וולוו חתמה על מסמך כוונות עם חברת הולסים (Holcim) על מכירה של 1,000 משאיות חשמליות בשבע השנים הקרובות. הולסים היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הבנייה, עם מטה מרכזי שיושב בשוויץ, והתמחות בפתרונות בנייה חדשניים וברי קיימא. החברה מספקת פתרונות בדמות חומרי בנייה כמו מלט, אספלט, בטון והרשימה עוד ארוכה.
מדובר בהזמנה המסחרית הכי גדולה שוולוו קיבלה אי פעם עבור משאיות חשמליות והיא אמורה לספק 130 מתוכן כבר ב-2023 וב-2024. שאר המשאיות אמורות להגיע עד 2030 ולשמש את הרוכשת בפעילות שלה בכבישי אירופה.
כזכור, וולוו נחשבת לחלוצה בתחום התחבורה הכבדה החשמלית, לאחר שכבר ב-2019 הוציאה את הדגם הראשון שלה למשאית חשמלית – FL Electric. בשנה שעברה החברה הודיעה באופן רשמי על תחילת המכירה של שלוש דגמים של משאיות כבדות וחשמליות, כאשר כל דגם נותן מענה לצרכים שונים.
העסקה הגדולה הראשונה של וולוו הייתה עם חברת המשלוחים הגלובאלית DHL, שהזמינה את כל שלושת הדגמים אשתקד. וולוו דיווחה כי ברבעון הראשון של השנה הנוכחית חלה עלייה של 141% בהזמנה של משאיות חשמליות. אם מסתכלים ברמת המקרו, על כל קבוצת וולוו, הנתונים מצביעים על כך שבמהלך שלושת החודשים של 2023 החברה סיפקה 683 משאיות חשמליות, ביניהן משאיות וולוו, רנו ו-MACK.
ובחזרה להולסים – המשאיות הראשונות שיסופקו יהיו מדגמי FH ו-FM, והן מיועדות לשווקים של צרפת, גרמניה, שוויץ ובריטניה. דגם FH הוא הדגם המתקדם ביותר של החברה כיום והוא נועד למרחקים בינוניים וארוכים, עם טווח חשמלי של כ-300 קילומטר. דגם FM הוא בעל מערך סוללות דומה ובעל יכולת נשיאת מטען כמעט זהה לזה של הדגם הראשון אך טווח הנסיעה שלו מגיע עד ל-380 קילומטר.
שיתוף פעולה ארוך טווח למען הסביבה
הסכם מכירה זה הוא רק צעד ראשון בשותפות הארוכה שמתוכננת בין שתי החברות בעלות המחויבות לפעול למען כדור הארץ, בין היתר כחלק מקואליציית FMC (ר״ת של First Movers Coalition) במסגרתה חברות גדולות משתמשות בכוח הקנייה שלהן בשביל להכניס אל תוך השווקים השונים אנרגיה ירוקה.
"מדובר בשיתוף פעולה ארוך טווח ומחויבות איתנה למען הפחתה משמעותית של פליטת הפחמן הדו חמצני. אני מאוד גאה בשותפות עם Holcim והתוצאות שנשיג יחד" אמר נשיא ומנכ"ל קבוצת וולוו, מרטין לונדסטדט.
גם יאן ג'ניש, יו"ר ומנכ"ל Holcim, התייחס לעסקת הענק: "המעבר ל-0% פליטה דורש שיתוף פעולה בין גורמים רבים ואנו נרגשים לשתף פעולה עם וולוו על מנת להפחית את הפחמן במסגרת הפעילות שלנו באירופה. המטרה שלנו היא שעד שנת 2030, 30% מצי המשאיות שלנו יהיה חשמלי."
אגב, החישובים של וולוו מצביעים על כך שהחלפה של 1,000 משאיות דיזל במשאיות חשמליות ימנעו היווצרות של 50,000 טון של פחמן דו חמצני מדי שנה. מדובר במהלך משמעותי המיישר קו גם עם SBTi (Science-Based Targets Initiative), יוזמה אליה הצטרפו יותר מאלף חברות והיא מבוססת על הגדרת יעדים מבוססי מדע עבור האקלים בכדור הארץ.
בנוסף, על פי הדיווחים, הולסים עובדת על שיתוף פעולה עם חברת Magment הגרמנית על טעינה אלחוטית של כלי הרכב תוך כדי תנועה שתתבסס על בטון. וולוו מצידה עובדת על דגמים חשמליים חדשים של משאיות והגדירה לעצמה יעד לפיו עד שנת 2030 – 50% מהמכירות שלה יהיו של משאיות חשמליות, כאשר היעד הרחוק יותר עומד על 100% מכירה של משאיות חשמליות ב-2040.