פורד וב.מ.וו, שבלטו בשנתיים האחרונות באיחור משמעותי של אימוץ תחבורה חשמלית באופן מלא ומחויב, הודיעו לאחרונה על השקעה משותפת של מאה ושלושים מיליון דולר בפיתוח סוללות מצב מוצק דרך חברת ההזנק מקולורדו סוליד פאוור (Solid Power).
ההשקעה בחברה אמורה לאפשר לשתי חברות הרכב להפחית את העלות ולהגדיל את טווח הנסיעה האפשרי של דגמיהן העתידיים. סוליד פאוור זכתה לתמיכה מצד פורד כבר לפני שנתיים ומצד ב.מ.וו. כבר ב-2017. לפי ההסכם בין פורד לב.מ.וו שתיהן ישתמשו בטכנולוגיה שמפתחת סוליד פאוור, שצפויה להגיע לשימוש מסחרי עד סוף העשור.
סוללות מצב מוצק (Solid State Batteries) עוד לא הגיעו לשימוש מסחרי בעולם הרכב, אך כבר נחשבות כדור הבא של הסוללות, בזכות יכולת דחיסת האנרגיה הגבוהה שלהן. סוללות אלו יאפשרו הגדלת טווח נסיעת הנסיעה של הרכבים ושיפור קצב הטעינה. בנוסף, סוללות מצב מוצק נחשבות בטוחות בהרבה מסוללות ליתיום, עם סיכון מזערי להתלקחות.
בינתיים, ייצור סוללות מוצקות נותר יקר יותר מייצור סוללות המבוססות על ליתיום, והראשונות עוד לא הבשילו לייצור בקנה מידה מסחרי המשתלם לחברות. מספר חברות הזנק, בתמיכת חברות רכב, מתמקדות כרגע בפיתוח טכנולוגיות הייצור של סוללות אלו – שיוכלו להבטיח שיפור בביצועים של רכבים חשמליים וגם להבטיח אספקה עתידית יציבה.
יכול לעניין אותך:
- ריביאן חושפת מחירים ותאריכי שיווק רשמיים לרכבים שלה
- טסלה מרחיבה את רשת הסופרצ׳ארג׳רים, גם לירושלים ולכנרת
- עם 7 מקומות ישיבה וטווח של 475 ק"מ – מרצדס מציגה את ה-EQB
לפי ניתוח של בלומברג שהתפרסם בדצמבר האחרון, עלות הייצור של סוללות מצב מוצק יכולה להיות זולה פי שתיים וחצי מהייצור של סוללות ליתיום. עם זאת, הצפי להגעה של סוללות אלו לפסי הייצור של חברות הרכב הגדולות עוד לא ברור, וגם בפורד מודים כי כעת ההשקעה בסוללות מוצקות ״קטנות משמעותית מאשר בליתיום.
בסוליד פאוור מתכוונים להתחיל בייצור של סוללות לחברות רכב בתחילת השנה הבאה, כך לפי מנכ״ל החברה ואחד המקימים שלה, דאג קאמפבל. בינתיים הסוללות ישמשו עבור חטיבות המחקר והפיתוח של זוג חברות הרכב, בין היתר ב-״פארק היוני של פורד״, מעבדת הפיתוח שפורד הקימה בעלות של 185 מיליון דולר. החברה הגרמנית, מצידה, מתכננת להציג אב-טיפוס שיונע בסוללות מצב מוצק עד שנת 2025.
לא רק פורד וב.מ.וו. משקיעות מיליונים בפיתוח הדור הבא של הסוללות לרכבים שלהן. גם פולקסווגן, כנראה חברת הרכב שהשקיעה את ההון הגדול ביותר עד כה במעבר לחשמל, תומכת בחברת קוואנטומספייס (Quantumspace), שמתכננת להפיק סוללות מצב מוצק תוך שלוש או ארבע שנים, ולהעניק לפולקסווגן יתרון משמעותי בתחום.