לפי דו״ח הקיימות האחרון של יונדאי, החברה שוקלת לקצר משמעותית את זמני הטעינה של הרכבים החשמליים שלה, בזמן טעינה רגילה, הקרויה גם טעינה איטית או טעינת AC, בדגמים הבאים של החברה שיתבססו על פלטפורמה ייעודית חדשה לרכבים חשמליים שתקרא eM.
נהגים של רכבים חשמליים מתבססים לרוב על עמדת טעינה ״איטית״, המותקנת בחניה של הרכב – מדובר בטעינה שאורכת כמספר שעות, ובדרך כלל היא מתבצעת במהלך הלילה. זמן הטעינה בפועל משתנה כתלות במצב הסוללה, ובמצב של סוללה כמעט ריקה טעינה צפויה לקחת בין 5 ל-8 שעות עבור רוב הרכבים.
נכון להיום הרכבים של יונדאי מצוידים במטען של 11 קילוואט, המאפשר להטעין רכבים כמו יונדאי איוניק 5 או יונדאי איוניק 6 ב-8 שעות. נראה שיונדאי מתכננים לשדרג את הרכבים ולצייד אותם במטען של 22 קילוואט, מה שיאפשר להטעין אותם ב-4 שעות בלבד (במידה והסוללה ריקה).
כיום כמעט כל הרכבים החשמליים שנמכרים בשוק מצוידים במטען של 11 קילוואט, למעט מספר יוצאי דופן המצוידים במטען של 22 קילוואט (כמו רנו זואי, מרצדס EQS, חלק מרמות הגימור של זיקר X, ועוד). רוב עמדות הטעינה הפרוסות במרחב הציבורי יכולות לספק טעינה בהספק של 22 קילוואט, וזאת למרות שרוב הרכבים לא יכולים לנצל את מלוא ההספק של העמדות.
לרוב הנהגים, בייחוד לאלו שיש עמדת טעינה בחניה הפרטית, טעינה ״איטית״ מהירה יותר כמעט ולא תשנה דבר ביום יום – אך היא יכולה להיות שימושית בטיולים ובנסיעות ארוכות בהם עוצרים למספר שעות בודד. במקרים כאלו רוב הנהגים יתבססו על טעינה איטית בבית המלון או על טעינה מהירה בחנויות נוחות ולצד כבישים מהירים.
לעומת זאת, נהגים שאין ברשותם עמדת טעינה בבית, יוכלו להנות מטעינה מהירה יותר במקומות עבודה, במשרדים או במהלך פגישות ועצירות ממושכות. בנוסף, לרכבים גדולים יותר הדורשים סוללה גדולה, טעינה בהספק של 11 קילוואט עלולה להיות ארוכה מאוד (מעל 10 שעות), ובמקרה הזה טעינה מהירה יותר תוכל לשרת את הנהגים טוב יותר.
נציין כי כבר היום יכולות הטעינה המהירה של הרכבים של יונדאי-קיה-ג׳נסיס, המבוססים על פלטפורמת E-GMP, הן בין הטובות בשוק הרכב. הפלטפורמה החשמלית החדשה למעשה תביא את יכולות הטעינה של דגמי החברה, גם המהירה וגם האיטית, למובילים בשוק.
לפי דיווחים ברשת, הפלטפורמה העתידית של יונדאי, eM, צפויה לשמש את ג׳נסיס GV90, רכב חשמלי 7 מקומות עם שורת מושבים שלישית, שנחשף לראשונה כדגם קונספט מוקדם יותר השנה. ל-GV90 צפויה להיות סוללה של מעל 100 קוט״ש – אם הפלטפורמה החדשה תצויד ביכולות טעינה מהירות יותר, ה-GV90 תוכל להטען בכחמש שעות בלבד. לצורך השוואה, טעינה של קיה EV9, המצוידת בסוללה של 100 קוט״ש, אורכת כעשר וחצי שעות בעמדה טעינה ביתית.
הזווית שלנו
כפי שנכתב, למרות שהשינוי המדובר נשמע קורץ, רוב הנהגים שיש ברשותם עמדת טעינה ביתית לא ירגישו בהבדל. רוב הרכבים עומדים מספר רב מאוד של שעות בחניה, ובכל מקרה הבעלים שלהם מגיעים לרכב טעון במלואו כל בוקר (חלק מעמדות הטעינה הביתיות גם אינן מסוגלות לספק יותר מכך בשל מגבלות תשתית החשמל). חלק מהיצרניות מאפשרות כבר היום לרכוש רכב עם יכולות טעינה מהירות יותר (22 קילוואט, כמו מרצדס, סמארט או זיקר), כתלות ברמת גימור או בתוספת תשלום.
מהצד השני הסוללות של רכבים חשמליים והטווחים שלהם גדלים עם השנים – שיפור גם ביכולות הטעינה יאפשר לנהגים ונהגות עם נסועה גבוהה מאוד לעבור לרכבים חשמליים בקלות ובנוחות.
לדעתי מיותר.
בכסף של ההשקעה הזו הייתי מעדיף עוד 10 קילו בסוללה