זיקר 001 הוא ספינת הדגל של המותג החשמלי זיקר (Zeekr), והוא נוחת בארץ בתצורת שוטינג ברייק ספורטיבית ומושכת לעין. חברת זיקר – ילדה של ג'ילי, יצרנית הרכב הסינית, הושקה רק לפני שנתיים כמותג פרימיום חשמלי, אבל כבר עברה את אבן הדרך של 150,000 מכירות בסין, מדינת הולדתה.
המותג החל למכור את הדגם הראשון שלו, זיקר 001, בשנת 2021, ומאז החברה השיקה עוד ארבעה דגמים חשמליים מלאים, בינהם גם מיניוואן עם שישה מקומות ישיבה. התוכנית של זיקר היא להתרחב לאירופה במהלך 2024 עם שני דגמים בשלב ראשון, זיקר X וזיקר 001, הנמכרים גם בישראל.
ה-001 משווק בישראל בשלוש גרסאות, גרסת טווח ארוך עם הנעה אחורית וטווח נסיעה מוצהר של 620 ק"מ, גרסת פרפורמנס עם הנעה כפולה וטווח של 590 ק"מ, גרסה זו מסוגלת להאיץ מ-0 ל-100 קמ״ש ב-3.8 שניות בלבד עם 544 כ"ס, וגרסת הקריפטון, ברמת ביצועים זהה לפרפורמנס, אך מאובזרת יותר.
זיקר 001 מתאים למי שמחפש רכב חשמלי מרווח ומאובזר, עם טווח נסיעה ריאלי של 500 ק״מ ותא מטען גדול, וזאת מבלי להתקרב לקטגוריות המחירים של רכבי יוקרה, שמחירם יכול להגיע ל-400 אלף שקלים ואך יותר.
גרסה | טווח ארוך | פרפורמנס | קריפטון |
---|---|---|---|
הנעה | אחורית | כפולה | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 200 | 400 | 400 |
מנוע (כ״ס) | 272 | 544 | 544 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7.2 | 3.8 | 3.8 |
מהירות מקסימלית | 200 | 200 | 200 |
טווח נסיעה (WLTP) | 620 | 590 | 580 |
טעינה מהירה | 200 | 200 | 200 |
כאמור, זיקר 001 נמכר בשלוש גרסאות – טווח ארוך, פרפורמנס, וקריפטון. שלושתן מצוידות בסוללה גדולה מאוד של 100 קוט״ש המספקת טווח נסיעה שנע בין 580 ל-620 ק״מ לפי התקן, וצפוי לנוע באיזור ה-500 ק״מ בעולם האמיתי.
לרכב יש טעינה מהירה בהספק של עד 200 קילוואט, המאפשרת להטעין את הסוללה מ-10% ל-80% ב-28 דקות, או לקבל טווח נסיעה נוסף של 100 ק״מ בכ-8 דקות של טעינה בלבד.
גרסאת הטווח הארוך נבדלת מגרסאות הפרפורמנס והקריפטון בעיקר במערכת ההנעה – בעוד לגרסת הטווח הארוך יש הנעה אחורית בהספק של 272 כ"ס ו-35 קג"מ, לגרסאות הפרפורמנס והקריפטון יש הנעה כפולה בהספק מרשים של 544 כוחות סוס ו-70 קג"מ, נתונים שיביאו את ה-001 מעמידה למאה קמ״ש ב-3.8 שניות בלבד.
יוניון מוטורס, יבואנית זיקר בישראל, צפויה להקים רשת טעינה בפריסה ארצית הנקראת POWER ZEEKR, רשת זו תהיה פתוחה לכלל הרכבים החשמליים בארץ, אך בעלי זיקר יהנו מטעינה בתעריף מוזל בתחנות אלו.
בנוסף הרכב תומך ב-V2L, כך שתוכלו באמצעות מתאם ייעודי לספק חשמל למכשירים חיצוניים במתח של 220 וולט אופציה שימושית למי שנמצא בשטח ורוצה לטעון את המחשב הנייד, לחבר תאורה או כל מכשיר חשמלי אחר הצורך 220 וולט.
