השקת מותג זיקר בישראל הביאה איתה שני דגמים חשמליים מבית היצרנית הסינית, זיקר 001, רכב סאלון חשמלי, ואת רכב הפנאי החשמלי – זיקר X, שנחשף לראשונה לפני שנה.
הזיקר X הוא רכב פנאי המציע טווח נסיעה מוצהר של עד 445 ק״מ, והוא משווק בשתי גרסאות – טווח ארוך וקריפטון הנבדלות בעיקר במערכת ההנעה – הנעה אחורית בגרסת הטווח הארוך לעומת הנעה כפולה בגרסת הקריפטון, יחד עם מספר שדרוגים באבזור הרכב.
סוללה, טווח והנעה
שתי גרסאות הרכב, הטווח הארוך וקריפטון, מצוידת בסוללה של 66 קוט״ש המספקת טווח נסיעה מוצהר של 445 ק״מ לגרסת הטווח הארוך או 425 ק״מ לגרסת הקריפטון. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי לנוע באיזור ה-350 ק״מ בנסיעה בינעירונית.
לצורך השוואה לזיקר X יש סוללה גדולה יותר משל גרסת הבסיס של טסלה מודל Y (עם 57 קוט״ש) או ה-BYD אטו 3 (60.5 קוט״ש), אך קטנה יותר מרכבים כמו האיוניק 5 או הסקודה אניאק שמציעות סוללה של כ-75 קוט״ש.
לרכב יכולת טעינה מהירה בהספק של 150 קילוואט המאפשרת לטעון את הרכב מ-10% ל-80% סוללה ב-28 דקות, או לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-10 דקות של טעינה.
גרסת הטווח הארוך מצוידת בהנעה אחורית בהספק של 272 כוחות סוס, עם מומנט של 35 קג״מ ותאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-5.6 שניות. גרסת הקריפטון מצוידת בהנעה כפולה בהספק של 428 כ״ס, עם 55.3 קג״מ ותאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-3.8 שניות בלבד. לשתי הגרסאות מהירות מקסימלית של 180 קמ״ש.
פנים הרכב ואבזור
לזיקר X בסיס גלגלים של 2,750 מ״מ, הוא מצויד בתא מטען של 362 ליטרים – קטן ביחס לקטגוריה, ותא מטען קדמי בנפח 15 ליטרים. הרכב מציע אבזור עשיר הכולל מסך מולטימדיה גדול של 14.6 אינטש, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 8.8״, תצוגה עילית, גג פנורמי כהה, כניסה ונסיעה ללא מפתח, חלונות אחוריים ושמשה אחורית כהים ודלת תא מטען חשמלית.
גרסת הקריפטון מצוידת בחישוקי סגסוגת "20, חימום ועיסוי מושבים קדמיים יחד עם אוורור מושב נהג, מושבי עור PU Vegan ממוחזר ומערכת שמע מבית YAMAHA עם 13 רמקולים.
זיקר X מצויד בשלל מערכות בטיחות הכוללות בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטיה מנתיב, מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב, ניטור שטח מת ואף הכנה להתקנת מנעולי אלכוהול, מה שמקנה לה דירוג אבזור בטיחות 8 מתוך 8. עם זאת הרכב עדיין לא קיבל ציון במבחני הריסוק Euro NCAP.
עלויות טעינה ותחזוקה
טעינה מלאה של הזיקר X בבית תעלה כ-42 שקלים, עם טווח נסיעה צפוי של כ-350 ק״מ עלות הנסיעה לקילומטר עומדת על 12 אג׳, זאת לעומת רכב בנזין בקטגוריה, בו עלות הדלק לקילומטר צפויה לעלות כ-50 עד 55 אג׳. חסכון של כ-40 אג׳ לקילומטר או 8,000 שקלים בשנה לנוסעים 20 אלף ק״מ בשנה.
אגרת הרישוי של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים בלבד, יחד עם שגרת טיפולים של כל 40 אלף קילומטרים (או שנתיים), החסכון בעלויות התחזוקה מול רכב בנזין יכולות להגיע לכ-2,000 ש״ח בשנה ויותר. יחד עם עלויות האנרגיה הנמוכות החסכון המצטבר צפוי להגיע ל-11,000 ש״ח בשנה (לפי נסועה שנתית של 20,000 ק״מ).
מחיר ואחריות
- זיקר X טווח ארוך – החל מ-184,990 ש״ח.
- זיקר X קריפטון – החל מ-204,990 ש״ח.
לזיקר X יש אחריות סוללה של 8 שנים או 160,000 ק״מ, ואחריות רכב של 5 שנים או 100,000 ק״מ.