ענקית הסלולר והאלקטרוניקה שיאומי, שהשיקה את הרכב החשמלי הראשון שלה, ה-SU7 בשנת 2023, פתחה השבוע את פנקס ההזמנות והטירוף לא אחר להגיע – עם הזמנות של יותר מ-50,000 רכבים בתוך 27 דקות וכמעט 90,000 יחידות בתוך כ-24 שעות. לשם ההשוואה, הטנדר החשמלי של פורד, ה-F-150 לייטנינג, השיג 44,000 הזמנות מוקדמות לאחר 48 שעות.
נראה כי בשיאומי לא צפו את הטירוף – הענקית הסינית, שעכשיו מחזיקה גם בתואר יצרנית רכב, דיווחה כי 88,898 ההזמנות המוקדמות שהתקבלו מעמידות את זמן ההמתנה של הגרסאות השונות של רכב הסדאן החשמלי, ה-SU7 שלה, מ-3 ועד 7 חודשים.
לדוגמא, מי שירצה לרכוש את גרסת ה-מקס, היקרה ביותר של ה-SU7, ידרש להמתין בסבלנות עד חודש אוקטובר 2024, לכל הפחות. ראשונות צפויות להמסר גרסאות הסטנדרט, בחודש אפריל השנה, לאחר מכן, בחודש מאי, יחלו גרסאות הפרו להמסר לקהל הרחב שמיהר להזמין. לשיאומי יש גם 5,000 יחידות מגרסת הפאונדרס.
הכירו את הרכב החשמלי הראשון של שיאומי
ה-SU7 הוא רכב חשמלי בתצורת סדאן שיהיה זמין ב-3 גרסאות:
הגרסה הראשונה, גרסת הסטנדרט (Standard), מגיעה עם מנוע חשמלי יחיד היושב בחלקו האחורי של הרכב ומפיק הספק של 295 כ"ס. גרסת הסטנדרט של ה-SU7 מצוידת בסוללה בנפח של 73.6 קוט"ש ומציעה טווח נסיעה של 700 ק"מ, על פי תקן CLTC הסיני כמובן, שנוטה להיות אופטימי מדי – טווח הנסיעה של הרכב בפועל צפוי לנוע באיזור ה-450 ק״מ, אך בשלב זה לא נעשו מבחנים לטווח מעבר לתקינה הסינית. מחירה של גרסת הסטנדרט של השיאומי SU7 עומד בסין על 29,990 דולר.
הגרסה השנייה של ה-SU7, גרסת הפרו (Pro), מגיעה גם היא עם מנוע חשמלי יחיד היושב בחלקו האחורי של הרכב ומציע הספק של 295 כ"ס אך לצד זאת, היא מציעה סוללה בנפח גדול יותר, של 94.3 קוט"ש, וכפועל יוצא מזה, גם טווח נסיעה משופר, העומד על 830 ק"מ על פי תקן CLTC הסיני. מחירה של גרסת הפרו של השיאומי SU7 עומד בסין על 33,990 דולר.
לרשות המהדרין מציעים בשיאומי את גרסת המקס (Max) של ה-SU7, היקרה ביותר. גרסה זו אמנם מצוידת בסוללה גדולה יותר, בנפח של 101 קוט"ש אך בפועל, מציעה טווח נסיעה נמוך מעט יותר מזה של גרסת הפרו – 810 ק"מ בלבד מול 830 ק"מ. הסיבה? גרסת המקס מצוידת בהנעה כפולה, שני מנועים חשמליים המייצרים יחד הספק של 663 כ"ס, מה שאומר שגרסת המקס חזקה משמעותית מצמד הגרסאות סטנדרט ופרו.
לשיאומי יש מטרה, ואנשיה ממש לא מנסים להסתיר אותה – הם מסתערים ישירות על המובילת הקטגוריה ולא עם מכונית אחת, אלא עם שתיים שמציעות תג מחיר נמוך יותר מ-34,000 הדולרים, עלות של טסלה מודל 3 גרסת הבסיס בסין.
מחירה של גרסת המקס של השיאומי SU7 עומד בסין על 41,500 דולרים, יקר רק במעט מהטסלה מודל 3 לונג ריינג', שעלותה בסין 39,538 דולר.
הרכבים החשמליים של שיאומי מיוצרים על ידי במפעל של BAIC Group בבייג'ינג בבעלות ממשלתית. למפעל יש כושר ייצור שנתי של עד 200,000 כלי רכב.
הטסלה קילר האמיתי?
המונח שהפך לפופולרי בשנים האחרונות הודבק לעשרות דגמים חשמליים, בעיקר של חברות סיניות שהוגדרו כ"טסלה של סין" (למרות שטסלה מיוצרת בסין, כן?) וכ"טסלה קילר". כבודם של מותגים כמו אקספנג, זיקר וכו' – כבודם במקומם מונח אבל אם יש רכב חשמלי סיני שיש בכוחו לאיים על טסלה – לא יודעים אם להוריד אותה מכסאה, אך בהחלט "לגנוב" לה לקוחות, ולא מעט, הרי שזהו דווקא הרכב החשמלי החדש של שיאומי.
הרי אנחנו יודעים שרכב חשמלי הוא הרבה יותר טכנולוגי ממכני, ובשיאומי יודעים דבר או שניים על טכנולוגיה, בטח על ממשקים ומערכות הפעלה. היתרון הגדול שעומד לזכות טסלה בזכות הקדמה הטכנולוגית שהרכבים החשמליים שלה מציעים אל מול יצרניות רכב גדולות אירופאיות ויפניות, מצטמצם כשמציבים אותה מול שיאומי. קחו את המוניטין של שיאומי כיצרנית סמארטפונים (ועוד מאות מוצרים) מובילה, תוסיפו לכך את היצע הדגמים שלה (שנראה לא רע בכלל) ותוסיפו לכך מחירים אטרקטיביים וקיבלנו נוסחא מנצחת.
המזל של אילון מאסק וחבורתו זו העובדה ששיאומי עדיין לא חשפה גרסת פנאי ל-SU7 שלה – האם נולד כאן "טסלה קילר" אמיתי?
התכוונת שנת 2024 בתחילת הכתבה