fbpx

טעינה ברבע שעה? התקנות לדור החדש של המטענים פורסמו

ענקית הטעינה CHAdeMO חשפה בשבוע שעבר את הדור השלישי של המטענים לרכבים חשמליים: קטנים יותר ועוצמתיים יותר. שיתוף הפעולה שלהם עם סין מעניק למעצמה ממזרח עוד הזדמנות להתקדם בקרב על הובלת השוק, למרות שלא בטוח שהסינים יצליחו בכלל לעמוד ביעדים שהציבו לעצמם.

פרוטוקול חדש לטעינה מהירה ועוצמתית פורסמה לאחרונה על ידי תאגיד CHAdeMO, שאחראי למטענים של רכבי חברות בעיקר ביפן ובמזרח – כמו ניסאן ליף ורכבי פלאג-אין היברידיים אחרים. המטענים החדשים שייוצרו על פי התקנות יוכלו לאפשר טעינה בעוצמה גבוהה במיוחד של יותר מחמש מאות קילו-ואט, כך על פי הודעה התאגיד.

הדור השלישי של המטענים יחלו לפעול בסין בשנה הבאה תחת השם "צ'אוג'י" (ChaoJi) ויכניס לשימוש סוג חדש של תקע טעינה שמסוגל לתמוך בשקעים האוניברסליים האסיאתיים מסוג GB/T, הנפוצים בעיקר בסין, השייכים לדור השני ומספקים טעינה באמצעות זרם ישיר (DC).

הדור החדש של המטענים, שפותח ב-CHAdeMO יחד עם מועצת החשמל הסינית, צפוי לאפשר טעינה של רכבים חשמליים מסוללה ריקה למלאה תוך רבע שעה, גם אם מדובר ברכבים המיועדים לטווח נסיעה רחוק.

הספק גבוה, אולי גבוה מדי

על אף המפרט המרשים, שכולל זרם של שש מאות אמפר ומביא להספק של חמש מאות קילוואט, לא ברור מי יוכל להנות בעתיד הקרוב מהפרוטוקול החדש.

למעשה, אין כרגע בנמצא רכבים שמסוגלים בכלל לעמוד בטעינה בעוצמה כה גבוהה – אפילו פורשה טאיקאן המרשימה והעוצמתית לא מיועדת להיטען בהספק הגבוה משלוש מאות וחמישים קילוואט והמערכת בה מתוכננת להגביל את הספק הטעינה למאתיים שבעים קילוואט בלבד, על מנת למנוע שחיקה של חיי הסוללה. זאת, מכיוון שטעינה בהספק גבוה נוטה לפגוע בסוללה בטווח הארוך.

עם זאת, ברור שיצרניות הרכב יבקשו לנצל את הפוטנציאל שבטעינה מהירה: שכלול טכנולוגיית הסוללות ופיתוח מערכות קירור בנוזל יאפשרו לדורות הבאים של סוללות הרכבים טעינות חוזרות באמצעות זרם ישיר בעוצמה גבוהה. זאת, מבלי להביא לפגיעה משמעותית בנצילות הסוללה ובתוחלת חייה.

רזה יותר ונוח יותר למשתמש

כבל טעינה מסוג CHAdeMO מונח על הרצפה
חיבור CHAdeMO, הדור הנוכחי – כבל עבה וכבד

המטענים החדשים שתוכננו ב-CHAdeMO מתמודדים גם עם סוגייה נוספת: הסרבול הפיזי שנבע משימוש במטעני הזרם המהיר בדורות הקודמים, בעלי הכבלים העבים והשפופרות הכבדות לשימוש.

הפיתוח של ידית טעינה קטנה יותר וכבל דק יותר הושג באמצעות שימוש במערכת קירור מבוססת נוזל גם בתוך המטען יחד עם הסרה של מנגנון הנעילה, שהיה מובנה עד כה.

פיתוח הדור החדש בוצע יחד עם שמירה על מבנה המסוגל להתחבר לרכבים עם שקעים המיועדים לדורות הקודמים.

תכנון דגמי המטענים החדשים החל כפרויקט משותף לרשויות ול-CHAdeMo שנועד ליצור סטנדרטיזציה נרחבת ככל האפשר של שקעי הטעינה המיוצרים על ידי חברות ונעשה תוך שיתוף תשע חברות רכב ותשעה יצרני מטענים מתריסר מדינות מאסיה, אירופה ואוסטרליה. 

על פי הודעת התאגיד, גם חברות תחבורה חשמלית מהודו צפויות להצטרף לפרויקט והובעה נכונות גם מצד הממשלות בדרום מזרח אסיה ובדרום קוריאה לאמץ את המטענים החדשים לאחר שיתחילו להיפרס.

תמיכה בציים מסחריים ויתרון ביחס למערב

בסין כבר החל שימוש מדגמי במטענים מהדור החדש עם הגבלות בביצועים (רק 500 אמפר ו-475 קילוואט) וביפן בוצעו ניסיונות טעינה בתנאי מעבדה שהניבו תוצאות טובות, כך על פי הודעת התאגיד לעיתונות.

פרט למטענים הציבוריים שיוכלו לאפשר טעינה מהירה של רכבים פרטיים ומסחריים, מתכננים ב-CHAdeMO לייצר סדרה של מטענים ביתיים המתבססים על זרם ישיר, יאפשרו טעינה מהירה יותר גם בבית ואולי גם יעזרו לקדם את החזון היפני של רכבים חשמליים כסוללות חירום קהילתיות במשק חשמל מבוזר.

המטענים המהירים שפותחו יחד עם הרשויות הסיניות פותחים באופן בלתי-רשמי תחרות בין שיתוף הפעולה הסיני-יפני בתשתיות טעינה ובין יצרניות רכב באירופה ובארה"ב שקבעו תקנות שונות בנוגע לטעינה מהירה (CCS), שנמצאות כמה שנים מאחור בכל הנוגע לתמיכה בטעינה מהירה של רכבים – תחום שעומד בבסיס הקידום של תחבורה חשמלית מסחרית ברחבי העולם ועלול לדחוף ציים עסקים לבחור בחשמל על פני דלק.

מטענים חדשים הם לא הכל

מטענים של טסלה בחניה בסין
טסלה סופרצ׳רג׳רים בסין (תמונה: Jay Yuan / Shutterstock.com)

על אף המטענים המתקדמים המפותחים בכל העת (עוד בלי שהתייחסנו לרשת הסופר-צ'ארג'רים שטסלה מקימה בהונג-קונג וסין מאז 2015), בסין יש מי שחוששים שקצב ההטמעה של תשתיות טעינה נרחבות לא יצליח לעמוד בביקוש ובקצב הגדילה של שוק הרכב החשמלי ובכך יהפוך לצוואר בקבוק.

בסין נוצר כשל שוק שנובע מתמריצים כלכליים לחברות טעינה, שנועדו להשיג יעד מספרי (של 36 אלף מטענים שאכן הושג) אך לא התייחס לפיזור מתאים לצורכי האוכלוסייה – וכך הוקמו להם מטענים רבים דווקא באזורים דלי תעבורה ונדל"ן זול, מהלך שדווקא פגע בנצילות המטענים ב2019 ביחס ל-2018.

כדי לאפשר לסין להפוך את שוק התחבורה שלה לחשמלי באופן מלא, זקוקה המדינה להשקעה חכמה יותר מאשר בהפקת מטענים חדשים ובהגעה למספרים שרירותיים – אלא בהתאמת ההיצע לביקוש יחד עם יצירת תשתית שתאפשר לצרכנים חיים נוחים יותר עם רכב חשמלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button