fbpx

המחסור בתשתית טעינה מביא לפתרונות יצירתיים

מטענים בכל פינה, שימוש בזרם ישר, רובוטים שיטעינו עבורנו את הרכב וטעינה מרכבים אחרים או מהכביש עצמו: עולם הרכב והתשתיות החשמליות מתגייס למאבק בצוואר הבקבוק החדש בדרך לעולם תחבורה חשמלית.

תחנות טעינה נפרסות ברחבי העולם בקצב מעודד מתמיד וגם בארץ נפרסו כבר מאות עמדות, בזכות מודעות ציבורית וממשלתית הולכת וגוברת לצורך בתשתית יעילה שתתמוך בתחבורה חשמלית נרחבת.

בעוד שמספר תחנות הדלק הולך ופוחת, העולם מוצף אט אט במטענים לרכבים חשמליים. בשנה שעברה בארצות הברית כבר היו למעלה משישים אלף מטענים מהדור השני וזו רק ההתחלה. כמעט כל חברת רכב מתכננת להפוך בסופו של דבר לחשמלית, כך שההשקעה בתשתיות ובטכנולוגיית טעינה הופכת למושכת למדי.

ועדיין משך טעינה ארוך, חרדת טווח וביצועי רכב שאינם מספיק טובים דורשים מחברות רבות לפתח פתרונות טעינה מתקדמים שיוכלו לאפשר לנו לנסוע רחוק ולטעון מהר יותר.

עמודי התווך של הטעינה החשמלית

המעבר מתחנות דלק לתחנות טעינה דורש מחברות הטעינה החשמלית להשקיע ראשית בשני תחומים מרכזיים שעומדים בלב ההבדל בין הרכבים החשמליים לאלו שמונעים בדלקים מאובנים – קצב הטעינה האפשרי והנגישות של מטענים לבעלי הרכבים החשמליים.

קצב טעינה מהיר – עתיד התחבורה החשמלית אינו תלוי רק במספרים והבסיס לשיפור עולם הטעינה נמצא בקצב מהיר שיתאים גם לעצירות במהלך נסיעה ארוכה. עבור כך מוקמות עמדות הטעינה המהירות בזרם ישר.

הדור החדש של המטענים שפיתחו CHAdeMO, כפי שיוצג בהמשך השנה בסין, עשוי להיות בדיוק מה שדרוש כדי שנוכל למלא את הסוללה תוך דקות ספורות ולהמשיך בשגרת יומנו העמוסה להחריד.

נגישות – החלק השני של הבסיס עליו מתבססת תשתית טעינה חשמלית מספקת הוא קיומם של מטענים זמינים שיוכלו להיות מותקנים בבתים פרטיים כמו גם במרחבים ציבוריים ובסמוך למקומות העבודה. נושא זה הוא אחד מהאתגרים שניצבים היום בלב הפיתוח של תשתיות טעינה עירוניות וכבר הביא למחשבה מחודשת על כל המרחב האורבני.

ומה אם הרכב יטען את עצמו כשאנחנו במשרד?

במקביל לעולם הרכב שהופך לחשמלי, עתיד אוטומטי עם רכבים אוטונומיים הוא כבר לא רעיון איזוטרי וכנראה בגדר עניין של זמן. כהוכחה לכך, בחברות רכב רבות ההשקעה ברכבים חשמליים מגיעה יחד עם תקציבי ענק המיועדים לפיתוח רכב אוטונומי.

מסתבר גם שמטען חשמלי נייד ואוטונומי הוא לא רק רעיון הלקוח מחזיון עתידני אסימובי אלא רובוט בפיתוחה של פולקסווגן שידע להגיע אל הרכב שלכם בזמן החנייה מחוץ לסניף הסופר (במידה ותרצו), להטעין אותו ולאחר מכן להמשיך לרכב הבא או לחזור למחסן בו הסוללה שלו מוטענת בעצמה.

