ב-CATL הודיעו על הוזלה משמעותית בעלות הייצור והמכירה של הסוללה, בשלב זה ליצרניות רכב חשמלי סיניות בלבד ובכפוף להתחייבות. המהלך הזה משמעותי משתי סיבות עיקריות:
- חברת CATL נחשבת ליצרנית הסוללות הגדולה בעולם שמספקת סוללות ללא מעט חברות.
- הסוללה היא, נכון להיום, עדיין החלק היקר ביותר ברכב חשמלי.
כיום, סוג הסוללות הנפוץ ביותר לרכבים חשמליים הוא ליתיון-יון, סוללות שמיוצרות משילוב של כמה סוגי מתכות: ליתיום (Lithium) – המתכת הקלה ביותר המוכרת לאדם כיום, קוֹבַּלְט (Cobalt) – סוג של מתכת חזקה שכמויות גדולות ממנה נמצאות במטאורים, מַנְגַּן (Manganese) – מתכת קשה ומאד שבירה וניקל (Nickel) ברמה גבוהה – חומר שנחשב לנוח לחישול ומתיחה.
המחירים של החומרים האלו נסקו בשנים האחרונות וכמו בלא מעט תחומים, ספקים מערביים של החומרים האלו, הדרושים לייצור של סוללות לרכבים חשמליים ״מפסידים״ למתחרים מאסיה. צווארי הבקבוק בצירי האספקה העיקריים בעולם והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה בוודאי לא מסייעים למצב השוק העולמי.
עלות הסוללה מחושבת לפי תא (Cell) פר קוט"ש (kWh), ולאורך השנים, המגמה הקבועה הייתה ירידה במחירים. כפי שניתן לראות בגרף שלפניכם, שמציג ירידה של 97% בעלות של סוללות ליתיום-יון משנת 1991 ועד לשנת 2018 – מ-7,523 דולר לקוט"ש בשנת 1991 ל-181 דולר בלבד לקוט"ש בשנת 2018.
לצורך הדוגמא, ב-2018, סוללה בנפח 40 קוט"ש של ניסאן ליף עלתה כ-7,300 דולר, בעוד שבשנת 1991 היא הייתה צפויה לעלות 300,920 דולר, למעשה מחיר שהיה משאיר את הרכבים החשמליים מחוץ לתמונה.
דוגמאות אלו אמנם קיצוניות וכמובן שניסאן ליף לא הייתה קיימת אפילו ברמת הרעיון ב-1991 אבל גם אם לוקחים את המחיר של שנת 2010, שעמד על 450 דולר ומשווים לעלות ב-2018 של 181 דולר, מקבל הפרש משמעותי בעלות – 18,000 דולר לסוללה מול קצת יותר מ-7,000 דולר.
בעוד שהירידות במחירי הסוללות לרכבים חשמליים היו עניין די בטוח בשנים האחרונות, בשנת 2022 המחיר דווקא עלה – מה שלא קרה מאז שנת 2010.
העתיד אינו ברור
לפי מאמר שפורסם ב-CNBC במאי 2022, בין 2023 ל-2026 מחירי הסוללות צפויים לזנק בלא פחות מ-22%. התחזקות התחבורה החשמלית היא מבורכת כמובן, אבל לצורך המעבר נדרשות כמויות גדולות מאוד של מתכות וחומרים מסויימים – כמו ליתיום למשל.
לצורך ייצור של עשרות מיליוני סוללות, יש צורך בכמות עצומה של ליתיום. הבעיה העיקרית היא, שאין בכדור הארוץ כמויות בלתי מוגבלות ממנו ומכרי הליתיום הקיימים כיום מוגבלים ביכולתם לספק ליתיום בכמויות הנדרשות. נכון להיום, יש מחסור של ממש בליתיום, מה שגרם למחירים של הליתיום לזנק מ-5,000 דולר לטון בשנת 2020 ל-70,000 דולר לטון בשנת 2022 – לפי פרסום מחודש יולי בשנה של BloombergNEF.
מהצד השני, לפי הערכות האנליסטים של מורגן סטנלי מסוף שנה שעברה, מחירי הליתיום בסין צפויים לצנוח – ובלא פחות מ-35% לאזור ה-47,500 דולר לטון ליתיום.
