איירבוס חשפה לאחרונה שלושה רעיונות לעיצוב מטוס עתידי שיהיה המטוס המסחרי הראשון נטול פליטות גזי חממה. בניגוד לתכניות הגדולות למטוסים חשמליים שנגנזו, הפעם מדובר במטוסים שיונעו באמצעות מימן ולא על בסיס סוללות חשמליות.
הגישה החדשה כוללת מספר עיצובים, ביניהם מטוס סילוני בעל גוף צר עם יכולת הטסה למאתיים נוסעים ועיצוב דומה לדגם A231neo– ושיוכל לטוס למרחק של אלפיים מיילים ימיים, בערך מחצית מהטווח אליו מגיעים המטוסים מסדרת הדגל של החברה, A320. המנוע יופעל באמצעות טורבינת סילון שתעבור התאמה והסבה לשימוש במימן.
החברה הציגה גם עיצוב למטוס בעל מדחף לא-סילוני שיוכל להטיס כמאה נוסעים למרחק דומה למטוס הגדול יותר.
את מירב תשומת הלב חטף עיצוב קונספט חדשני לחלוטין של ׳כנף מעופפת׳ עם מאתיים מושבים.
בוחרים בפתרון סביבתי כדי לעמוד ביעדי הממשלות
שלושת העיצובים שהציגה איירבוס מראים גם גישות שונות בהן ניתן יהיה לנצל דלק מימן בעתיד ומאפשרות לחברה גם לפתח את הטכנולוגיות בכיוונים שונים – החל מהפקת חשמל באמצעות תאי אנרגיה מונעי מימן, דרך יצירת זרם סילון המופק מדלק מימן ועד לעיצוב שונה לגמרי של כל גוף המטוס כך שיתאים לשימוש בדלק החדש שצובר פופולריות.
בהודעה על המטוסים החדשים, צוין שהחברה ״מאמינה כי (דלק מימן, ש״פ) מהווה הבטחה יוצאת דופן לתעופה נקייה וסביר שיהיה הפתרון בעולם האוויר והחלל ותעשיות רבות נוספות בדרך להשגת מטרות אקלימיות״. איירבוס הפכה את המימן למוקד עיסוק גובר בשנים האחרונות, כחלק מהחיפוש שלה אחרי טכנולוגיות שיאפשרו טיסה נטולת פליטות.
יצרנית המטוסים נמצאת תחת לחץ משמעותי בנושא האקלימי מצד ממשלות גרמניה וצרפת, בעלות המניות הגדולות בחברה. זירוז הפיתוח של כלי תעופה חדש הגיע במקביל לחבילת התמיכה שניתנה לחברה במהלך משבר נגיף הקורונה מוקדם יותר השנה. יחד, שתי הממשלות התחייבו להשקעה של 2.5 מיליארד יורו לטובת הנעה נקייה יותר של מטוסים.
בינתיים הודיעה איירבוס כי היעד להמראת המטוס הנקי הראשון הוא מחצית העשור הבא- בערך בשנת 2035. זהו אתגר משמעותי לחברה, שגם תצטרך להקים תשתיות ייחודיות נרחבות והשקעות ממשלתיות במספר מדינות ונמלי תעופה שיוכלו לתמוך במטוס כזה.
ובינתיים יש כבר מי שהצליח להמריא
כמעט במקביל להודעה של איירבוס הצליחה להמריא ולנחות בבדפורדשייר שבבריטניה המטוס המסחרי הראשון המונע באמצעות מימן. חברת הסטארט-אפ שעשתה זאת, זירואביה (Zeroavia), הטיסה מטוס נוסעים קטן בעל שישה מקומות שעבר הסבה להפעלה באמצעות מימן.
המטוס הצליח להגיע לגובה של אלף רגל ולא הותיר אחריו דבר – פרט למים ומעט חום. דלק מימן מחליף למעשה את הדלק הסילוני שמפעיל את מנוע הסילון, או שמשתמשים בו כדי לייצר חשמל שיסובב את מדחפי המטוס. בניגוד לדלק פוסילי, המימן מוחזק בתא מיוחד בו נשמר לחץ קבוע ובגוף המטוס, ולא בכנפיים.
אחרי שנים רבות של תכנון וניסיונות הצליח המימן לאחרונה להגיע לקדמת הבמה, בתור אחד המועמדים המבטיחים בדרך להפיכת עולם התעופה לנקי יותר – אחת ההתמודדויות המורכבות שחוות חברות התעופה בשנים האחרונות. מטוסים שיופעלו באמצעות מימן יפלטו רק מים שנוצרים בתהליך הבעירה, אך יצליחו לטוס במהירות דומה למטוסי סילון הפועלים באמצעות הדלק הסילוני המוכר לנו.
זירואביה, לדוגמה, מתכננת להגיע לטווח טיסה של ארבע מאות קילומטרים לפחות עד סוף השנה, כעשירית מהמרחק שאמורים המטוסים של איירבוס להגיע אליהם עד 2035 ודורשים פיתוח טכנולוגי משמעותי בהרבה.
באיירבוס משאירים פתח לסוללות בעתיד וקוראים לשיתוף פעולה רחב
בינתיים, איירבוס מקווה להצליח ולהתאים מנועים שתוכננו לדלק סילוני לשימוש במימן. במטוס הסילון שלה ייבנו מספר תאי אחסון שיכילו מימן נוזלי וימוקמו באחורי המטוס, כאשר תאי דלק נוספים יפיקו חשמל שיוסיף לאנרגיה שמופקת מהמנועים. במטוס הנוסעים הלא-סילוני שלה, מתוכנן שימוש במונעים שיוסבו לשימוש במימן.
העיצוב החדשני בצורת האות V פותח אפשרויות נוספות לאחסון המימן בגוף המטוס, יחד עם שינוי מבנה החלל המרכזי שלו. מבין העיצובים המוצעים זה המאתגר ביותר, כך לפי המהנדס הראשי בחברה, ג׳ין-ברייס דומונט.
״השאלה היא כמה גדול אפשר להגיע עם סוללות (של מטוסים חשמליים, ש״פ)״ אמר בהודעה לעיתונו גלן לוולין, סגן הנשיא לטכנולוגיות נטולות-פליטות באיירבוס. ״אנחנו לא מאמינים שמדובר בטכנולוגיה שרלוונטית לצורכי הטיסות המסחריות בהווה ורואים פוטנציאל גדול יותר במימן״.
אך איירבוס אינה יכולה להיות לבד באימוץ טכנולוגיות שונות ונקיות לטיסה. ההצלחה של השינוי תלויה בתשתיות שיוקמו בשדות תעופה ובתמיכה ממשלות שיממנו את הפיתוח הנדרש – הן של המטוסים והן של התשתיות. כמו כן, דרושה תמיכה תקציבית על מנת לשכנע חברות תעופה לזנוח את המטוסים הוותיקים.
לדברי החברה, היא כבר החלה בדיון עם שדות תעופה, חברות תעופה מסחריות וחברות אנרגיה בנושא. כמו כן היא קראה לממשלות לבנות את חבילות התמריצים שיאפשרו לקדם טכנולוגיות נקיות יותר בעולם התעופה – בלעדיהן קשה לראות כיצד יחליפו החברות את ציי המטוסים שלהן.
יש חומר לשלוח לי על עיצוב מטוסים? תודה מראש!