fbpx

פולקסווגן רוצה לעקוף את טסלה

התוכנית האסטרטגית שפירסם ענק הרכב הגרמני מבקשת להפוך את קבוצת פולקסווגן ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה בעולם, ואגב כך ליטול מטסלה את ההובלה בשוק הרכב החשמלי

בחודש ספטמבר 2017 הודיעה קבוצת פולקסווגן שבכוונתה להפוך לכוח משמעותי בשוק יצרני הרכב החשמלי. חברת-הענק, המחזיקה במותגי הרכב פולקסווגן, אאודי, סיאט, סקודה, פורש ואחרים, ייעדה סכום של כ-20 מיליארד אירו להשקעה ספציפית בהפיכת הקבוצה למוטת-חשמל.

מספר פרסומים של החברה מאז הראו שלא היה מדובר בתעלול שיווקי, ונראה שקבוצת פולקסווגן בדרך להפוך לאחד מיצרני הרכב החשמלי המובילים בעולם.

קבוצת פולקסווגן מרחיבה בעקביות את יכולות הייצור שלה. מאז שנת 2006 עקפה יצרנית הרכב הגרמנית את הענקיות האמריקניות הוותיקות, פורד וג'נרל מוטורס, והיא מתחרה כיום ראש בראש עם קבוצת טויוטה על ההובלה במכירות הרכבים העולמיות.

בשנת 2018 מכרו טויוטה ופולקסווגן קצת יותר מ-10 מיליון רכבים כל אחת, וביחד הן אוחזות בכרבע משוק הרכב העולמי. עם זאת, עוגת הרכב הקונבנציונלי מתרחבת באיטיות: קצב מכירת הרכבים הפרטיים גדל מדי שנה בכ-3%-4% בלבד בשנים האחרונות, ומשכך היכולת של כל יצרן רכב לגדול בצורה משמעותית מבוססת בעיקר על גזילת נתח שוק ממתחריו – תהליך קשה, איטי ויקר.

לעומת זאת, היקף הייצור של רכבים פרטיים חשמליים יותר ממכפיל את עצמו מדי שנה בשנים האחרונות, ונראה שפולקסווגן מעוניינת לרכוב על גל הצמיחה המהיר בתחום זה במטרה לצמוח ביחד איתו.

ה - ID Concept Car של פולקסווגן מוצגת בתערוכת Paris Motor Show
HUANG Zheng / Shutterstock.com

התוכנית האסטרטגית שפרסמה הקבוצה, המכונה Roadmap E, מבקשת לחולל מהפך בפעילות הקבוצה על פני שלושה צירים: הציר הראשון – הטייה משמעותית של יכולות הייצור של החברה לכיוון רכבים חשמליים; הציר השני – שילוב הולך וגובר של טכנולוגיות לנהיגה אוטונומית ברכבים, עד כדי רכבים אוטונומיים של ממש; והציר השלישי נועד למעשה לחבר בין השניים הקודמים, וליצור מגוון פתרונות המבוססים על שילוב בין רכב חשמלי לנהיגה אוטונומית – כגון מוניות רובוטיות חשמליות, רכבים שיתופיים מתקדמים ועוד.

הייעדים שהציבה לעצמה החברה

בתחום ייצור הרכב החשמלי, החברה הציבה לעצמה יעדים שאפתניים: עד לשנת 2025 הקבוצה תשווק 80 דגמי רכב חשמליים, מתוכם 50 מופעלי-סוללות ועוד 30 דגמים היברידיים המשלבים הנעה חשמלית עם מנוע קונבנציונלי; ועד לשנת 2030 לכל אחד מדגמי הקבוצה – כ-300 דגמים שונים כיום – תהיה לפחות מקבילה חשמלית אחת. פולקסווגן צופה שכרבע מסך המכוניות שתייצר ב-2025 – כ-3 מיליון כלי רכב – יהיו חשמליים.

המשימה שקבוצת פולקסווגן נוטלת על עצמה לא פשוטה ויש בה שני אתגרים עיקריים. הראשון בתחום הספק הייצור:

יכולת הייצור העולמית של סוללות לרכבים חשמליים מוגבלת, וזהו אחד הגורמים המאטים כיום את קצב ייצור הרכבים החשמליים בעולם. לצורך עמידה ביעדי התוכנית פולקסווגן הודיעה כבר ב-2017 כי בכוונתה לפרסם מכרזים לרכישת סוללות בהיקף כולל של כ-50 מיליארד אירו רק כדי לספק את הצרכים המיידיים לייצור רכבים חשמליים בשנים הקרובות, ועד לסוף שנת 2018 כבר נחתמו הסכמים ראשונים עם ארבעה יצרני-ענק לשם עמידה ביעדי רכש הסוללות: LG וסמסונג הדרום-קוריאניות, CATL הסינית, וחברה דרום-קוריאנית נוספת בשם SK Innovation.

האתגר העיקרי הנוסף העומד בפני קבוצת פולקסווגן הוא השליטה בשוק הרכב החשמלי. כיום יצרנית הרכב החשמלי טסלה, שבשליטת יזם הטכנולוגיה אילון מאסק, שולטת בשוק הרכב החשמלי ללא עוררין:

מבין חמשת דגמי הרכב החשמלי הנמכרים ביותר בארצות הברית, שלושה היו של טסלה – מודל 3 במקום הראשון, אחריו מודל X במקום השלישי ומודל S במקום הרביעי, בעוד ששני הדגמים הנוספים בחמישייה הפותחת – טויוטה פריוס והונדה קלריטי – במקומות השני והחמישי, בהתאמה – הם דגמים היברידיים ולא חשמליים.

אם פולקסווגן אכן תתמיד בשאיפתה לייצר ולמכור 3 מיליון רכבים חשמליים עד לשנת 2025 – יותר מכפול ממספר הרכבים החשמליים שנמכרו על ידי כל היצרנים העולמיים ביחד ב-2018 – היא תדיח בדרך את טסלה ממקומה בראש טבלת המכירות ותהפוך ליצרנית הגדולה ביותר בשוק הרכב החשמלי.

נוסף על כך, פולקסווגן מתחרה כבר היום עם טסלה על מקורות ייצור הסוללות המוגבלים ברחבי העולם.

באמצעות השקעות-עתק, הסכמי-רכש אדירים ואסטרטגיה סדורה ונחושה, פולקסווגן בוחרת להעמיק את שליטתה בשוק הרכב העולמי דרך מגזר הרכב החשמלי הצומח במהירות. לצד מהלכים נוספים שהחברה מתכננת, כגון פיתוח עצמי של טכנולוגיות חדשות בתחום הסוללות ושותפויות בתחום תחנות הטעינה ברחבי העולם, נראה שקבוצת פולקסווגן מתכוונת להוביל את מהפכת הרכב החשמלי בשנים הקרובות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button