ממש לאחרונה, קיה חשפה פלטפורמה מודולרית לרכבים, שמיועדת לרכבים מסחריים חשמליים. על הנייר, מדובר ברעיון פשוט אך גאוני – בקיה מכנים את הטכנולוגייה הזו בשם Easy Swap שמאפשרת להחליף בקלות את החלק האחורי של הרכב ובכך להתאים אותו לצרכי הלקוח.
ביונדאי לא קוראים לזה Easy Swap, אך הרעיון נראה דומה, והעובדה כי שתי היצרניות הולכות יחד יד ביד (קבוצת יונדאי מוטור היא בעלת מניות עיקרית בקיה), גו רמת לנו להעריך שמדובר למעשה באותו הפטנט.
הרכב המסחרי החשמלי של יונדאי, שנקרא ST1 יגיע "ערום", כשהחלק הקדמי, הקבינה, נשארת למעשה זהה ועם חלק אחורי שמגיע חשוף, באופן כזה שמאפשר לשדך כל מיני אופציות שונות – ארגז סגור / ארגז פתוח / ארגז קירור ועוד – לפי דרישת הלקוח. ה-ST1 ממשיק את הקו העיצובי הנקי והעתידני של יונדאי סטאריה, בעיקר בחלקו הקדמי, אך העיצוב שלו מעט נקי יותר, ולא כולל את הגריל הגדול הנדרש ברכב דיזל.
סגמנט רכבי ה-Last Mile Delivery החשמליים, שלא מתאפיינים בטווח נסיעה גדול אבל יכולים לחסוך לעסקים הוצאות גדולות, הולך ומתחזק, עם עשרות שחקניות ששואפות לתפוס את ההובלה, הנה הבולטות שבהן:
ריביאן, שהשתחררה לאחרונה מהסכם הבלעדיות עליו היא חתמה עם אמזון, וכעת מוכרת את הרכב המסחרי החשמלי שלה, ה-RCV שמיוצר בשתי גרסאות, לכל דורש.
הגרסה הקטנה, דליברי 500 שמה, מציעה טווח נסיעה של כ-250 ק"מ, יכולת לשאת משקל של מעל לטון (1.240 ק"ג) וקיבולת אחסון של כמעט 14,000 ליטרים. משקלו של ה-RCV בגרסה הקטנה עומד על קצת יותר מ-4 טון (4,240 ק"ג), רוחבו 2,4408 מ"מ, גובהו 2,913 מ"מ ובסיס גלגליו עומד על 4,000 מ"מ.
הגרסה הגדולה, דליברי 700, מציעה טווח נסיעה נמוך מעט יותר של 240 ק"מ והיא יכולה לשאת מעט פחות משקל – 1,139 ק"ג אך יחד עם זאת היא ארוכה ורחבה (2,628 מ"מ) יותר, בסיס הגלגלים שלה גדול יותר באופן משמעותי ועומד על 4,749 מ"מ ומטבע הדברים, מציעה נפח אחסון גדול יותר – כמעט 18,500 ליטרים.
פורד, שהציגה לאחרונה גרסה משודרגת של הטרנזיט החשמלי שלה, שמגיע כעת עם סוללה חדשה, בנפח גדול יותר של 89 קוט"ש, בהשוואה לסוללת ה-68 קוט"ש היוצאת. העלייה בנפח הסוללה באה לידי ביטוי, מן הסתם, בטווח הנסיעה, שגדל מכ-200 ק"מ לכ-250 ק"מ.
קאנו, שחתמה לאחרונה על הסכם עם ענקית הקמעונאות וולמארט, במסגרתו תספק חברת ההזנק כ-4,500 רכבים חשמליים מסחריים שישמשו לצרכי Last Mile Delivery.
וכמובן גם קיה, שלמרות שהיא נחשבת כחברה "אחות" של יונדאי, עשויה להיחשב כמתחרה. ביונדאי לא מתכוונים לתת לכל אלו ליהנות לבד מהחגיגה.
פרטים על ה-ST1 כמעט ואין – ביונדאי לא מנדבים שום פרטים לגבי הפלטפורמה המסחרית החשמלית החדשה, ומבקשים מאיתנו להתאזר בסבלנות, עד לזמן ההשקה.