טעינת הזיקר 001 מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף הזיקר 001 תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
טווח ארוך | 65 ש״ח | 28 דקות | 5:50 שעות | 620 ק״מ |
פרפורמנס | 65 ש״ח | 28 דקות | 5:50 שעות | 590 ק״מ |
קריפטון | 65 ש״ח | 28 דקות | 5:50 שעות | 580 ק״מ |
עם טעינה מהירה מאוד בהספק של 200 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-8 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
לזיקר 001 יש אבזור עשיר ובסיס הגלגלים הגדול תורם למרווח פנים נדיב עבור כלל הנוסעים, עם זאת חלוקת פיזור תאי האחסון בסביבת הנהג עלולה להיות מעט מבלבלת, וריבוי הפונקציות במסך המולטימדיה עלול להוות אתגר לחלק מהנהגים.
ה-001 נמתח כמעט לאורך מרשים של כחמישה מטרים, ומציע תא נוסעים מרווח הודות לבסיס גלגלים ארוך מאוד של 2,999 מ״מ בדומה ליונדאי איוניק 6 (2,950 מ״מ) או לטסלה מודל S (עם 2,960 מ״מ), ורוחב של כמעט שני מטרים (1,999 מ״מ).
לרכב יש תא מטען בנפח של 539 ליטרים (או 2,144 ליטרים בקיפול המושבים האחוריים), יחד עם תא מטען קדמי קטן של 15 ליטרים.
זיקר 001 מציע אבזור עשיר הכולל בין היתר מסך מולטימדיה בגודל "15.4, "טסלה סטייל" אך בשונה מטסלה זיקר לא חסכה בכפתורי בקרה פיזיים והמשחק באיכות החומרים וסוגם מגוון ושונה. לרשות הנהג לוח מחוונים דיגיטלי "8.8 ותצוגה עלית, מערכת שמע עם 8 רמקולים כניסה ונסיעה ללא מפתח, חלונות אחוריים כהים, גג פנורמי כהה, תא מטען חשמלי, מראות מתחממות, תאורת אווירה בעלת 3 גוונים, מושבים קדמיים והגה מחומם וחישוקי 21״.
בגרסת הפרפורמנס יתווספו לרשימה חישוקי 22״, כוונון הגה חשמלי, ובורר מצבי נהיגה. הגרסה הבכירה, ה"קריפטון" תרחיב לכם את המפרט עם מתלי אוויר אדפטיביים, חיישן דלתות קדמיות ואחוריות, מראות חיצוניות בעלות עמעום אוטומטי, תאורת אווירה מתכווננת בעלת 12 צבעים, פונקציית עיסוי מושבים קדמיים, אוורור מושבים קדמיים, מערכת בקרת אקלים תלת אזורית, מערכת שמע מבית ימאהה, מסך בקונסולה האחורית, ופונקציית הדמיית רעש מנוע ברמקולי הרכב.
זיקר 001 טרם עבר את הבחינה המחמירה של Euro NCAP אך צפוי להיבחן באפריל 2024 עם שאיפה לתואר הנחשק של 5 כוכבים. כצפוי מחברה המחזיקה גם במותג וולוו, הזיקר 001 מצויד במערכות הבטיחות המבוססות על פלטפורמת ה-SEA שפותחה במרכז הפיתוח של ג׳ילי בשבדיה. הרכב קיבל ציון 7 מתוך 8 בדירוג אבזור הבטיחות.
בכלל הגרסאות ורמות הגימור הזיקר 001 מצוייד בכ-7 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, מערכת לבלימת חירום מפני הולכי רגל I/או רוכבי אופניים, מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת מהירות חכמה מערכת התרעה במצב של היסח דעת הנהג, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד בשטח מת, מערכת זיהוי כלי רכב ב “שטח מת“, מערכת התרעה במצב של עייפות הנהג, ומערכת אזהרת פתיחת דלת.
בנוסף, שני הדגמים המשווקים בישראל כוללים, בכל רמות הגימור, מערכת ייחודית להגנה מפני שכחת ילדים ברכב המווסתת את טמפרטורת הרכב באמצעות המזגן במקרה בו חיישני התנועה ברכב מזהים תנועה כאשר הרכב נעול.
זיקר 001 נמכר בשלוש גרסאות:
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
לזיקר 001 יש אחריות סוללה של 8 שנים או 160,000 ק״מ, ואחריות רכב של 5 שנים או 100,000 ק״מ.