על האי-פילן (E-Pilen), הנייקד החשמלי של מותג האופנועים האוסטרי הוסקוורנה (שנמצא בבעלות חברת פרייר מוביליטי, ששולטת גם על ק.ט.מ וגאס-גאס) אנחנו יודעים כבר משנה שעברה – אבל עד היום (סוף חודש אפריל 2021) לא ממש ידענו איך הוא הולך להיראות באמת. האופנוע החשמלי החדש של הוסקוורנה הוא למעשה נייקד עירוני, ולא רק שאנחנו יודעים איך הוא הולך להיראות, אנחנו גם יודעים מה הוא הולך להציע מבחינת שימושיות וביצועים.
האי-פילן הוא למעשה אופנוע הכביש החשמלי הראשון של הוסקוורנה, קדם לו ה-EE5 – אופנוע מוטוקרוס חשמלי לילדים. בתוכניות של הוסקוורנה יש גם קטנוע חשמלי, ולא מן הנמנע שנזכה לראות אותו גם בזמן הקרוב.
האי-פילן מצטרף למשפחת ה'חצים' של המותג – שכוללת שני דגמים בעלי מנועי בעירה פנימית – הסוורטפילן (חץ שחור) והוויטפילן (חץ לבן) שזמינים במגוון גדול של נפחים – מ-125 ועד ל-701 סמ"ק.
הדבר החשוב והמעניין ביותר באי-פילן החדש, הן ללא ספק 3 הסוללות הנשלפות. כתבנו לא מעט בעבר על כך שהגיע הזמן שזו תהיה תכונה סטנדרטית באופנועים וקטנועים חשמליים – כלים שנמצאים בדרך כלל בשימוש עירוני. בעיר, בצורה טבעית, פחות אנשים גרים בבתים פרטיים מה שאומר גישה פחות נוחה לטעינה. סוללות נשלפות הופכות את זה להרבה יותר קל. אם להיות מציאותיים, די ברור שיקח זמן עד שזה יקרה וכל אופנוע או קטנוע חשמלי חדש יהיה עם סוללות נשלפות – בטח באופנועים גדולים שמציעים טווחי נסיעה של כמה מאות קילומטרים – אז יהיה מדובר בסוללות כבדות מאד שלא יהיה פשוט לקחת במעלה בניין – בטח בכאלו ללא מעלית.
יש כבר כמה כלים עם סוללות נשלפות כמו הקטנועים החשמליים של ניו למשל (שאת הרשמים שלנו מהרכיבה עליהם תוכלו לקרוא כאן) אבל אופנועים עם סוללות נשלפות – עדיין כמעט ואין.
יכול לעניין אותך גם:
- NQi GT של NIU – מבחן דרכים
- מחקר חדש: כ-50% מהרוכבים היו מוכנים לשקול מעבר לאופנוע חשמלי
- אופנוע החשמלי המתקדם בעולם: הייפרספורט של חברת דיימון
פתרון אחד מעניין במיוחד בתחום שייך לחברה הטאיוונית גוגורו – שפיתחה תשתית של כוורות טעינה אותן היא מציבה במקומות שפתוחים 24/7. כשהסוללות עומדות להתרוקן – אפשר פשוט לגשת לכוורת כזו ולהחליף לסוללות טעונות במלואן – בעוד שהסוללות שהוצאו מהקטנוע – נשארות בטעינה בעבור המשתמש הבא. עדיין לא ברור כיצד יוכלו הרוכבים לנצל את הנוחות של הסוללות הנשלפות שבאי-פילן – האם מדובר בפתרון זהה לזה של גוגורו (ואולי אפילו רכישה של הטכנולוגיה ממנה ומיתוג אוסטרי מתאים) או שתוצע לרוכבים האפשרות לרכוש סוללות ספייר.
הסוללות צפויות להיות בנפח של כ-1.5 קוט"ש כל אחת, מה שאמור להביא את האי-פילן לטווח רכיבה של כ-100 ק"מ. בכלי שמוצג בסרטון יש מנוע חשמלי (עם שרשרת כהינע סופי) בנפח של 8 קילוואט בלבד (שהם 10 כ"ס) – מה שמחזק את ההבנה שמדובר בכלי עירוני מובהק.
מבחינת עיצוב, נראה שבהוסקוורנה לא רצו לעבוד קשה במיוחד – הקווים של משפחת החצים נשמרת – פנס עגול וגדול מקדימה, זנב גבוה ועוד – האי-פילן הוא ממש העתק של מקביליו בעלי מנועי הבעירה הפנימית – ומעניין לראות אם כמו בדגמי הבנזין, גם כאן יהיו זמינים שני דגמים. עוד אפשר לראות בסרטון מזלג שמנמן ובולם אחורי יחיד – שניהם מבית WP – מותג הבולמים הנחשב שנמצא בבעלות פרייר מוביליטי.
השקה רשמית ומחירים עדיין אין – אנחנו עוקבים.