בערב שלפני פתיחת תערוכת הרכב בפרנקפורט חברת פולקסווגן הציגה לתקשורת את העיצוב המחודש לסמלה, מהמוכרים בעולם. החשיפה העולמית מהווה עבור פולקסווגן סימן לתחילת "עידן חדש" ברכביה – שנושא הדגל שלו הוא דגם ה-ID.3, שהוצג גם הוא בתערוכת הרכב.
הסמל החדש של פולקסווגן הוא למעשה השטחה לדו-ממד של האותיות המוכרות. העיצוב צומצם למרכיביו הבסיסיים ביותר וכך אמור לאפשר לחברה להתאים אותו לכל רכביה ומפעליה, כמו גם להופיע בצורה שמתאימה יותר לנוף הדיגיטלי המודרני והנקי- תרתי משמע.
הצגת הסמל היא תחילתו של תהליך שיווק מחדש מהגדולים שנצפו בעולם, ואמור להמשך עד אמצע שנת 2020.
סמל נקי יחד עם רכבים נקיים
עם סמל חדש ונקי בפולקסווגן מקווים לפתוח דף חדש אחרי פרשיית הסתרת הפליטות ברכבי הדיזל. התרמית עלתה לחברה מיליארדי דולרים בקנסות ובפגיעה בשמם הטוב, והכניסה מספר מנהלים לכלא. למעשה, כנראה שהחשיפה המטרידה היא שיצרה בפולקסווגן את השאיפות החשמליות.
ובכל זאת, עד חשיפת ה-ID3 פולקסווגן פיגרה אחרי מתחרות משמעותיות כמו רנו, ניסאן וג'נרל מוטורס בכל הנוגע לרכב חשמלי. מנהלי החברה מתעקשים שלמרות העיכובים עכשיו עוברת החברה להשקעה מסיבית ברכבים חשמליים ועושים מה שאף אחד לא הצליח לעשות עד כה: למכור רכב חשמלי מונע בסוללה במחיר שמתחרה ברכבים המונעים בדלקים מאובנים.
במקום לייצר רכב נישה שמכוון בעיקר לצרכנים אמידים בעלי מודעות סביבתית, ה-ID3 אמור לעשות לרכבים חשמליים מה שעשתה החיפושית לשוק הרכב בימים שאחרי מלחמת העולם השנייה ולהעניק לקהל הרחב יכולות תחבורתיות שלא היו נגישות בעבר.
תקדים חשוב: פחות מ-100 דולר לקוט"ש
ה-ID3 הוא הרכב הראשון של פולקסווגן שתוכנן כבר מנייר השרטוט לרוץ על סוללות. המהלך מהווה איום ישיר על טסלה וחברות אחרות כמו ריביאן ודייסון – שמקוות לכבוש את השוק מידי ענקיות הרכב הוותיקות. פולקסווגן רוצה להראות שהעתיד שייך דווקא לחברות ותיקות שכבר יודעות כיצד לייצר מיליוני רכבים בצורה רווחית.
מנהלים שונים בפולקסווגן, שהדיחה בשנה שעברה את טויוטה ממקומה כיצרנית הרכב הגדולה בעולם, רמזו שגודל החברה אפשר להם לדחוף את מחיר הסוללות ב-ID3 אל מתחת ל-100 דולר עבור קילו-וואט שעה.
מחיר זה נחשב לסף בו קניה והחזקה של רכב חשמלי היא יותר כלכלית מאשר של רכב המונע בדלק. התייחסות המנהלים לנושא מפתיעה, שכן התחזיות לא צפו שמהפך זה יתקיים בשנים הקרובות.
שינוי שצמח בעקבות המשבר של 2015
ועדיין, המעבר לחשמל הוא הימור משמעותי מצד פולקסווגן. אמנם מכירות הרכבים החשמליים באירופה כמעט הכפילו את עצמן במחצית הראשונה של 2019, ועמדו על 173 אלף רכבים, אך אלו עדיין מהווים פחות משני אחוזים מגודל השוק האירופי. מצב התשתיות עדיין לא מאפשר מעבר מהיר בהרבה, למרות שאירופה מובילה בתחום זה, ואין לדעת באיזה קצב הן יוחלפו ברחבי האיחוד.
כפי שמספרים בחברה, חייו הרוחניים של ה-ID3 מתחילים באוקטובר 2015, כאשר מנהלי פולקסווגן זומנו לפגישה בהולה בנושא המשבר שהחל להתרגש עליהם.
רק מספר שבועות קודם לכן התוודתה החברה על הסתרת נטולי פליטות של רכבי דיזל מהרשויות, מהלך שאי-חוקיותו זעקה לשמיים. מרטין וינטרקורן, מנכ"ל החברה, התפטר מהר מאד. באותה פגישה כבר היה ברור שהחשיפה תוביל לקנסות ענק ופגיעה אנושה בתדמית החברה.
כבר אז, המנהלים החליטו להתחיל שינוי שאת מימושו אנו רואים בימים אלו. פיתוח ה-Modular Electrification Toolkit (MEB), הפלטפורמה נטולת הפליטות שאמורה להוות בסיס לכל רחביה החשמליים העומדים לבוא, הוחלט והחל כבר ב-2015.
פרשת זיהום האוויר הייתה זרז משמעותי לתהליך. לפי גורמים בחברה, תכנון של פלטפורמה מודולרית כפי שפולקסווגן חשפו בתחילת השנה לוקח כשלוש שנים לפחות. כנראה שללא המחיר הכבד שהחברה הבינה שתאלץ לשלם על זיהום הסביבה, לא היינו שומעים מפולקסווגן על ייצור מסיבי של רכבים חשמליים כבר בתחילת 2020.
מחיר דומה לגולף מונעת בדלק
"אנחנו החברה שמספקת תחבורה חשמלית לכולם" אמרו בחברה באירוע מוקדם להצגת ה-ID3 לתקשורת. דיווחים ממנהלים שנותרו בעילום שם, בעיקר משום שהחברה לא הציגה נתונים רשמיים, אישרו שהחברה משלמת לספקים פחות מ-100 דולר עבור קילו וואט שעה של סוללות.
הרכב החדש, בעל חמש דלתות, יחל להימכר בשנה הקרובה באירופה במעט פחות מ-30 אלף יורו (33 אלף דולר) – מחיר דומה למחיר של גולף חדשה היום. מדובר על מחיר תחרותי ומפתיע עבור רכב שאמור להיות משפחתי ונוח לנסיעות בעיר ומחוצה לה. עם זאת, מדובר בכמעט 20 אלף יורו פחות מהמחיר של טסלה מודל 3 באירופה. מחיר הרכב גבוה ב-8,000 יורו מאשר הרנו זואי, אך האחרון מיועד להיות רכב קומפקטי בעל ביצועים פחות מרשימים.