fbpx

רכב חשמלי זה ירוק, אבל מה עושים עם הסוללות?

ביבשת שמובילה את אימוץ הרכבים החשמליים המחוקקים ניגשים להתמודדות עם המחיר עליו רבים נמנעים מלדבר: כיצד נפטרים כראוי מפסולת הסוללות. בקרוב יצטרכו יצרני הסוללות באירופה לתכנן את היום שאחרי, להגדיל את יכולות המחזור בעשרות אלפי אחוזים ולהאריך את האחריות על הסוללות.

סוללות בכלל, וסוללות הליתיום בפרט, נמצאות על הנתיב המהיר לתפיסת מעמדו של הנפט בשוק התחבורה העולמי. עם השיפור ביכולות אגירת האנרגיה וגדילת ציי הרכבים החשמליים ברחבי העולם, תפוצת הסוללות (שכבר עכשיו ממלאות מרכיב מרכזי בחיינו תלויי החשמל) צפויה לגדול משמעותית. 

אמנם הסוללות לא גורמות לפליטת גזי חממה באופן ישיר כמו הדלקים המאובנים, אך הן טומנות בחובן פוטנציאל סביבתי הרסני במידה לא מבוטלת. פסולת סוללות רעילה יכולה לגרום לזיהום והרעלה של בתי מחיה, שטחים חקלאיים ומקורות מים. 

אך עוד לפני שדור הרכבים החשמליים הראשון מגיע אל מגרשי הגרוטאות, צפויות חברות הסוללות והרכב באירופה להידרש לתקנות סביבתיות חדשות, כך על פי הועדה האירופית (הגוף המחוקק של האיחוד), שמנסה להתמודד עם המחיר שעשוי לגבות שוק הסוללות הגדל במהירות.

כמות הסוללות למחזור תגדל פי 700 עד 2040

צי של מוניות חשמליות מסוג ניסאן ליף בפולין
מוניות חשמליות בפולין (צילום: meowKa / Shutterstock.com)

במשך זמן רב חיכו בתעשייה לחקיקת תקנות חדשות הנוגעות לייצור (שלא עודכנו מאז 2006), מחזור והתמודדות עם פסולת סוללות. התקנות החדשות מגדירות מסגרת עבור השקעות נוכחיות ועתידיות בתעשיית הסוללות האירופית, ויכללו גם עדכוני מדיניות על מנת לאפשר לאיחוד האירופי להגיע לניטרליות אקלימית עד מחצית המאה.

התקנות יאפשרו הגדלה של התחרות ביבשת, שנועדה להאיץ ׳התאוששות ירוקה׳ של השוק מהמשבר הנוכחי. עד סוף העשור עשוי שוק הסוללות לתפוח ליותר מ-130 מיליארד דולר, בזכות הביקוש שצפוי לזנק בזכות כמה עשרות מיליוני רכבים חשמליים שייוצרו באירופה עד 2030. הביקוש העולמי לסוללות צפוי לגדול פי 14 עד 2030, כשאחת מכל שש סוללות תגיע לשוק האירופי.

בעקבות זאת צפויה גם עליה בביקוש למתכות מהן סוללות מופקות, כמו קובלט, ליתיום, ניקל ומנגן – כולן בעלות פוטנציאל לפגיעה משמעותית בסביבה. כמות הפסולת תגדל גם היא, ומספר סוללות הליתיום האפשריות למחזור יגדל פי 700 תוך שני עשורים, על פי הערכות.

באמצעות התקנות, הועדה ניסתה להבטיח שהביקוש ייענה באמצעות סוללות עם זיהום סביבתי פחות, שהפקתן מתבססת על חומרים ממוחזרים ותביא לפליטה מופחתת של גזי חממה. כעת התקנות צריכות להגיע לאישור המדינות החברות באיחוד והפרלמנט האירופי.

הטכנולוגיה מאפשרת כבר היום רמה גבוהה של מחזור ושדרוג

שתי סוללות ליתיום-יון עם לוגו של טסלה עליהן על רקע כחול בהיר
שתי סוללות ליתיום יון של חברת טסלה (צילום: Grigvovan / Shutterstock.com)

מטרת התקנות החדשות היא להבטיח שחיי סוללות בשוק האירופי מנוהלים בצורה בת-קיימא ומעגלית, תוך שמירה על איכות הסוללות עצמן. הנחת העבודה של המחוקקים היא שיכולות המחזור והשדרוג (Upcycling) של התעשייה נמצאות כבר עכשיו ברמה מספיק גבוהה כדי להבטיח שימוש חוזר טוב מספיק במשאבים.

 כמו כן, המחוקקים בוועדה חיפשו להבטיח איסוף מספיק טוב של החומרים עם תום חיי הסוללות. מסיבה זו שואפים בוועדה לקבוע יעדים המותאמים לכל אחד משלבי האספקה והייצור: החל מכריה בטוחה ובת-קיימה של המשאבים, דרך ייצור הסוללות והרכבתן תוך שימוש באנרגיה נקיה, הפחתת הימצאותם של חומרים מסוכנים בתוך הסוללות והבטחה שאלו יהיו יעילות מספיק למשך זמן רב ככל הניתן.

גם האיסוף, המחזור והשימוש המחודש בסוללות יהיו תחת פיקוח, על מנת להבטיח שסוללות לא הופכות לפסולת – אלא מגיעות לשימושים חדשים שמנצל כראוי את מרכיביהן.

במסגרת החקיקה החדשה, החל משנת 2024 יחויבו יצרני רכבים חשמליים וסוללות שיימכרו באירופה לפרסם את המחיר הפחמני של מוצריהן. עד שנת 2027 הייצור יצטרך לעמוד בהגבלות פליטת גזי החממה שקבעו באיחוד. 

מחזקים את הייצור האירופי

עיקר השיח הסביבתי ממוקד היום בפליטת גזי חממה ובהתמודדות עם אובדן בתי גידול ועושר ביולוגי. בהקשר זה, נתפשת התחבורה החשמלית ככלי מרכזי להפחתת הפליטות – אך במקרים רבים נוח להתעלם מהמחיר הסביבתי שעלול להגיע מהשימוש הנרחב בסוללות. המתכות הנדירות בסלוללות, כאמור, עלולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים בטבע ולהשפיע גם על בריאות האדם.

ההתייחסות של הוועדה האירופית לנושא, בשלבים בהם הרכבים החשמליים עוד נמצאים בתחילת הדרך (ורוב מוחלט של הסוללות עוד לא הפך לפסולת), היא מבורכת וכמעט נדרשת. הצעות הועדה להתמודדות עם הפסולת, עם יעד איסוף של 70 אחוזים לפחות עד 2030, הוא צעד חיוני על מנת להעביר את עולם הרכב לחשמל מבלי לפספס את מטרת העל – והיא שמירה על הסביבה.

כיום 4 מכל 5 סוללות ליתיום מיוצרות בסין, אך יכולת הייצור של אירופה צפויה להתרחב משמעותית ומהר. עד מחצית העשור אירופה תוכל לייצר את כל הסוללות הדרושות לחברות שפועלות בתחומה. בבריסל מקווים כעת שהתקנות החדשות יתמכו ביעד הייצור המקומי, כך שיחזק את היצרנים הפועלים על פי התקנות הירוקות על פני סוללות שיוצרו בשווקים מזהמים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button