fbpx

רצה קדימה: יונדאי חושפת פלטפורמה חשמלית חדשה

פלטפורמת ה-E-GMP תספק טווח נסיעה של כ-500 ק"מ ויכולות טעינה מהירה, ותשמש בסיס גם לרכבי קיה ומותג היוקרה ג'נסיס בעתיד הקרוב

החל מ-2021, תתחיל יונדאי לעשות שימוש בפלטפורמה חשמלית חדשה, E-GMP שמה (Electric-Global Modular Platform) כשהתוכנית הגדולה של תאגיד הרכב הדרום קוריאני מדברת על לא פחות מ-23 דגמים חשמליים עד שנת 2025.

עד היום, התבססה יונדאי על פלטפורמות של רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית שהוסבו לכאלו שיכולות לארח מנועים חשמליים, אך הפלטפורמה החדשה שמה את התקופה הזו מאחורה, ומכניסה את יונדאי לעידן חדש בו היא תבנה רכבים חשמליים מהר יותר, ובצורה נכונה יותר. 

הפלטפורמה לרכבים חשמליים מבית יונדאי הכוללת סוללה, מנועים וחיבור לגלגלים

הפלטפורמה החדשה תאפשר גם ליונדאי לייצר רכבים חשמליים בעלות נמוכה יותר, מה שישפיע על המחיר לצרכן הסופי וזו בשורה חשובה מאוד – הסוללות הן "האשמות" העיקריות בעובדה שרכבים חשמליים עדיין עולים לנו הרבה כסף, כך שהוזלה של האלמנט הזה תשחק בסופו של דבר לטובתו של צרכן הקצה. 

לפי יונדאי, הדגם הראשון שיתבסס על הפלטפורמה החדשה הוא איוניק 5, שיצטרף למותג איוניק שהפך למותג עצמאי, שינוי עליו הכריזה יונדאי בחודשים האחרונים. אח"כ תעבור הפלטפורמה לשימוש גם בדגם חדש של קיה, ולבסוף תגיע גם למותג היוקרה ג'נסיס, שיציע רכב פנאי יוקרתי שיתן פייט לב.מ.וו iX, לאאודי אי-טרון ועוד. 

הנתונים מבטיחים: נתונים רשמיים לגבי נפח הסוללות אמנם לא נחשפו, אך אנחנו יכולים לצפות לטווח נסיעה של כ-500 ק"מ (לפי תקן WLTP) וטעינה סופר מהירה ל-80% סוללה בתוך כ-18 דקות בלבד (או תוספת של 100 ק"מ לטווח הנסיעה תוך כ-5 דקות טעינה – איך שבא לכם להסתכל על זה…), ביצועים שיתקבלו בהספק טעינה מירבי של 350 קילוואט בו תומכת הפלטפורמה. 

הספק טעינה אולטרה-מהיר זה טוב ויפה אבל לצערנו, עמדות שכאלו עדיין לא זמינות בפריסה רחבה מספיק (ובטח ובטח במדינות שהן לא ביבשת אירופה או בצפון אמריקה) כך שלא כולם יוכלו ליהנות מהספק הטעינה המקסימלי של 350 קילוואט. הרעיון הוא שכשעמדות הטעינה האולטרה-מהירות (בדומה לזו שמציעה הפורשה טייקאן) יהיו יותר זמינות ונפוצות, הרכבים המבוססים על פלטפורמת ה-E-GMP כבר יהיו מוכנים בתאימות מלאה. 

שלושה דגמי קונספט של המותג החשמלי של יונדאי
שלושה דגמי קונספט של המותג החשמלי החדש של יונדאי, שיתבססו על הפלטפורמה החדשה

ביונדאי אומרים כי הודות למבנה השטוח של הפלטפורמה והיכולת להאריך את בסיס הגלגלים בצורה מהירה, היא תוכל לאכלס מגוון רחב של דגמים – החל מרכבי סדאן משפחתיים, דרך רכבי קרוסאובר ו-SUV ואפילו רכבי ביצועים – יש מצב שנראה רכב חשמלי עם הספק של 600 כ"ס שמגיע מקוריאה בשנים הקרובות, שיתבסס גם הוא על הפלטפורמה החדשה. 

באירוע החשיפה הווירטואלי נאמר כי המטרה היא "לייצר רכבים עם דינמיקת נהיגה מעולה ויעילות יוצאת מן הכלל…" בעזרת חלוקת משקל שווה בין הצירים ומרכז כובד נמוך, הפלטפורמה החדשה תהפוך את הרכבים החשמליים שיתבססו עליה ליציבים יותר וגם יעילים יותר מבחינת ניצול אנרגיה והודות למבנה השטוח – גם מבחינת ניצול המרחב לנוסעים.

הפלטפורמה החשמלית החדשה של יונדאי

הפלטפורמה החשמלית החדשה של יונדאי זמינה בגרסת הנעה אחורית, יחד עם האפשרות להוסיף מנוע נוסף, כדי לייצר גרסת הנעה לכל הגלגלים. את המנוע הנוסף יהיה אפשר לנתק במידת הצורך, כדי לשפר את יעילות הטווח. צמד המנועים חדש לגמרי ותוכנן במיוחד בעבור הפלטפורמה ולפי יונדאי, היכולת של המנועים להסתובב מהר יותר ב-70% מהמנועים החשמליים שהיא מחזיקה כיום, יחד עם מערכת קירור חדשה שמאוחסנת בבלוק חיצוני, יגדילו בצורה משמעותית את היעילות של כלי הרכב החשמליים שיתבססו על הפלטפורמה החדשה בעתיד הקרוב. המבנה סביב מערך הסוללות חוזק משמעותית, כדי לספק עמידות טובה יותר במקרה של תאונה או פגיעה חזקה. 

מה עוד מעניין כאן? 

החברה הדרום קוריאנית החליפה את המטען של הרכב ביחידת טעינה מובנית – שתתמוך בטעינת AC של 11 קילוואט בנוסף לטעינה דו-כיוונית שתאפשר טעינה מרכב לרכב – מצב בו רכב חשמלי אחד יכול להוות מקור טעינה לרכב אחר. הפלטפורמה החדשה מוכנה, כך אומרים ביונדאי, לתמוך גם בטעינה אלחוטית שתהיה זמינה בעתיד. 

הזווית שלנו

מלבד שיפור הטווח ומהירות הטעינה, אחד האתגרים המרכזיים איתם מתמודדות חברות העוסקות בייצור רכב חשמלי הוא עלות הסוללה – שנכון להיום מהווה את המרכיב היקר ביותר ברכב. 

ככל שיצליחו בחברות אלו לייצר סוללות זולות יותר, כך אנחנו נשלם פחות על רכב חשמלי. 

ביונדאי הצהירו כאמור שהפלטפורמה החדשה שלהם תאפשר להם לייצר רכבים חשמליים מהר יותר וגם בעלות נמוכה יותר, וזו בהחלט בשורה מבורכת לצרכנים – המהפכה החשמלית עוברת דרך עלות הסוללה. 

כאשר נראה יותר דגמים חשמליים זולים שמגיעים, בטח ובטח מיצרנים כמו יונדאי או קיה, הדבר ישפיע בוודאי לטובה עוד יותר על מכירות של רכב חשמלי בעולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button