fbpx

פולקסווגן תשקיע 2.2 מיליארד אירו בהקמת מפעל מכוניות חשמליות חדש

אחרי פשרות מול איגוד העובדים מחד וכשהתחרות מול טסלה הופכת לקשה יותר מאידך, פולקסווגן מצליחה לנווט קדימה ולהכריז על כמה מהצעדים החשובים שלה לכיוון העתיד החשמלי. פרויקט טריניטי יוצא לדרך, 4 שנים לתחילת המכירות.

פולקסווגן הודיע לאחרונה כי אישרה את התכנית שאמורה להביא את הדור הבא של הרכבים החשמליים שלה: תוספת של מפעל חדש למכוניות חשמליות, שיוקם בהשקעה של 2 מיליארד אירו (כ-7 מיליארד ש״ח).

המפעל החדש יוקם בסמוך למפעל הקיים כבר של פולקסווגן בוולפסבורג שבצפון גרמניה, אחד המפעלים החשובים של החברה, שנאלץ לצמצם את פעילותו בשנה האחרונה.

תזמון ההודעה של פולקסווגן, סמוך להודעה של טסלה על תחילת הפעילות בגרמניה, מדגישה את המתח הגובר בין החברות המתחרות, שניצבות שתיהן בראשי טבלאות המכירות החשמליות. לפי מנכ״ל המותג ראלף ברנדטשטטר, פולקסווגן ״מחזקת ומשפרת את התחרותיות של המפעל (החשמלי) המרכזי ונותנת לכוח העבודה שלה חזון ארוך טווח״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

המפעל החדש של פולסקווגן צפוי להיות האתר הראשון בו ייוצר הדגם החשמלי הראשון מהדור הבא של הרכבים החשמליים של פולקסווגן, המכונה טריניטי. בניית המפעל אמורה להתחיל בשנה הבאה, כשהייצור מתוכנן להתחיל ב-2026. לפי החברה, קצב הייצור של המפעל אמור לעמוד על רכב בעשר שעות – קיצור משמעותי של הזמנים ביחס למפעלים הקיימים של החברה, חשמליים ולא חשמליים.

קשיים בהווה, הבטחות לעתיד

באופן לא מפתיע במיוחד, ההחלטה של פולקסווגן להקים מפעל חדש לחלוטין לצורך הייצור החשמלי של השנים הקרובות היא עוד חלק מהניסיון של מנכ״ל החברה, הרברט דיס, להאיץ את קצב החשמול של הקבוצה ומותגיה, וכך להדביק את הפער מול טסלה מחד, ולעבור לעמדת הובלה מול שאר החברות האירופיות.

המפעל הקיים של פולקסווגן וולפסבורג גרמניה
המפעל הנוכחי של פולקסווגן בוולפסבורג

ההחלטה להקים את המפעל בסמוך לאתר הקיים בוולפסבורג מהווה פשרה אחרי חילוקי דעות ממושכים בין הנהלת החברה ובין איגוד העובדים שלה, שלא אחת הביע דאגה ומחאה מכך שהמעבר לחשמל צפוי לדלדל את מספר עובדי הייצור במפעלי החברה, והעלה חשש בנוגע לעתיד התעסוקתי של אלפי עובדים – והביא בשנה שעברה להבטחה של ההנהלה להשקיע עוד כ-800 מיליון אירו בהקמת של חממה טכנולוגית, במטרה לשמור על מקומות העבודה.

ההחלטה לחזק את המפעל בוולפסבורג מגיעה גם אחרי רצף של חדשות לא חיוביות מהמפעל מהחברה עצמה – שמאשימה את המחסור העולמי בשבבים בכך שבמהלך 2021 הפיק המפעל רק מעט יותר ממחצית ממספר הרכבים המקורי שתכננה החברה לייצר. בכל 2021 יוצרו במפעל מעט פחות מ-400 אלף רכבים במקום למעלה מ-700 אלף, והחברה נאלצה לצמצם את משמרות הלילה במפעל.

