
שיאומי, יצרנית הטק הסינית נכנסה לתחום הרכב רק לפני מספר שנים בודדות, ובתוך זמן קצר הדגמים החשמליים שלה הפכו להיות בין הדגמים המסקרנים שיש כיום בעולם הרכב החשמלי: הם שוברים שיאי הזמנות ומכירות (על פי דיווחים סיניים), ואפילו מנכ"ל פורד התלהב מהם.
נכון להיום, הדגמים החשמליים של שיאומי נמכרים בסין בלבד, אך נראה כי מצב זה הולך להשתנות בעתיד הלא מאוד רחוק – שיאומי הצהירה לאחרונה כי היא מתכוונת להתחיל למכור את הרכבים החשמליים שלה באירופה בתוך פחות משנתיים – שנת 2027.
ואם הדגמים החשמליים של שיאומי יגיעו לאירופה, ואין סיבה לחשוב שזה לא יקרה – אולי נזכה לראות אותם גם בישראל.
לשיאומי שלושה דגמים חשמליים:
שיאומי SU7

הרכב הראשון של שיאומי, שנחשף לקראת סוף שנת 2023. שיאומי SU7 הוא רכב סדאן חשמלי המציע תא נוסעים מרווח, זמני טעינה מהירים, שפע של אחסון, טווחי נסיעה מכובדים ועוד. ה-SU7 מיוצר ב-3 גרסאות: SU7, SU7 PRO ו-SU7 MAX, שתי הראשונות בעלות הנעה אחורית ואחת עם בעלת שתי מנועים חשמליים. ההספקים נעים בין 295 כ"ס בגרסאות ההנעה האחורית ו-664 כ"ס בגרסת ההנעה הכפולה ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בין 5.7 ל-2.7 שניות.
ה-SU7 הסטנדרטי מגיע עם סוללה בעלת קיבולת של 73.6 קוט"ש, גרסת ה-PRO עם סוללה בעלת קיבולת של 94.3 קוט"ש וגרסת ה-MAX הבכירה עם סוללה בעלת קיבולת של 101 קוט"ש.

טווחי הנסיעה נעים בין 700 ל-830 ק"מ, אך חשוב לשים לב כי אלו טווחים שנמדדו על פי תקן CLTC הסיני, שנחשב למפרגן במיוחד. אנחנו מעריכים כי טווחי הנסיעה הריאליים של השיאומי SU7 יהיו באזור ה-450 עד 600 ק"מ בין טעינה לטעינה, עדיין טווח מצוין, במיוחד למדינה קטנה כמו ישראל.
זמני הטעינה קצרים במיוחד – על פי שיאומי, סוללת ה-SU7 שלהם תטען מ-10% ל-80% בתוך 19 עד 30 דקות בלבד, כתלות בגרסה.
סביבת תא הנהג מתאפיינת בשילוב של מסך מרכזי 16.1 אינץ' ועוד מסך 7.1 אינץ' ורשימה ארוכה של אבזורים / מצלמות / רדארים שתומכים במערכות הבטיחות ומערכות הנהיגה האוטונומית בהן מצויד הרכב החשמלי.
כל גרסאות ה-SU7 של שיאומי יושבות על בסיס גלגלים של 3 מטרים ומציעות 5 מקומות ישיבה, עם תא מטען אחורי בנפחים בין 493 ליטר ל-517 ליטר ותא מטען קדמי בעל נפח של 105 ליטר.
המחירים של ה-SU7 מפתיעים:
- שיאומי SU7 – מחיר התחלתי כ-109,000 ש״ח (¥215,900)
- שיאומי SU7 PRO – מחיר התחלתי כ-124,000 ש״ח (¥245,900)
- שיאומי SU7 MAX – מחיר התחלתי כ-151,000 ש״ח (¥299,900)
כמה יעלה ה-SU7 של שיאומי בישראל? נצטרך להמתין בסבלנות להגעת הרכב החשמלי לכאן.
שיאומי YU7

