fbpx

באאודי החלו לחקור טעינה דו-כיוונית ברכבים חשמליים

בחברת היוקרה הגרמנית חוקרים את הדרך הנכונה להפוך רכבים חשמליים למקורות אנרגיה היכולים לאזן ולייצב את רשת החשמל, תוך שימוש נרחב באנרגיה סולרית. אמנם הם לא הראשונים, אך זהו עוד צעד חשוב בתכנון משק האנרגיה של העתיד

אאודי היא אחת מחברות הרכב שהתחייבו לעמוד ביעדים של הסכם פריז לאקלים, לכן בין מטרותיה העיקריות נמצאת גם ההגעה לניטרליות פחמנית עד שנת 2050. על מנת להגיע ליעד זה, במותג הרכב שמוחזק על ידי פולקסווגן, מחפשים שלל פתרונות חשמליים, כשבראשם ההשקה הצפויה של עשרים דגמים חשמליים לחלוטין תוך חמש שנים.

אך בהסתכלות רחבה יותר – אאודי מחפשת להפוך את הרכב החשמלי לחלק משמעותי יותר בתחבורה ולמרכיב ביצירת משק אנרגיה בר-קיימא בכללותו. זאת, באמצעות שיתוף פעולה עם קבוצת האגר (Hager Group), חברה גרמנית העוסקות בתשתיות חשמליות, בקידום פרויקט חדש שיאפשר לרכבי החברה לבצע טעינה דו-כיוונית. 

משמע, רכבי אאודי של העתיד יוכלו לשמש כ-'סוללות ניידות' שתומכות ברשת החשמל המקומית ואולי אף להטעין זה את זה. בחברות שוקדים על שילוב בין הטכנולוגיה הזו לייעול של ייצור חשמל באמצעות שילוב תאים פוטו-וולטאים (אנרגיה סולארית) ובצורה שתחזק את יציבות מערכת החשמל, תוזיל עלויות חשמל ותתרום לשמירה על הסביבה.

עם שינוי בשוק האנרגיה כך משתנה גם מקומם של הרכבים

המחצית הראשונה של השנה הייתה הפעם הראשונה אי פעם שלמעלה מחמישים אחוזים מהאנרגיה בגרמניה הגיעה ממקורות מתחדשים. עם זאת, המשך הגדלת נתח האנרגיה המיוצר מהשמש ומהרוח מעלה את הדילמה הבסיסית של מקורות אלו: ייצור האנרגיה ממקורות אלו אינו יציב:  כך למשל, בימים שמשיים במיוחד או ברוחות עזות, הלוחות הסולאריים וטורבינות הרוח ייצרו יותר חשמל ממה שמערכת החשמל מסוגלת לנצל.

אך עם העלייה במספר הרכבים החשמליים, כך עולה המספר של מאגרי האנרגיה הניידים. יכולת האגירה המשותפת של ציי רכבים חשמליים היא פוטנציאל עצום עבור מתכנני משק האנרגיה, במידה ומנוהל בחוכמה. 

שיתוף הפעולה הנוכחי בין אאודי להאגר נועד לענות בדיוק על הצרכים העולים מהשינוי הצפוי בחלוקת האנרגיה והחלו בפרויקט מחקר ופיתוח – שמטרתו למצוא דרך משתלמת כלכלית ליצור מאגר אנרגיה מבוזר בדמות טעינה דו-כיוונית.

״תחבורה חשמלית מקרבת בין תעשיית הרכב ובין סקטור האנרגיה יותר מאי פעם״ אמר מרטין דהם, המנהל הטכני של הפרויקט מצד אאודי. ״הסוללה של אאודי אי-טרון יכולה לספק את צריכת האנרגיה של משפחה ממוצעת לשבוע בערך בלי תמיכה ממקורות נוספים. בהסתכלות קדימה, אנחנו רוצים להפוך את הפוטנציאל הזה לנגיש יותר ולהפוך את הרכבים לחלק מהשינוי שקורה במשק האנרגיה – ולאפשר סוללות על גלגלים.״

זרימה דו כיוונית? יותר מורכב משחשבתם

חיבור לטעינה של אאודי אי טרון

״השימוש בסוללת הרכב כך שתתרום להפחתת מחיר החשמל יחד עם שמירה על הסביבה הוא חזון שנראה לנו מרתק עוד מתחילת הדרך״ אמר אולריך ריינר, מנהל הפרויקט מצד קבוצת האגר. ״אאודי הם פרטנר אידאלי לכך.״

התכנון של החברות מבוסס למעשה על מצב בו עיקר האנרגיה לבתים מסופק על ידי לוחות סולאריים, כך שבמשך היום עודפי אנרגיה יוכלו להיות מנותבים להטענת הרכב החשמלי הנמצא בחניה ומהווה מאגר לעודפי החשמל שאינם נעשה בהם שימוש בבתים. לאחר שקיעת החמה תוכל המערכת להפוך את כיוון הזרם וכך להחזיר את אותם עודפים על מנת שיספקו אנרגיה לבית – תוך צמצום משמעותי של הוצאות החשמל הביתיות ושיפור יציבות המערכת.

בעתיד גם מתכננים בחברות לבנות מאגרי אנרגיה ביתיים, למנוע מהרכב לאבד טווח נסיעה עבור הפעלת הבית ולאפשר, תיאורטית בינתיים, עצמאות אנרגטית של משקים פרטיים.

אך מה שנשמע פשוט ואידיאלי בתיאוריה דורש תכנון טכני מדויק וחכם, תוך פעילות מתואמת בין המרכיבים השונים בתשתית החשמלית וברכב – יישום מורכב למדי שמתאים רק לרכבים בעלי ביצועים חשמליים טובים כמו האי-טרון עליו בוצע הפיתוח המכין לפרויקט.

חברות התשתית יזנחו את תחנות הכוח ויתחברו לרכבים?

נראה שאאודי נכנסת למועדון החברות שהבינו כבר את תפקידו של הרכב החשמלי בעולם האנרגיה של העתיד – ופחות או יותר הולכת בעקבות החזון שהציגה ניסאן כבר לפני כמה שנים ואף הועלה לאחרונה על ידי הונדה באירופה: שאם יש לכם כבר סוללה ענקית שעומדת מחוץ לבית (בפרט עם הייצור החשמל הסולרי המתרחב) למה לא להשתמש בה ולחסוך שימוש בחשמל ״מלוכלך״ שמיוצר בלילה?

על אף שנשמע שזהו חזון שלא משתלם לאף חברת תשתית לתמוך בו, המעבר של ממשלות למשקי אנרגיה נקיים יותר משנה את המניעים הכלכליים של חברות אלו,  כך שבמקום להסתמך על גבייה כמקור הכנסה, ניתן יהיה להפוך את ההתקנה והתחזוקה של הלוחות הסולריים ותחנות הרוח לעיקר הפעילות. 

במשק שכזה, פיתוח, התקנה ותחזוקה של מאגרי אנרגיה ביתיים מהווים מקור הכנסה יציב לשנים קדימה. שיתוף הפעולה בין חברות התשתית לחברות הרכב הוא אך מתבקש – ומבטיח לחברות האנרגיה פעילות יציבה עם הפיכת שוק הרכב לחשמלי ושוק האנרגיה למבוזר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button