fbpx

עוד מדינות בארצות הברית מצודדות בקליפורניה במאבק על זיהום האוויר

וושינגטון, מינסוטה, ניו מקסיקו ומדינות נוספות הצהירו על תמיכתן במאבק של קליפורניה למען החמרת התקנות הפליטה המוטלות על יצרניות הרכב באמריקה. מנגד נלחמות נגד ההחמרה חברות הנפט, שפועלות במרץ למניעת השינוי.

מוקדם יותר החודש הודיעה מדינת וושינגטון, לחופיה המערביים של ארצות הברית, על הפיכתה למדינה ה-12 שמאמצת את תקנות הפליטה המחמירות שהוצעו לראשונה על ידי קליפורניה במהלך הסתיו האחרון – כתשובה להקלות הנרחבות ברגולציה על זיהום האוויר לו אחראיים כלי הרכב באמריקה שהוחלו בתחילת החודש, בהובלת הבית הלבן והרשות להגנת הסביבה.

השלמת החקיקה בוושינגטון תביא לכך שכל החוף המערבי של ארה"ב, מקליפורניה ועד הגבול עם קנדה (שאמנם קבעה לעצמה תקנות מחמירות יחסית לקיימות כעת בשכנתה מדרום, אך למעשה תלויה בתקן שנקבע בארה"ב) יחייב את רכביו לפלוט פחות גזי חממה.

ההצטרפות של עוד ועוד מדינות לצדה של קליפורניה בעומדה מול התקנות שהעביר הממשל הפדרלי משקפות ומייצרות מומנט חיובי לכיוון התחבורה החשמלית, שהולכת ומתחזקת בדעת הקהל האמריקאי.

מדינה אחת, שני תקנים

החקיקה החדשה שמתבצעת בימים אלו בוושינגטון מאמצת את חוקי הרכבים נטולי הפליטות (ZEV) שנכנסה להילוך גבוה בקליפורניה רשמית בדצמבר 2019, ואחרי חודשים של מאבק משפטי בין הבית הלבן וטראמפ מחד ובין בית המחוקקים בקליפורניה והמושל ניוסום מאידך נוצרים להם שני מחנות נפרדים בכל הנוגע לתקינה הסביבתית.

המדינות שכבר הצטרפו לקליפורניה

ניו יורק, מסצ'וסטס, ורמונט, מיין, פנסילבניה, קונטיקט, רוד איילנד, וושינגטון, אורגון, ניו ג'רזי, מרילנד, דלאוור, קולורדו (חקיקה עתידית מתוכננת)

החקיקה החדשה במדינת וושינגטון תחייב את יצרניות הרכב לעמוד בתו תקן שיכלול יותר רכבים מאשר מתכוונים בממשל הפדרלי ויוחל גם על משאיות קלות ורכבים בינוניים בנוסף לרכבים פרטיים.

מינסוטה, המדינה ה-13 במספר שמצטרפת לקו האקולוגי של קליפורניה, תחל את הפעלת התכנית המדינית לקידום רכבים נקיים שהוצעה בסוף 2019 ועוכבה בינתיים בשל מגפת הקורונה באמריקה. עם זאת, הרשות הייעודית לפיקוח על הזיהום הסביבתי במינסוטה ציינה שהשלמת התכנית והחקיקה הנלווית לה תבוצע עד סוף השנה הנוכחית.

כמעט מחצית מארצות הברית כבר פונה נגד הממשל הפדרלי

טסלה מודל X שחורה בכביש בעיר ניו יורק, ארצות הברית
מדינות נוספות בארצות הברית הצטרפו לקלפורניה. טסלה מודל X בניו יורק (צילום: Ivan Marc / Shutterstock.com)

בביקורת על התנהלות הממשל הפדרלי בימי המגפה, שיכולה למלא כבר נהרות של דיו, הנקודה החוזרת היא שתגובת המדינות השונות – כל אחת בהתאם למצב ומספר החולים בה – היא זו המבוצעת בצורה מקצועית ומסודרת, בעוד שהממשל הפדרלי נותר חסר אונים ונטול השפעה מעשית על המתרחש בשטח.

באופן דומה, יש האומרים, מנוהל משבר האקלים בעידן טראמפ. הצטרפותן של וושינגטון, מינסוטה ובקרוב גם ניו מקסיקו, קולורדו ואוהיו שכבר הצהירו על תמיכתן ותחילת החקיקה המתקרבת מעידה על לקיחת המושכות לידיים ויוזמות מקומיות יותר.

