fbpx

מכירות הרכבים החשמליים באירופה ממשיכות לטפס

בנורווגיה ובשוודיה נרשמו עליות מרשימות במכירות הרכבים החשמליים, עם כיכוב לא מפתיע של טסלה מודל 3. הגרמנים הצטרפו (סוף כל סוף) לתחרות ועומדים להפוך למעצמת הרכב החשמלי של אירופה.

שוק הרכב החשמלי הנורווגי אמנם חווה האטה במכירות בחודש בדצמבר אך 2019 סוכמה כעוד שנה בה המדינה מאיצה את הפיכתה למעצמת רכב חשמל.

בדצמבר, למרות ירידה של 16 אחוזים במכירות ביחס לשנה הקודמת, עדיין שיעור הרכבים החשמליים שנמכרו היה גבוה מחצי מכלל מכירות הרכב במדינה. נפח השוק שתופסים הרכבים החשמליים בנורווגיה הגיע לשיא חדש של 55.9 אחוזים – פי 10 יותר משווקים בולטים אחרים בעולם.

באופן לא מפתיע, מודל 3 של טסלה מככב במקום הראשון במכירות, גם בחודש דצמבר (1,251 רכבים) וגם בשנה כולה – 15,683 רכבי דגל של טסלה נמכרו השנה במדינה, כ-11.0% מנפח השוק(!).

במקום השני ניצבת מכונית הגולף של פולקסווגן, שקצת יותר מעשרת אלפי יחידות ממנה נמכרו בשנה החולפת. רוב הרכבים שנמכרו היו e-Golf, וגם במקומות השלישי והרביעי נמצאו רכבים חשמליים: ניסאן ליף ואאודי e-tron.

נורווגיה תהפוך חשמלית לחלוטין בעתיד הקרוב

המדינה, יצרנית הנפט והגז הגדולה במערב אירופה, שמה לעצמה מטרה למכור רכבים חשמליים בלבד עד שנת 2025 וכנראה שהנורווגים לא יצטרכו להתאמץ כדי לעמוד ביעד: 

בשנה הקרובה צפויים להגיע דגמים חשמליים חדשים רבים לשוק, כך שלנורווגים יהיה אפילו יותר קל להחליף את רכבם המזהם באחד חשמלי. הדגמים הרבים המתוכננים ל-2020, יחד עם ההתמקדות של יצרניות הרכבים החשמליים בשוק האירופי תאפשר הרחבה וגיוון של השוק במהלך השנה, מה שיעזור למתלבטים לבחור ברכב המתאים לצרכיהם.

נורווגיה היא המובילה בעולם היום באימוץ תחבורה חשמלית ביחס לאוכלוסייה, בעיקר בזכות תמריצים נדיבים בדמות הקלות במס. תושבי המדינה גם מנפצים את רוב הטיעונים נגד מעבר לרכב חשמלי: הם מסתדרים היטב בקור, עושים זאת ללא תלות בתחנות פחמיות, ושוק העבודה לא נפגע כלל.

גם שוודיה הופכת לירוקה- בעיקר אודות לרכבי Plug-in

שוודיה היא המדינה הנוספת בחצי האי הסקנדינבי שנכנסת למועדון הדו-ספרתי בכל הקשור לאחוזי מכירות של רכבים חשמליים בשנה החולפת, בה 11 אחוזים מהרכבים שנמכרו היו חשמליים (גידול לעומת 8% בשנה הקודמת). 

ב-2019 נרשמו במדינה יותר מארבעים אלף רכבי פלאג-אין, שהיו רוב הרכבים שנמכרו, בעליה של 39% במכירות ביחד לשנה הקודמת. בדצמבר נרשם שיא המכירות של רכבים חשמליים לחודש עם 4,811 רכבים.

