בשנים האחרונות יותר ויותר יצרניות רכב מדברות על התוכניות שלהן להגדיל את היצע הרכבים החשמליים, ותערוכות הרכב הן המקום להציג את התוכניות והדגמים העתידיים שלהן. תערוכת הרכב בפרנקפורט נפתחה לפני שבועיים עם הפנים לעבר עתיד התחבורה – ובין היתר לעבר תחבורה ירוקה וחשמלית.
אבל לעתים דיבורים לחוד, ומעשים לחוד. חלק גדול מהרכבים החשמליים שהוצגו בתערוכה הם רכבי קונספט בלבד שלא עתידים לצאת לשוק בשנים הקרובות. אז אילו רכבים חשמליים עתידים להכנס לשוק בקרוב?
אז הנה סקירה קצרה של הרכבים החשמליים המעניינים שהיו בתערוכה. לצורך העניין הרשימה לא כוללת חלק מהרכבים שכבר נמכרים בארץ ובעולם, רכבי קונספט שלא ימכרו בשנים הקרובות וגם לא את הפורשה טייקאן, רכב חשמלי מרשים, אבל לא הרכב שישנה את פני התחבורה בערים.
פוקלסווגן
נתחיל עם פולקסווגן שהכריזה באופן רשמי על ה-I.D. 3 בתערוכה – רכב הדגל החשמלי של החברה. הרכב עורר עניין רב, והנתונים שלו די מרשימים – עם טווח נסיעה שנע בין 330 קילומטר ועד 550 קילומטר כתלות בסוללה שתבחרו לרכוש. הרכב ימכר במחיר התחלתי בגרמניה של כ-30 אלף יורו לגרסה הבסיסית, ויחל להמסר ללקוחות הראשונים רק בשנה הבאה.
נכון להיום קונצרן פולקסווגן מוכר שני רכבים חשמליים – האאודי אי-טרון והפולקסווגן גולף החשמלית, אך מדבר על לכבוש את שוק הרכבים החשמליים כבר זמן רב. בנוסף לפולקסווגן I.D. 3, הוצגו בתערוכה עוד מספר דגמים חשמליים, מה-ID Buggy, ועד לוואן החשמלי.
למרות הדיבורים הרבים של החברה על עתיד התחבורה החשמלית, רבים עדיין סקפטיים לגבי פולקסווגן לאור פרשת דיזלגייט משנת 2015, ומכיוון שהחברה משקיעה רבות בפרסום ובהצהרות, אך כמעט ולא מייצרת רכבים חשמליים.
פולסטאר 2
פולסטאר הוא מותג הרכב החשמלי של וולוו, הדגם הראשון של המותג היה בעל הנעה היברידית. הדגם השני – הפולסטאר 2 הוא חשמלי מלא. הרכב ייכנס לייצור בתחילת השנה הבאה ויחל להמסר ללקוחות במאי.
הפולסטאר 2 הוא רכב יוקרה, והוא מגיע גם בגרסה טבעונית לחלוטין, עם שני מנועים, טווח נסיעה משוער של 500 קילומטר, וטעינה מהירה של 150kW. פולסטאר מנסים להביא את הניסיון והאיכות של וולוו לעולם הרכבים החשמליים ומבטיחים רכב בטיחותי, מרווח ועם ביצועים מרשימים.
מרצדס
מרצדס מייצרת ומוכרת כבר תקופה רכבים חשמליים, אך החברה עד כה לא פרסמה בצורה נרחברת את הרכבים החשמליים שלה. כעת החברה מנסה לדחוף בכל הכח את הדגמים החדשים שלה ממשפחת ה-EQ.
שני הדגמים שהוצגו בתערוכה הם ה-EQC, רכב SUV יוקרתי שהחל כבר בייצור ונמסר ללקוחות באירופה, וה-EQV, מיני-ואן שיגיע לשווקים בשנה הבאה. בנוסף בתערוכה הוצגה גם Smart חשמלית, גם היא חלק ממשפחת ה-EQ של מרצדס.
הונדה E
הונדה הציגה בתערוכה את ה-Honda E, רכב חשמלי עירוני קטן, עם עיצוב די עתידיני ואפשר לומר מעורר מחלוקת. פנים הרכב חדשני ומלא במסכים, אך בפועל הרכב לא מביא בשורה מעניינת לשוק – עם טווח נסיעה של 220 קילומטר בלבד ומחיר שעומד על מעל 30 אלף יורו באירופה, לרכב הזה אין הרבה מה לחדש בגזרת הרכבים החשמליים.
