fbpx

מכירות רכבים חשמליים באוסטרליה מטפסות על חשבון רכבי דיזל ובנזין

אחרי חודשים של שריפות ענק מזעזעות וקטלניות ביבשת הצחיחה, 2019 מסתמנת כשנה הטובה ביותר עד כה עבור רכבים חשמליים באוסטרליה. למרות הצמיחה עדיין מדובר בצעדי תינוק: מכירות רכבים חשמליים ביבשת היוו רק 0.6% מכלל המכירות.

בשנה האחרונה מכירות הרכבים החשמליים באוסטרליה יותר מאשר שילשו את עצמן, אך המספר עדיין נותר קטן בהרבה מאשר במדינות מפותחות אחרות. 

לפי מועצת הרכבים החשמליים באוסטרליה במהלך שנת 2019 נמכרו 6,718 רכבים חשמליים במדינה – שינוי משמעותי ביחס לשנת 2018, אז נמכרו רק 2,216. במקביל לעליה זו, חלה ירידה של 7.8% במכירות של רכבי בנזין ודיזל ביחס לשנה הקודמת.

ברקע לפרסום עומדת הודעת הממשלה בבריטניה על איסור מוחלט של מכירת רכבי מנוע בעירה פנימית חדשים במדינה החל משנת 2035, ואולי אף כבר ב-2032. ההחלטה של ממשלת ג'ונסון תכלול גם מכירת רכבים היברידיים, מה שדוחף את יצרניות הרכב לזרז את השינוי בשוק ומפעיל לחץ עקיף גם על הפוליטיקה האוסטרלית.

הממשלה האוסטרלית לא מתרגשת ולא מעודדת 

לפי מועצת הרכבים החשמליים העליה החדה במכירות (על אף שבמספרים מוחלטים זניחה למדי) מעידה על הביקוש הגבוה במדינה הדרומית לרכבים חשמליים למרות שכעת לא ניתנים תמריצים או הטבות מס לרוכשים.

"החדשות הטובות הן שמספר האוסטרלים שקונים רכבים חשמליים נמצא בעליה למרות שאין שום תמיכה או דחיפה מצד הממשלה" אמר בייהאד ג'אפארי, יו"ר המועצה לראיון ב'גארדיאן' אוסטרליה. "החדשות הרעות הן שאפילו עם עליה משמעותית (כפי שראינו ב-2019, ש"פ) רכבים חשמליים עדיין מהווים רק 0.6% מהמכירות. הרבה פחות מאשר 3.8% באירופה או 4.7% מהמכירות בסין".

התמיכה ברכבים חשמליים היוותה אחת מאבני המחלוקת בבחירות במדינה בשנה שעברה, כשמפלגת הלייבור (שהפסידה בבחירות) הבטיחה להציב יעד של 50% רכבים חשמליים במדינה עד שנת 2030. במפלגה הליברלית, בהובלת רה"מ המכהן כעת סקוט מוריסון, האשימו את התומכים ברכבים חשמליים שהם "מקצרים את סוף השבוע" של האוסטרלים שלא יוכלו לנסוע עם רכביהם לבילויים ברחבי היבשת הענקית שאינה מיושבת ברובה.

השריפות מקדמות את ההתערבות הממשלתית בשוק הרכב

על אף הזלזול שהפגינה ממשלת השלטון במהלך מערכת הבחירות נראה שהחודשים הקשים שעברו על אוסטרליה והביקורת שהוטחה במוריסון על יחסו למשבר האקלים הביאו להתקדמות ביחס הרשמי לעולם התחבורה החשמלית – והממשלה הודיעה על גיבוש תוכנית אסטרטגית לאימוץ תחבורה חשמלית שאמורה להתפרסם עד אמצע השנה.

יחד עם כך שקלו בקואליציה לאמץ את הסטנדרטים שהציעה מפלגת הלייבור בנוגע להגבלת פליטות גזי חממה על ידי רכבים לממוצע של 105 גרם פחמן דו חמצני לכל קילומטר. על אף שהוכח כבר כי מהלך שכזה יועיל לכלכלת המדינה הממשלה החליטה להתנגד לו בסופו של דבר.