במידה ואכן נראה עלייה במחירי רכבים חשמליים בעקבות המחסורים והעליות במחירי מוצרי הגלם מי שיספוג אותן הם קודם כל היצרנים – עלות שצפויה להתגלגל בסופו של דבר אל צרכני הקצה.
חברות הזנק ברחבי העולם נמצאות במרוץ של ממש כדי למצוא פתרון לנושא הזה – ולהחליף חלק מהחומרים היקרים שמשמשים לייצור הסוללות לרכבים חשמליים בחומרים זולים וזמינים יותר כמו סודיום ואפילו גופרית. אבל גם אם יהיו ירידות במחירי הליתיום כמו שאנשי מורגן סטנלי צופים, מחיר של 50,000 דולר לטון הוא עדיין גבוה מאוד.
סין מול שאר העולם
נושא המחסור בחומרים לייצור סוללות מטריד את המנכ"לים של יצרניות הרכב הגדולות – כך למשל מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, חזר על הצורך בכריית כמויות גדולות של חומרים החיוניים לייצור סוללות לרכבים חשמליים: ״ אנחנו צריכים אישורי כרייה. אנחנו צריכים אישורי עיבוד בארה"ב, ואנחנו צריכים שהממשלה והמגזר הפרטי יעבדו יחד ויביאו אותם לכאן״.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, אמר כבר ב-2020 שצריך לכרות יותר ניקל וש״טסלה תעניק חוזה ענק לתקופה ארוכה לחברה שתציע כריית ניקל ביעילות ובצורה הרגישה לסביבה״. אפילו הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, הכריז על מצב חירום לאומי העוסק במחצבי הליתיום – וביצע צעדים ראשונים לקראת בלימת ההשתלטות הסינית על התחום.
סין היא המובילה כיום בעולם בכל מה שקשור לייצור סוללות – המשרדים של כל יצרני הסוללות המובילים בעולם נמצאים באסיה, ו-80% מכלל הייצור העולמי של תאי הסוללה נמצא בסין. מי שנהנות מהכח הזה כמובן הן בין השאר יצרניות הרכב החשמלי הסיניות. ב-CATL שנחשבת כיום ליצרנית הגדולה בעולם של סוללות לרכבים חשמליים (פלח שוק של 37.1%) הציעו לאחרונה דיל מיוחד למספר יצרניות רכב חשמלי סיניות בהן ניו, לי-אוטו, וואווי ו-זיקר, שמוגדרות על ידי CATL כ״לקוחות אסטרטגיים״.
במסגרת הדיל הסכם על פיו יתחייבו יצרניות הרכב לרכוש כ-80% ממלאי הסוללות שלהן מ-CATL, ובתמורה יקבלו מחיר מיוחד לטון ליתיום – 29,116 דולר במקום 68,427 דולר – הבדל של יותר מ-50%. יצרניות הרכב שיצטרפו להסכם ידרשו להתחייב ל-CATL ל-3 שנים. CATL תהנה מקיצוץ של 10% בעלות החומרים בדיל שנסגר מול הספקים.
מי שהגדילה לעשות היא ניו, שחתמה עם CATL על הסכם ל-5 שנים.
ב-CATL השתגעו?
כנראה שלא, הם פשוט יודעים להסתכל קדימה. נחזור להערכות של מורגן סטנלי שצופות ירידה של 35% בעלות הליתיום בסין – לא מן הנמנע שהעסקה המיוחדת שמציעה CTAL ליצרניות הרכב החשמלי הסיניות קשורה גם להערכה הזאת – סוג של הכנה מראש מבחינת יצרנית הסוללות שמבטיחה לעצמה רווחים גם במקרה שהמחירים ימשיכו לרדת.
אבל יש לא מעט המעריכים כי העובדה שהדיל מוצע רק ליצרניות רכב חשמלי סיניות ואפילו לא לטסלה – הלקוחה הגדולה ביותר של CATL, מצביע על משהו גדול ומשמעותי הרבה יותר ממחיר של טון ליתיום, וזה כמובן המרוץ של סין מול ארה"ב – עימות שמנוהל כיום בעיקר במישור הכלכלי, ובניסיון להוביל בפיתוח טכנולוגיות. ובשלב הזה, נראה שלתעשיית הרכב החשמלי יש חלק לא קטן בזו שתוכתר בסופו של דבר כמנצחת של המרוץ הזה.