פורד – Go Electric
פורד הקדישה איזור לרכבים חשמליים שנקרא GoElectric, מדובר באיזור די מרשים, שיש בו הרבה רכבים היברידיים, ואפס רכבים חשמליים מלאים (BEV). מי יודע, אולי בתערוכה הבאה?
BMW
גם חברת ב.מ.וו. מדברת הרבה על העתיד החשמלי, אך מעבר לרכב ה-BMW i3 שנמכר כבר תקופה בארץ ובעולם, בתערוכה לא היו הרבה חדשות מחשמלות למעט רכב קונספט שנקרא iNext.
יונדאי
יונדאי הציגה שלושה רכבים חשמליים בתערוכה – איוניק, קונה וה-Nexo, רכב המבוסס על תאי דלק מימניים:
- יונדאי איוניק: האיוניק החשמלית כבר נמכרת מספר שנים והגיעה גם לארץ. היא מצוידת בסוללה של 28kWh שמספיקה לטווח של 280 ק"מ לפי תקן WLTP. הגרסה העתידית של הרכב צפויה להגיע עם סוללה של 38kWh.
- יונדאי קונה: גם בגרסה חשמלית. הרכב הזה כבר יצא אל השוק אך הוא עדיין לא נמכר בארץ. לקונה טווח נסיעה של כ-415 קילומטר שמאפשר נסיעה חופשית ברחבי המדינה הקטנה שלנו.
- יונדאי נקסו (Nexo) – רכב חשמלי הניזון ממימן ומייצר חשמל באמצעות תא דלק מימני. ישנן מעט חברות המשקיעות בטכנולוגיה הזו, המעוררת מחלוקות לגבי נחיצותה והפוטנציאל שלה. היתרון של רכבי מימן – ניתן "לתדלק" אותם במהירות – מספר דקות בודדות, וטווח הנסיעה שלהם עומד על 600 קילומטר ומעלה, החסרון – הטכנולוגיה יקרה מאוד, והפקת ושינוע המימן הוא תהליך יקר שכרוך בהפסדי אנרגיה.
למרות שיונדאי לא עושה הרבה "רעש" וצלצולים (כיאה לרכב חשמלי), היא למעשה כבר היום מייצרת שלושה דגמים חשמליים נוחים ובעלי טווחי נסיעה שמתאימים לשוק הישראלי.
טסלה
טסלה לא הציגה בתערוכה, אך אפשרה נסיעות מבחן על הרכבים שלה. בינתיים החברה מצליחה לכבוש את טבלאות המכירות החשמליות באירופה ובארצות הברית עם המודל 3, כששאר היצרניות משתרכות רחוק מאחוריה.
השורה התחתונה
לא נראה כי ההצהרות, הגרנדיוזיות לעתים, של היצרניות באו לידי ביטוי בתערוכה. חלק גדול מהרכבים ברשימה הם רכבי יוקרה, שלמרות היותם רכבים מרשימים ואף חשובים בתהליך המעבר, לא יתאימו לאדם או למשפחה הממוצעת. דגמים אחרים, דוגמת ההונדה E נראים כמו ניסיון נואש להכנס לשוק הרכבים החשמליים באיחור.
אך עם זאת חלק קטן מהיצרניות עושות צעדים שנראים מבטיחים, האם הכניסה השקטה של יונדאי או ההשקה של פולקסווגן יצליחו להזיז את השוק?
מגוון הרכבים חשמליים מקבל תפנית עם ייצור של דגם אחד ויותר של כל חברה בעולם.
אם נםריד את רכבי היוקרה הרכבים היקרים אין ספק שעם כניסת יצרנים סיניים לתחום וכן סין היא השוק הגדול ביותר בעולם לרעבים חשמליים, השוק ישלט על ידם ף
ראו חברות כמו BYD, Geely ועוד רבות וטובות.
צודק המעיר. הסצנה הגדולה של רכבים חשמליים היא בסין ולא בארופה , ובעוד שבוע הגיגה פקטורי 3 בשנחאי יתחיל לפעול. זה המקום לסקר ולא את אירופה השוקעת.