פרט לשלוש עשרה המדינות שכבר הצטרפו ליוזמות של קליפורניה ויחייבו את יצרניות הרכב למכור רק רכבים שעומדים בתקינה המחמירה יכול להיות שבסופו של דבר יהיו עשרים ושלוש מדינות "me-too ZEV" – שכן כמעט מחצית ממדינות ארה"ב הצטרפו לתביעה המקורית של קליפורניה בספטמבר שעבר.

במידה וארצות הברית תחולק לשניים סביב תקנות הרכב ואיכות הסביבה קליפורניה תהפוך לקובעת דה-פקטו של תקנות אלו, משום שמעטות חברות הרכב שימנעו מעצמן במודע מחצית מנתח המכירות או שיקימו פסי ייצור מקבילים עם מנועים בעלי צריכת דלק שונה.


מדינות, מחוזות וערים שהצטרפו לתביעה בספטמבר 2019
קליפורניה, קולורדו, קונטיקט, דלאוור, הוואי, אילינוי, מיין, מרילנד, מינסוטה, נבדה, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, ניו יורק, קרוליינה הצפונית, אורגון, ורמונט, וושינגטון, וויסקונסין, מסצ'וסטס, פנסילבניה, וירג'יניה, מישיגן, מחוז קולומביה (וושינגטון DC), העיר לוס אנג'לס, העיר ניו יורק

חברות הנפט לא צופות מן הצד

החקיקה הסביבתית הוקפאה במדינות רבות כעת בשל המאמצים שמתועלים לכיוון שיטוח עקומת הנדבקים והחולים בנגיף הקורונה החדש, על מנת לאפשר לציבור את הזמן והפנאי המתאימים לבחינת החוק וניסוח תגובות לו.

מנגד, לחץ מושקע גם מצד חברות הנפט על מנת לשמר את קיפאון החקיקה בנושא – לזמן ארוך ככל הניתן.

על רקע הצניחה במחירי הדלק ברחבי העולם, גורמים רבים בחברות הנפט בעלות הלובי העוצמתי חוששים שתמיכה נוספת מצד השלטונות לכיוון התחבורה הירוקה ושחרור התלות מדלקים מאובנים תהווה קשה נוספת לתעשייה בזמן זה – על אף שייקחו עוד כמה עשורים עד שנצפה במשאבות הנפט שובקות.

בהפעלתן לחץ וייתכן שאף זריעת מידע שגוי בכוונה, פועלות חברות האנרגיה ליצור אמונה שאנרגיה ירוקה בכלל ומכוניות חשמליות בפרט יעלו לציבור יותר מאשר ההוצאות המוכרות היום. עם זאת, הן שוכחות לציין את יתרונות הרכבים החשמליים והאנרגיה הנקייה המתלווה אליהם: החל מחיסכון מחיר הדלק, דרך השפעה חיובית על בריאות הציבור וכלה בקידום עבודות בשוק האנרגיות המתחדשות.

אל מול הלחץ נעמד הציבור ומחוקקיו

העובדות והראיות בעד תחבורה חשמלית הולכות ומתבהרות, גם בימי פייק-ניוז ופוסט-אמת הממלאות את חיי האמריקאים.

השלב הבא, המתבקש מאליו וגם מתממש בימים אלו, כולל חקיקה נרחבת במדינות השונות שמקדמות את התחבורה הנקייה והחשמלית – וכפי שהודגם במדינות אירופה, חקיקה ומדיניות ציבורית עובדת ומביאה לתוצאות מהירות בשטח.

בארה"ב הציבור מצטרף למגמה המתפשטת בעולם – של צריכה, טכנולוגיה וכלכלה הדוגלות בקיימות סביבתית, בפרט בימים של אי-ודאות הנגרמת בגלל אסונות עולמיים ומלחמות סביב מחיר הנפט.

התקווה היא שעולם הרכב החשמלי באמריקה יהפוך לרלוונטי עבור רבים – שמבינים שאין זה נושא של שיוך מפלגתי וגם אם הם חיים במרכזים אורבניים  – ושהירידה בביקוש שנצפתה בשנה החולפת תתאזן כבר השנה ותחזור לצמוח במהלך 2021.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button