fbpx

טווח כפול, ומטוסים חשמליים: CATL חושפת סוללה עם צפיפות אנרגיה גבוהה מאוד

יצרנית הסוללות הגדולה בעולם, CATL, חשפה בתערוכת הרכב בשנגחאי סוללות עם צפיפות אנרגיה גבוהה מאוד של 500 וואט-שעה לק״ג. סוללות בצפיפות כזו יכולות להכפיל את טווחי הנסיעה של רכבים מבלי לפגוע במשקל הרכב, ויותר מכך, להתאים גם לתעופה חשמלית, שמוגבלת בגלל משקל הסוללות.

יצרנית הסוללות הסינית CATL, היא היצרנית המובילה בכל מה שקשור לסוללות של רכבים חשמליים ואגירת אנרגיה. החברה מספקת כיום סוללות לחברות רכב רבות בינהן טסלה, ב.מ.וו ופולקסווגן, וליצרניות רכב סיניות רבות.

החברה חשפה לאחרונה בתערוכת הרכב בשנגחאי סוללות עם צפיפות אנרגיה של 500 וואט-שעה לק״ג. לצורך השוואה לסוללות המצויות ברכבים חשמליים יש צפיפות אנרגיה של כ-250 וואט-שעה לק״ג – כלומר לסוללה החדשה של CATL יש צפיפות אנרגיה כפולה מהסטנדרט כיום.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

המשמעות של הסוללות החדשות היא פשוטה – כפול באנרגיה, וכפול בטווח, באותו משקל. הסוללות המצויות כיום ברכבים חשמליים שוקלות מאות קילוגרמים, המשקל הגבוה משפיע גם על הטווח של הרכב, וגם על נוחות הנסיעה.

בעולם התעופה מדובר בבעיה אקוטית יותר – המשקל הגבוהה של הסוללות לא מאפשר לפתח מטוסים עם טווחי טיסה ארוכים, במקרים מסוימים הגדלה של נפח הסוללה לא מגדיל את הטווח, אלא רק מפצה על המשקל העודף.

לדוגמה חברת ההזנק הישראלית Eviation מוכרת מטוס חשמלי בשם אליס, עם תשעה מושבים, וטווח טיסה של 250 מיילים ימיים, בערך 500 קילומטרים – טווח שמתאים לטיסות קצרות מאוד. הסוללות של אליס הן בצפיפות אנרגיה של 260 וואט-שעה לק״ג. הסוללות החדשות של CATL מאפשרות להכפיל את טווח הטיסה, מכיוון שהן אינן משפיעות על משקל המטוס (אם כי CATL לא התייחסו לגודל הסוללה, אלא רק למשקלה).

מטוס חשמלי לבן בסלון האווירי בפריז
Eviation Alice בסלון האווירי בפריז

לפי CATL, צפיפות האנרגיה והבטיחות של הסוללות החדשות יאפשרו את החשמול של מטוסי הנוסעים החשמליים. נראה שבשלב זה הפיתוח של החברה יאיץ את החשמול של מטוסי נוסעים קטנים הטסים בתוך מדינות או בין מדינות סמוכות.

בניגוד לפיתוחים שונים בתחום הסוללות, שעדיין נמצאים במחקר ורחוקים מייצור סדרתי או שימוש בתחבורה, כמו לדוגמה סוללות סוליד-סטייט, הסוללות החדשות של CATL הולכות להכנס לייצור סדרתי בקרוב.

אם נחזור לעולם של הרכבים החשמליים, סוללות עם צפיפות אנרגיה כזו יוכלו להגדיל את טווחי הנסיעה של הרכבים בצורה משמעותית – רכבים עם טווחי נסיעה של 800 קילומטרים ויותר, אך לצורך כך הן יצטרכו להיות אטרקטיביות גם בעלויות הייצור שלהן.

מאמרים נוספים

14 תגובות

  1. סטייל גפ"מ
    אף חברה שיוצאת לייצור סידרתי ומושקעת במיליוני דולרים לא תצא ללא בדיקות מקיפות שיהיה שווה להם לתת אחריות על המוצרים שלהם
    איזו חברה תרצה להקריס את עצמה תוך כמה שנים מתביעות מקיפות?!
    אם הגפ"מ קיבל תווי תקן מחמירים (https://jgas-israel.com/%D7%92%D7%A4%D7%9E-%D7%9C%D7%A8%D7%9B%D7%919)
    סוללות זה בקטנה
    בקיצור עדי היקר תנוח טוב בלילה

  2. חוק מור של הסוללות:
    בכל כשנה וחצי הסוללות מכפילות את הקיבול והביצועים שלהן לאותה יחידת משקל, נפח ובאותה עלות.

    1. דווקא בתחום הסוללות אין כמעט שינוי מזה עשרות שנים.
      מדובר על פריסה שונה וחומרים שונים אבל בפועל מגיעים לתוצאות קרובות ללפני 40 שנה

    2. הסוללות לא מקיימות את חוק מור. . מתאים לשבבים. חוק רייט מתאים למה שקורה בסוללות… כל הכפלה של התפוקה העולמית מורידה את המחיר לקילווואט שעה בערך קבוע. כ 28% ירידה, וקצב ההכפלה הנוכחי הוא בין 20-26 חודשים. כ 13% ירידה בעלות הממוצעת לשנה.

  3. אין צורך יותר בהגדלת הטווח של המכוניות מעבר ל 400-600 קמ הקיימים היום. מה שכן צריך זה להוריד משקל ועלויות כדי שמחיר רכב חשמלי בשער המפעל יהיה דומה לזה של רכב בנזין.
    בכתבה לא מופיע התייחסות למספר סבבי הטעינה שהסוללה מחזיקה. בדכ בצפיפות גבוהה יותר אורך החיים של הסוללה קצר יותר, מעניין אם בסוללה הזו פתרו את האתגר הזה.

    1. אולי אתה לא צריך יותר מ 400 קילומטר , כל אדם נורמאלי אם תהיה לו בחירה יבחר בטווחים הרבה יותר גדולים. איזה שטויות.

      1. אם תקטין את גודל הסוללה בחצי וכתוצאה מזה דרמטית את משקל הרכב תרוויח את שניהם.
        כי האנרגיה שתצטרך לבזבז על ההנעה תיקטן.

      2. רוב מכוניות הבנזין היום מציעות טווח של 500-600 ק"מ בין תדלוקים. אם אתה יכול לטעון בבית, במקום לטרוח להגיע לתחנת דלק, גם 400 ק"מ הם די והותר. מעט מאוד אנשים נוהגים מעל 400 ק"מ בלי עצירה בגלל מגבלות הנהג – לא בגלל מגבלות הרכב.
        כמו שאמרו לפני, האתגר היום הוא כבר לא טווח ארוך יותר, אלא מחיר נמוך יותר (בעיקר) ומשקל נמוך יותר.

    2. תגובה של ישראלי פרובינציאלי. חבריקו, בישראל תוך שעה אתה בגבול, בשאר העולם נוסעים אלפי קילומטרים ביום. לך לישון

    3. נו. אז אתה יכול לוותר על 250 ק״ג סוללה ולהשאיר את הטווח

    1. לשבת ולנוע על פצצה, לא פחות מזה! ככול שיש צפיפות אנרגיה גדולה יותר, זרם קצר עצום יותר, לך תן את ביטחונך שהפיוזים יעבדו כמו שצריך, אך מה יקרה במקרה של פגיעה מכנית?!

      1. עכשיו תאר לעצמך כמה אנרגיה יש לך במיכל ממוצע של 50 ליטר דלק! 450kwh!! פצצה אטומית 😅

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button