fbpx

איוויאיישן אליס: המטוס החשמלי נחשף עם טווח טיסה של 700 קילומטר

״טסלה של חברות התעופה״ חושפת את הפרטים על המטוס החשמלי שלה, ותתחיל לספק מטוסים ראשונים ללקוחות תוך שלוש שנים.

חמש שנים מאז שהוקמה, חברת הסטארט-אפ מתל אביב חושפת את הנתונים למטוס החשמלי הראשון שלה – המטוס הראשון שעוצב כחשמלי. איוויאיישן היא אחת החברות המעניינות בעולם התעופה, וההצגה של דגם ׳אליס׳, המטוס הראשון שלה, הופכת אותה לטסלה של התעופה ומציבה אותה בחזית התחום.

המטוס החשמלי יגיע בשלוש קונפיגורציות: ׳מנהלים׳, עם חלל פנימי שמאכלס שישה נוסעים ופינת עבודה; ׳תעבורה׳, שכולל תשעה מושבים במבנה קלאסי של מטוס נוסעים לטווח קטן עד בינוני, ו-׳מטען׳, שיאפשר משלוחים במשקל כולל של יותר מטון, במטרה לאפשר ״טעינה ופריקה מהירה של המטוס תוך קיצור זמני המשלוחים״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מוקדם יותר השנה הודיעה החברה כי אחרי שינויים קלים, היא סיימה את עיצוב המטוס שלה, וציינה כי תקיים טיסת מבחן ראשונה עוד במהלך 2021.

תכנית פנים של המטוס החשמלי אליס

דגם אליס הוא המטוס הראשון שתוכנן להיות חשמלי, וכעת נחשפים הנתונים הרשמיים שלו – טווח תעופה של 815 קילומטר (440 מיילים ימיים/אוויריים) במהירות ממוצעת של 250 קשר (השקולים ל-460 קמ״ש על הקרקע). המטוס מונע באמצעות סוללות ליתיום במשקל של כמה טונות, כשעבור כל שעת טיסה יהיה צורך בשלושים דקות של טעינה.

אמנם מדובר ביכולות צנועות יותר מאשר אלו שתוכננו עם הצגת אב-הטיפוס לפני כארבע שנים, אך כעת מתכוננים בחברה לתחילת פעילות מסחרית כבר ב-2024, אחרי שבאוגוסט השנה נחשפה אחת ההזמנות המשמעותיות של החברה (שטענה בעבר כי הוזמנו ממנה כבר 150 דגמים): תריסר מטוסי מטען שייועדו לשימוש DHL – ולמי מכם שזה מזכיר במידה מסוימת את הקשר בין ריביאן לאמזון, אתם לא לבד.

המטוס של Eviation על הקרקע
המטוס של Eviation פנים המטוס

ההצלחה של אליס להתרומם מהקרקע תציג למעשה פתרון לאחד האתגרים הגדולים בניסיון ליצור מטוס חשמלי המבוסס סוללות: לאפשר מספיק אנרגיה כדי להמריא מהקרקע ולטוס מרחק משמעותי, מבלי להפוך את המטוס לכבד עד כדי כך שלא יוכל להמריא כלל. אמנם מדובר במטוס קטן שלא מיועד לטיסות מסחריות גדולות, אך איוויאיישן מלמדת אותנו שעיצוב ייעודי המתחשב בהנעה החשמלית יחד עם יזמות פורצת עומדות בבסיס של שינוי עולם התעופה.

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. יש להם טעות בתכנון, היה נכון יותר למקם את הטורבינות הפוך, כך שם ידחפו את המטוס ולא ימשכו את המטוס (יחסוך גם במשקל של חיבור הטורבינה למנוע), ומכיוון שהטורבינות יהיו מאחורי המטוס ניתן יהיה להגדילם (למנוע חשמלי יש מומנט גבוהה גם בסל"ד נמוך, אפשר לנצל את זה, כשהטורבינות ארוכות ניתן להוריד סל"ד בשביל לייצר את אותו הדחף, חיסכון בסל"ד הוא גם חיסכון בתחזוקה ובלאי) חזית המנוע – היכן שהיום נמצא המדחף תוכל להיות לגמרי בצורה של חרוט כדי לשפר את האווירודנמיקה, את הרדיאטור ניתן להעביר למספר רדיאטורים שימקמו סביב המנוע ובנוסף באמצעות גז להעביר את החום העודף לעוד רדיטורים שימוקמו על כנפונים מסביב למטוס (למרות שנראה לי סביר שגם ללא כנפונים השטח של גוף המטוס והכנפיים יוכל לפזר ביעילות, וכנראה פיזור החום מתחת למטוס וגם מתחת לכנפיים יוכל לשפר את כוח העילוי)

  2. באמת לא יאומן !! מעניין כמה החסכון מול מטוס בגודל דומה כולל חישוב עלות של מסלולי טיסה של מטוס כבד יותר אם לא לעניין החסכון יש את הנעת המימן שהוא מתאים יותר וירוק

    1. שאלה מעניינת פה היא היחס בין משקל הסוללות למשקל המטען. אם על כל טונה מטען צריך יותר משתי טונות של סוללות אז היעילות האנרגטית כבר קרובה לזו של מימן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button