פס הייצור במפעל בצוויקאו
פס הייצור של פולקסווגן ID.3 במפעל פס הייצור במפעל בצוויקאו

כעת מקווים בהנהלת פולקסווגן שבמחצית השניה של 2022 יצליחו להגדיל מחדש את קצב הייצור של המפעל בוולפסבורג, ולעמוד בציפיות לשנה הנוכחית, רגע לפני שהמפעל יתחיל להתרחב. ״החודשים הקרובים ימשיכו להיות קשים, אבל אנחנו נמשיך לשמור על המעמד שלנו כמפעל המוביל של קבוצת פולקסווגן. כאן נקבע הכיוון עבור החברה כולה״ אמרה דניאלה קאוולו, ראש איגוד העובדים במפעל.

צעדים אסטרטגיים

למרות המתיחות מול איגודי העובדים ומול ״נטישת המסורת״ של ייצור רכבים המונעים באמצעות דלק מאובנים, פולקסווגן הולכת ומרחיבה את המחויבות שלה לעתיד חשמלי ואוטונומי. רק בחודש שעבר ביצעה פולקסווגן את אחד הצעדים האסטרטגיים המשמעותיים ביותר בתולדותיה, עם ההחלטה לקדם את פורשה, המותג הרווחי ביותר בבעלותה, להנפקה ציבורית – הנפקה שיכולה לעמוד על כ-85 מיליארד אירו, כך לפי ההערכה של בלומברג.

ההנפקה של פורשה בנפרד מפולקסווגן – מהלך מורכב שידרוש זמן ותכנון לא מועטים – יכול להביא לקבוצת הרכב רווחים לא מבוטלים כבר בטווח הקצר, שיתורגמו להשקעה מאסיבית בחשמול מותג היוקרה (שכבר עכשיו הדגם החשמלי שלו הוא הנמכר ביותר מבית פורשה) והן לתמיכה בהפיכת המפלצת ששמה פולקסווגן לחשמלית יותר – זאת על אף שהחברה עדיין נמנעת מהגדרת תאריך יעד בו תעבור לחשמל.

סקיצה ראשונית של הסדאן החשמלי מבית פולקסווגן בפרויקט טריניטי
פרויקט טריניטי (תמונה: פולקסווגן)

לטובת פולקסווגן, יש לציין שאחרי כמעט שנתיים של עוד ועוד השקות ממשפחת ה-ID, היא בהחלט מיצבה את עצמה כמובילה בעולם החשמלי, עם רכבים תחרותיים – וההכרזה שלה על הקמת הבסיס לדור הבא של הרכבים החשמליים רק מעיד על מחקר ופיתוח משמעותי שמבוצעים בחברה כעת, במטרה להשיג את טסלה ולהצטרף להובלה הטכנולוגית הנדרשת על מנת לשמור על עצמה בראש הטבלאות גם בעשור הבא.

אנחנו עוד לא יודעים הרבה על טריניטי, ויעברו עוד לפחות ארבע שנים קריטיות מבחינה טכנולוגית עד שהרכב יגיע למכירות (למעשה, יכול להיות שעד שהמפעל החדש יגיע לפעילות מלאה רכבים חשמליים כבר יהיו זולים יותר לרכישה מאשר רכבים מזהמים – הרגע לו כולנו מחכים), אבל נאחז בהבטחה של פולקסווגן להביא מהפכה בזמני הטעינה ובטווח הנסיעה (מעל 700 קילומטר לטעינה במחיר שמתאים לכולם?) כדי להתחיל בפיתוח הציפיות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. רק מראה שהם מפגרים אחרי טסלה בלפחות 4-5 שנים. בהצלחה עם זה. שאר חברות הרכב אבודות. מי שלא משקיע ככה כעת ימצא את עצמו פושט רגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button