הדגם השני של שיאומי הוא ה-YU7, רכב פנאי חשמלי, גרסת הפנאי של ה-SU7 שלא במפתיע נושאת בשמה את האות Y, קריצה ברור למודל Y של טסלה שלמרות הירידה במכירות ממנה סובלת החברה, הוא עדיין נחשב לאחד הדגמים הפופולריים ביותר בסגמנט רכבי הפנאי החשמליים.
כמו השיאומי SU7, גם השיאומי YU7 ישווק בשלוש גרסאות שונות:
שתי הגרסאות הראשונות, גרסת הכניסה עם מנוע חשמלי יחיד בעל הספק של 316 כ"ס ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות וגרסת אמצע בעלת שני מנועים חשמליים עם הספק של 489 כ"ס ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.3 שניות מגיעות עם סוללה בקיבולת של 96.3 קוט"ש עם טווחי נסיעה של 835 ק"מ ו-760 ק"מ בהתאמה.
הגרסה הבכירה של השיאומי YU7 מצוידת בשני מנועים חשמליים המפיקים יחד הספק של 681 כ"ס ותאוצה מ-0 ל-100 בתוך 3.2 שניות בלבד – כך שזהו אחד מרכבי הפנאי החשמליים והלא חשמליים החזקים ביותר המיוצרים בייצור סדרתי. גרסה זו מגיעה עם סוללה בעלת קיבולת גדולה יותר של 101.7 קוט"ש, אך טווח הנסיעה לא עולה – בהתאם לעלייה בביצועים.
יש לשים לב כי גם כאן טווחי הנסיעה המוצהרים נמדדו בתקן CLTC, התקן בו עושים שימוש בסין והוא נחשב למפרגן במיוחד. טווחי הנסיעה הריאליים של השיאומי YU7 צפויים לעמוד באזור ה-450-500 ק"מ, אמנם לא 700 או 800 ק"מ אבל עדיין טווח נסיעה לא רע בכלל. שיאומי YU7 מציג ביצועי טעינה מהירה מרשימים עוד יותר – מ-10% ל-80% סוללה בתוך 12 דקות בלבד.
הדגם מגיע עם תא מטען אחורי בנפח של 678 ליטר ועוד תא מטען קדמי בנפח של 151 ליטרים, סה"כ 829 ליטרים של אחסון ללא קיפול מושבים.
מעניין לראות אם בעקבות החשיפה בסין של הטסלה מודל Y החדש עם 6 מקומות ישיבה, שיאומי תגיב עם גרסת 6 או 7 מושבים ל-YU7 שלה.
המחירים של השיאומי YU7:
- שיאומי YU7 — גרסת הנעה אחורית (RWD) – מחיר התחלתי כ-118,000 ש״ח (¥253,500)
- שיאומי YU7 פרו — גרסת הנעה כפולה (AWD) – מחיר התחלתי כ-130,000 ש״ח (¥279,900)
- שיאומי מקס Max — גרסת הנעה כפולה (AWD) – מחיר התחלתי כ-154,000 ש״ח (¥329,900)
שיאומי SU7 אולטרה

ב-2024 החליטו בשיאומי שהם הולכים לקרוא תיגר על יצרניות רכבי ספורט אקזוטיים כמו פורשה, עם החשיפה של שיאומי SU7 אולטרה, גרסת השרירים של רכב הסדאן החשמלי, חמושה ב-3 מנועים חשמליים המפיקים הספק קיצוני של 1,527 כ"ס שמביאים את הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-2 שניות.
היו כאלו שחשבו שבשיאומי רק רוצים להשתעשע, אבל הסינים הראו שהם רציניים לגמרי וחשפו את גרסת הייצור הסדרתי של השיאומי SU7 אולטרה המיועדת לכביש הציבורי. הדברים הפכו להיות ממש רציניים כאשר גרסת הייצור של הדגם קבע שיא הקפה חדש של 7:04.957 במסלול נורבורגרינג בגרמניה, כשהוא מקדים שמות כמו רימארק נבארה, טסלה מודל S פלייד או פורשה טייקן טורבו GT וייסבאך.
וככה חברה שנרשמה כיצרנית רכב לפני מספר שנים בודדות, גברה על שמות גדולים כמו טסלה ופורשה.
מתי בישראל?
אם הכל ילך כשורה, אנחנו נראה את הרכבים החשמליים של שיאומי מקבלים תקינה אירופאית ומגיעים ליבשת בתוך כשנה בלבד. האם נזכה לראות אותם גם בישראל, איזה דגמים יגיעו במידה וכן, מתי זה יקרה והכי חשוב – כמה זה יעלה? אלו שאלות שאנחנו מאמינים שנוכל לקבל עליהם את התשובות במהלך 2026 לקראת 2027, מועד הכניסה לשוק האירופאי של שיאומי.