בצורה זו פולקסווגן תוכל לאפשר טעינה חשמלית בחניונים רבים בלי צורך בפיתוח תשתית ייעודית וגם ימנעו את ההקצאה של מקומות חניה מסוימים לצורך טעינה, ובכך חוסכים מנהג ה-ID.3 את רגשות המצפון הכרוכים בתפיסת עמדת טעינה בזמן שהסוללה מלאה.

גם בטסלה עוסקים בפיתוח של מטען דומה יחד עם חברת סטארט-אפ הולנדית. כחלק מהרעיון של מאסק להקים צי של מוניות אוטונומיות, רכבי החברה ידעו להגיע גם אל מטעניה באופן עצמאי, בעוד האחרונים יוכלו להתחבר אל הרכב בצורה שאינה דורשת מגע אדם.

טעינה בזמן הנסיעה וחבר מטעין חבר

הסוללה של המוסטנג החשמלית כבר מהבהבת את אחוזיה האחרונים בלב מדבר אריזונה כשתחנת הטעינה הקרובה נמצאת במרחק מאה קילומטר, בחוץ הטמפרטורה נושקת לארבעים מעלות ואתם מתלבטים אם בכלל להפעיל את המזגן כי חבל על כל אמפר. 

בשיא המתח ועל רקע מוזיקה דרמטית מגיעה המשאית שהוזמנה כבר לפני עשרים דקות, בשמה האטרקטיבי "תחנת טעינה ניידת" וממנה יוצאת זרוע רובוטית המתחברת לשקע ומעניקה לכם את הקילוואטים הדרושים להשלמת הנסיעה. 

באופן דומה, התחנה הניידת יכולה להטעין את רכבכם באופן אלחוטי והודות לפיתוח חדש מאוניברסיטת פלורידה אולי אפילו תוכלו לתרום או לקבל כמה קילומטרים של נסיעה מהבחור עם המודל Y בנתיב הימני.

טעינה בין-רכבית (Peer to Peer Charging) שמבוססת על שיתוף אנרגיה תוכל לאפשר טעינה גם במקומות דלים בעמדות טעינה. טעינה זו תעשה באמצעות אלגוריתם המבוסס על טכנולוגיית הנסיעה האוטונומית ועשויה להפוך גם את הטעינה שלכם למהלך חברתי ושוויוני.

הפיתוח הישראלי שעשוי לייתר את המטענים כולם

גם בישראל הקטנטונת חושבים על מטעני העתיד וחברת סטארט-אפ ישראלית בשם אלקטראון (Electreon) הציגה לראשונה את הרעיון השאפתני של הפיכת הכבישים למטעני ענק שיאפשרו לרכב שלכם להמשיך לנסוע באמצעות השראה חשמלית, בתמיכת רנו הצרפתית.

בספטמבר שעבר הצליחו בחברה לטעון רנו זואי תוך כדי נסיעה בכביש לאורך עשרים מטר של כביש שהוסבו למטען אינדוקציה בבית ינאי. באלטקראון מתכננים להוביל כך שינוי נרחב בתחבורה הפרטית והציבורית תוך הפיכתן לחשמליות וללא צורך בעצירה לטעינה כלל. 

בשוודיה חתמה חברת הבת של אלקטראון על חוזה להקמת כביש מטעין באורך 4.1 קילומטרים, כולל הפעלה של שירות הסעות ציבורי ב-1.6 קילומטר מתוכו בסביבת שדה התעופה על האי גוטלאנד שבים הבלטי.

בארץ מתכננת החברה הקמה של כביש חשמלי בין אוניברסיטת תל אביב ותחנת הרכבת הקרובה אליה, בשיתוף חברת "דן", משרד התחבורה ורשות החדשנות, בהדגמה של הדרך הפוטנציאלית בה רכבינו האוטונומיים ישמרו על הסוללה מלאה בעתיד הלא רחוק.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close