קצת רקע
השנה היא שנת 2019, ריביאן היא עדיין חברת הזנק קטנה יחסית שרק שנה אחת לפני, ב-2018, הציגה שני דגמים חשמליים מתוצרתה – הטנדר החשמלי, ה-R1T וגרסת הפנאי שלו, ה-R1S. כמו כל חברת סטארט-אפ (וכל עסק בכלל), ריביאן צריכה מזומן, והרבה מאד ממנו – ולהזדמנות שנקרית בדרכה מייחל כל סטארט-אפ, מגדול ועד קטן. בשלב הזה יש לריביאן תוכניות לייצר רכב מסחרי חשמלי שישמש למטרות Last Mile Delivery ומי שעוזרת להם להוציא את הפרויקט הזה לפועל היא לא אחרת מאמזון.
חברת ההזנק וענקית הריטיילינג חותמות על הסכם במסגרתו אמזון תספק את מאות המיליונים שנדרשים כדי לפתח, לעצב ולייצר את הרכב ובתמורה היא תקבל 100,000 יחידות ממנו עד שנת 2030, בעלות על נתח של כ-20% ובלעדיות על הרכב, כך שריביאן לא תוכל להציע אותו לשום חברה אחרת, לתקופה של כ-4 שנים.
המהלך הזה של "חשמול" הצי הוא אחד מהשלבים המרכזיים בתוכנית של אמזון להפוך לחברה נטולת פליטות עד שנת 2040. בחודש ספטמבר 2019 הצהיר ג'ף בזוס הבעלים של אמזון שהוא מצפה לראות 100,000 רכבים מסחריים חשמליים של אמזון מתוצרת ריביאן על הכבישים עד שנת 2024 וההערכה שלו לא הייתה יכולה להיות רחוקה יותר מהמציאות – בהודעה שאמזון הוציאה לתקשורת בחודש אוקטובר 2023 נמסר כי היא מכפילה את צי הרכבים החשמליים שלה ל-10,000 יחידות. רחוק מאד מהיעד המקורי שהציב הבעלים.
הצי הרכבים המסחריים החשמליים של אמזון נחשב לגדול ביותר בארה"ב, נהגיו מעניקים שירות ללקוחות בלא פחות מ-1,800 ערים ועיירות ברחבי ארה"ב.
כעת, 4 שנים בדיוק אחרי שנחתם ההסכם ההוא, נראה כי בריביאן החליטו לממש את תחנת היציאה שהנקבעה עבורם בהסכם המקורי.
אמזון וריביאן כבר לא, בערך
בחודש מרץ השנה (2023) ריביאן החלה "להכין את השטח" לפרידה ולעשות סימנים שהיא מעוניינת לצאת מהסכם הבלעדיות, כשהטענה המרכזית היא שאמזון הזמינה עד כה כ-10,000 רכבים מסחריים חשמליים בלבד – מספר קטן מידי שלא פוגש אפילו את המינימום הנדרש מבחינתה.
בפועל נראה כי העובדה שה-R1T וה-R1S הולכים טוב גרמה ל-אר. ג'יי. סקרינג', הבעלים של ריביאן, להחליט שזה הזמן לפרוש כנפיים ולעוף. על פי ההצהרה שסיפק הבעלים, נראה ששיתוף הפעולה לא נפסק, אלא רק הבלעדיות שהעניקה ריביאן לאמזון:
"אנחנו נרגשים לפתוח את המכירות של הטנדר המסחרי החשמלי שלנו לעסקים נוספים. כרבע מה-CO2 הנפלט במגזר התחבורה בארה"ב מגיע מכלי רכב מסחריים, ולכן הכרחי שנעשה כל שביכולתנו בהקדם האפשרי כדי לעזור לצמצם את הפליטות. אמזון היא, ותישאר, שותפה מרכזית עבורנו, ואנו מצפים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם צוות אמזון בזמן שאנו עוזרים להם להשיג את מטרת ה-Climate Pledge שלהם". אמר סקרינג'.
מעתה, כל חברה שתחפוץ בכך תוכל לרכוש את הרכב המסחרי החשמלי שלה, מציגה אותו מחדש ולראשונה ללא מיתוג של אמזון תחת השם RCV, ראשי תיבות של Rivian Commercial Van.
ריביאן מציעה את הרכב המסחרי חשמלי שלה בשתי גרסאות – קטנה וגדולה, שתיהן עם מנוע חשמלי יחיד מתוצרת ריביאן והנעה קדמית:
- הגרסה הקטנה, דליברי 500 שמה, מציעה טווח נסיעה של כ-250 ק"מ, יכולת לשאת משקל של מעל לטון (1.240 ק"ג) וקיבולת אחסון של כמעט 14,000 ליטרים. משקלו של ה-RCV בגרסה הקטנה עומד על קצת יותר מ-4 טון (4,240 ק"ג), רוחבו 2,4408 מ"מ, גובהו 2,913 מ"מ ובסיס גלגליו עומד על 4,000 מ"מ.
- הגרסה הגדולה, דליברי 700, מציעה טווח נסיעה נמוך מעט יותר של 240 ק"מ והיא יכולה לשאת מעט פחות משקל – 1,139 ק"ג אך יחד עם זאת היא ארוכה ורחבה (2,628 מ"מ) יותר, בסיס הגלגלים שלה גדול יותר באופן משמעותי ועומד על 4,749 מ"מ ומטבע הדברים, מציעה נפח אחסון גדול יותר – כמעט 18,500 ליטרים.
על הנייר, טווחי הנסיעה שמציע ה-RCV לא נראים מרשימים, אבל צריך לזכור שמדובר ברכב לצרכי Last Mile Delivery, שמשתמש במספר מסלולים קבועים מראש, בדרך כלל ברדיוס קרוב למרכז החלוקה, כך שיתכן מאד שזה מספיק.
ה-RCV מזווד בחלון ענק מקדימה, קבינה ותא אחורי שאפשר לעמוד ולהסתובב בהן ועוד, פיצ'רים טכנולוגיים מתקדמים כמו מערך מצלמות היקפי, פיצ'רים בטיחותיים כמו חיישני תנועה, בלימת חירום אוטומטית, התרעות התנגשות ובקרת שיוט אדפטיבית, נעילה / פתיחה אוטומטית של הרכב ועוד – כל אלו נועדו כדי לאפשר לנהג סביבת עבודה קלה ונוחה ולהבטיח בטיחות מקסימלית לו ולאלו הנמצאים בסביבת הרכב.
באמזון פיתחו גם כלי AI שיתריע בפני מנהלי הציים על תקלות בתכולת המשלוח או הרכב עצמו – עוד לפני שהוא יוצא לסיבוב היומי.
כמה זה עולה לנו?
ובכן לא לנו, ולא לכם – אלא אם כן אתם בעלי חברה בארה"ב. במקרה הזה, עומד מחירו של הרכב המסחרי חשמלי של ריביאן על 83,000 דולר ו-87,000 דולרים בהתאמה בין הגרסה הקטנה לגרסה הגדולה.