בניגוד לנורווגיה, השוודים בחרו קודם במיצובישי אאוטלנדר היברידית, משאירים את טסלה מודל 3 במקום השני (בהפרש של 500 רכבים בלבד). דווקא ברבעון האחרון הרכב הנמכר ביותר היה פאסאט של פולקסווגן – שהחל להימכר בגרסתו ההיברידית החדשה רק ברבעון האחרון, והשתחל למקום השישי במכירות ב-2019.

גרמניה עוקפת את המדינות הנורדיות במכירת רכבים חשמליים

תשע שנים, מאז נכנסה ניסאן ליף לשוק ב-2010, עמדה נורווגיה בראש טבלת המכירות של רכבים חשמליים. ב-2019 התמונה כבר משתנה, כשבגרמניה נרשמו יותר רכבים חשמליים חדשים מאשר בנורווגיה.

למרות שמדובר על הפרש של 600 רכבים בלבד (57,533 בגרמניה לעומת 56,893 עד נובמבר בנורווגיה), המספרים משקפים מגמה חשובה בהפיכת הרכב החשמלי לכזה שנמצא בלב המיינסטרים האירופי, ובפרט בלב אומת הרכב גרמניה – שם מתכוננות פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר לפריצה והתקדמות משמעותית בתחום התחבורה החשמלי.

השינוי בהובלה מגיע יחד עם שינוי במדיניות התמריצים שהגדילה את המכירות בגרמניה, יחד עם הירידות היחסיות בנורווגיה. יחד עם התנועות הירוקות המתחזקות במדינה, הכניסה של היצרניות החשמליות, בראשן ID3 של פולקסווגן, לשוק בצורה רצינית השפיעה כנראה יותר מכל על הנכונות של הגרמנים להתחיל לקנות רכבים חשמליים.

פוליטיקה גרמנית, אירופית, אקולוגית

המפלגה הגרמנית הירוקה (Die Grünen) רואה התחזקות מתמשכת בסקרים והייתה המפלגה האהודה במדינה למשך רוב שנת 2019. בבחירות האחרונות לפרלמנט האירופי, שהתקיימו במאי שעבר, המפלגה הירוקה הכפילה את כוחה ביחס לבחירות הקודמות, וניצבה שניה רק למפלגת השלטון מהמרכז-ימין CDU. 

מאז ניתן לראות הרבה יותר חקיקה 'ירוקה' בגרמניה, דוגמת התמריצים הכלכליים שנוספו בחודשים האחרונים לרוכשי רכב חשמלי. ההפגנות השבועיות של בני הנוער בערים הגדולות ברחבי המדינה ממשיכות לצבור תאוצה ומטות את דעת הציבור לכיוון האקולוגי, מה שככל הנראה יקדם ויזרז את השינוי הצפוי בשוק הרכב.

עד 2023, צפויות היצרניות הגרמניות לשלש את היצע הרכבים החשמליים שברשותם לכמאה וחמישים דגמים, עם השקעה של לא פחות מחמישים מיליארד יורו עד שנת 2024 בתחום זה בלבד. 

עם אוכלוסייה שגדולה פי 16 מאשר זו של נורווגיה, מעט מאכזב לראות שרק כעת נמכרים בגרמניה מספרית יותר רכבים חשמליים מאשר בנורווגיה. אך "הגל הירוק" ששטף את הפוליטיקה האירופית בשנה האחרונה לא נראה כנחלש, ואיתו צפוי שינוי משמעותי ומבורך בתרבות הרכב הגרמנית שישפיע כמעט מיד ובצורה עמוקה על שוק הרכב האירופי והעולמי, כמו גם על כוחן של היצרניות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. לאט לאט ישראל מתקדמת לכיוון של החשמליות.. חבל שלא בקצב של אירופה או ארה״ב אבל גם טוב. בנתיים ההיברדיות מספקות פתרון מצויין למי שרוצה לשמור יותר על איכות הסביבה ולחסוך בדלק. הן מאפשרת נסיעה חשמלית מתונה ויש להן צריכת דלק מעולה. יש את הנירו למשל שהוא רכב היברדי מוצלח שהולך טוב בשוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button