תחזית שנערכה על ידי הממשלה לאחרונה הראתה שגם בלי מדיניות שתקדם את אימוץ הרכבים החשמליים במדינה, עדיין מחצית מכלל הרכבים שימכרו בשנת 2035 יהיו חשמליים, בעיקר בזכות הירידות הצפויות במחירים עם ייעול טכנולוגיית הסוללות ושיפור טווחי הנסיעה. 

סימולציות שבחנו מה היה קורא אילו היו ניתנות הטבות לרוכשי רכב חשמלי העריכו כי מהלך ממשלתי בנושא היה מוסיף יותר מחמישים אלף רכבים חשמליים לכבישי אוסטרליה עד כה. "בהתאם לכך שמקבלי ההחלטות באוסטרליה בכל הדרגים מתחילים לקחת את משבר האקלים ברצינות, מעבר לתחבורה חשמלית הוא המהלך המתבקש כעת" אמר ג'אפארי בתגובה.

8 דגמים חדשים יושקו באוסטרליה השנה

לפחות שמונה דגמים חשמליים חדשים יגיעו לאוסטרליה במהלך 2020, מה שיכניס הרבה מאד גיוון עבור הלקוחות המודעים סביבתית לשוק שנשלט כרגע על ידי טסלה באופן כמעט בלעדי. חלק מהדגמים הצפויים להגיע לאוסטרליה הם אאודי אי-טרון, פורשה טאיקאן, EQC של מרצדס-בנץ, MG ZS EV (שגם הגיע לארץ לאחרונה), וולוו החשמלית החדשה XC40 ומיני קופר החשמלית.

טסלה מודל Y שתהיה זמינה בארצות הברית, אירופה וסין השנה כנראה לא תגיע לאוסטרליה בינתיים, והזמנות מוקדמות באתר החברה לא מאפשרות להזמין לאוסטרליה או לניו זילנד – זאת על אף שעיקר הגידול במכירות הרכבים החשמליים ב-2019 נבעו מהכניסה של מודל 3 לשוק האוסטרלי. 

הכניסה של חברות רבות משמעותה תחרות גוברת ביבשת הדרומית וחלק ניכר מהדגמים מיועדים להיות גם נגישים במחיר למשפחה האוסטרלית הממוצעת, מה שיהפוך את 2020 ל"שנה נהדרת עבור צרכני הרכבים החשמליים" כפי שהגדיר זאת ג'אפארי.

טסלה נותרת יקרה מאוד

נדמה שהחוסר בהטבות ממשלתיות מטריד לא רק את האקטיביסטים והלוביסטים של התחבורה החשמלית וגם אילון מאסק הודה שהמחיר של מודל 3 באוסטרליה גבוה מדי בתגובה להתקפה בטוויטר על המחיר המופקע של הרכב "הזול" של החברה במדינה.

המחיר של מודל 3 שעומד על ארבעים אלף דולר בארצות הברית מגיע ליותר ממאה אלף דולר אוסטרלי – כמעט כפול במחיר (יותר משבעים אלף דולר אמריקאי). בתגובה לציוץ בטוויטר הגיב מאסק "זה אכן נראה גבוה". בתגובה לכך הציעו משתמשים אוסטרליים למאסק לשקול הקמה של ג'יגה-פקטורי באוסטרליה.

עם מחיר כזה עבור מודל 3, אין ספק שמודל Y נמצא הרחק מהיכולת הכלכלית של האוסטרלי הממוצע, מה שרק מצטרף לביקורת על חוסר הפעולה של הממשלה בתחום והפיכת הרכבים החשמליים ללא-כדאיים.

התמונה האוסטרלית גם  ממחישה את העלול לקרות גם באזורינו עם הכניסה המתקרבת של טסלה לישראל. המחירים המוערכים בארץ נעים בין 300 אלף שקלים עבור מודל 3 ועד ל-800 אלף שקלים ויותר לרכבי היוקרה של החברה, מה שהופך אותם לרחוקים מאד מהמחיר הממוצע לרכב בארץ -למרות מס הרכישה המופחת להם יזכו הרוכשים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button