מכירות הרכבים החשמליים של פורד בארה״ב בחודש מאי האחרון היו הגבוהות מאז שהחלה למכור רכבים חשמליים, ומשקפים עלייה של יותר מ-200 אחוזים ביחס לשנה שעברה. כל זאת, בזמן שהמכירות הכלליות של החברה בירידה ביחס לשנת 2021 ואחרי שחודש אפריל האחרון היה החודש החזק ביותר מבחינת המכירות החשמליות של פורד עד כה.
בסך הכל מכרה פורד (יחד עם מתוג היוקרה לינקולן) בחודש מאי בארה״ב – השוק העיקרי שלה – 154,461 רכבים, מתוכם 146,868 תחת המותג פורד. מספרים אלו משקפים ירידה של 4.5% ו-4.4% בהתאמה ביחס לשנה שעברה. כמו כן, מאז תחילת השנה מכרה פורד כ-763,500 רכבים, כ-13.3% פחות מהתקופה המקבילה בשנה שעברה.
לעומת זאת, גם חלקם היחסי של הרכבים החשמליים מכלל המכירות וגם מספר המכירות החשמליות האבסולוטי של פורד נמצא בעליה המשמעותית ביותר מאז החלה למכור את המוסטאנג החשמלית, שהיה הרכב החשמלי הראשון שלה.
בסך הכל מסרה פורד 6,254 רכבים חשמליים במהלך מאי, 222% יותר מאשר המסירות בחודש מאי 2021, שהיוו גם 4.3% מסך המכירות של פורד בחודש זה – שיא חדש (שכנראה ישבר בחודש הבא). עיקר המכירות החשמליות נובעות ממספר משלוחי שיא של המוסטאנג החשמלי, שיותר מאשר הכפילו את עצמן מאז מאי שעבר. כמו כן החודש החלו המסירות של ה-F-150 החשמלי, כך שעד כה נמסרו רק מאתיים רכבים וסביר שבמהלך הקיץ נראה את המספרים עולים ומגיעים לכמויות בעלות חשיבות.
דגם | מכירות מאי 2022 |
---|---|
פורד מוסטאנג מאך-E | 5,179 (שיא) |
פורד e-טרנזיט | 874 (שיא) |
פורד F-150 לייטנינג | 201 (שיא) (חודש ראשון) |
לפי החברה, הירידה הכללית במכירות לא נובעות מהעדר ביקוש אלא עדיין מההשפעות של משבר השבבים, החלפים ושרשראות האספקה, וכי מלאי הרכבים של החברה כמעט התרוקן מרוב ביקוש.
לא רק מספרים
העלייה במכירות החשמליות של פורד לא רק מדגישה את ההשקעה של החברה בשוק הרכב החדש שמתחילה לתת את פירותיה – אלא מסמנת לנו שבקרוב פורד ולקוחותיה ייבנו מחדש את התקשורת ביניהם, בצורה ישירה ודומה לזו של טסלה, בלי תלות בסוכנויות רכב.
בחודש האחרון התפרסמו עוד ועוד ידיעות על הכעס של פורד על סוכנויות רכב ברחבי ארה״ב על העלאת מחירים עצמאית ועל גזירת קופון שמתבצעת על מכירות רכבים חשמליים. ברוב המקומות והמקרים, בדומה לנעשה בארץ, הדילרים השונים מהווים הצינור היחיד שמחבר בין הלקוחות המעוניינים בחשמל ובין פורד.
בדרך להגשמת התוכנית המנכ״ל ג׳ים פארלי להפוך את פורד ליצרנית החשמלית ״הגדולה בתבל״, הוא הכיר בכך שהחברה צריכה להביא את מחירי הרכב החשמליים למספר ״שאינו בר מיקוח״. לכן החברה מתכננת להעביר את המכירות החשמליות שלה לאינטרנט ולהקים פלטפורמה של רכישה ישירה, בדומה לזו שמשמשת כיום את טסלה. כך, מקווים בחברה, המספרים יוכלו לתפוח בקצב מהיר יותר.
רוטינה קבועה
רק לפני חודש דיווחה פורד על שיאי מכירות חשמליות, עם תחילת הייצור של ה-F150 החשמלי – וכעת נראה שהיא צועדת לתוך הרבעון החשמלי הכי חזק שלה אי פעם.
בעוד פורד ייצרה ומכרה פחות מעשרים אלף רכבים חשמליים עד כה, כבר בשנה הבאה מתכננת פורד להגיע ל-600 אלף מכירות חשמליות – בערך היקף המכירות של טסלה בחמשת החודשים האחרונים. כך נשמעת, למי שפספס, ההתפכחות של אחת מחברות הרכב החזקות בתבל, שהיית אחת ממכחישות האקלים הגדולות באמריקה, שהחליטה (עם התחלפות הממשל) לעזוב את המאבק שלה נגדי תקני אוויר נקי ולהשקיע את האנרגיה והכסף האלו בהנעה חשמלית.
פורד היא היום החברה האמריקאית השלישית במספר המכירות החשמליות שלה (אחרי טסלה וג׳נרל מוטורס, שעיקר המכירות החשמליות שלה מתרחשות בסין), ובשנה הקרובה נראה אותה מכניסה את הייצור החשמלי שלה להילוך גבוה.
עם תחילת הייצור של הטנדר החשמלי שלה, שזוכה לביקוש שיספיק ליותר משנתיים של ייצור בהספק (העלוב) שהחברה מייעדת לעצמה, המשך הטיפוס במכירות של המוסטאנג וכניסה של רכבים חדשים בשנים הקרובות, אין ספק שפורד בדרך הנכונה – ומצליחה להקדים הרבה חברות אחרות שמפנטזות על כיבוש השוק האמריקאי.
עם זאת, חשוב לקחת את פורד בערבון מוגבל. אמנם נשמע (ונפרסם) כותרות כמו ״נסיקה״ או ״הכפלה של המכירות״ או ״עליה של מאות אחוזים״ – אבל המציאות היא שפורד מגדילה את הייצור החודשי שלה בכמה אלפי יחידות מחודש לחודש.
המספרים החשמליים של פורד עוד רחוקים מלהיות משמעותיים בקנה מידה של משק והם נמוכים עשורים מונים מהמכירות של טסלה, שצפויים לעקוף את המיליון בשנה הקרובה.