דגם הפנאי החשמלי של פולקסווגן החל להימכר בבריטניה ובארצות הברית, בגרסה המצומצמת ובעלת הביצועים המשופרים ״1st Edition״. הגרסה הזו תפלס את דרכם של דגמים דומים, בעלי מחיר נגיש יותר, שמתוכננים להגיע לאירופה ולארצות הברית בהמשך השנה.
בארצות הברית דיווחה פולקסווגן שמשלוח הרכבים הראשון כבר נמכר במלואו, ושהחברה מכינה כעת דגמים למשלוח נוסף. פרט לגרסת ה-"1st Edition", שנמכרת בכ-44 אלף דולר לפני תמריצים, מוצעת למכירה גם גרסת ID.4 פרו (Pro), הזולה בארבעת אלפים דולר ומגיעה עם פחות שיפורי עיצוב.
בינתיים, הפולקסווגן ID.4 נמכר בבריטניה רק בגרסת ההיכרות, החל מ-37,800 ליש״ט, ומציע מספר שיפורי עיצוב, בנוסף למפרט של הרכב, בעל סוללה של 77 קילוואט-שעה שמאפשרת נסיעה של חמש מאות קילומטר עם סוללה מלאה.
300 קילומטר ב-30 דקות טעינה
ה-ID.4 הוא, בדומה לאחיו הקטן, הפוקלסווגן ID.3, רכב עם ביצועים טובים מספיק במחיר נגיש למדי, מה שפולקסווגן מקווה שיביא רוכשים רבים. המנוע, בעל 201 כוחות סוס, מסוגל להביא את הרכב מעמידה למאה קמ״ש תוך שמונה וחצי שניות, עם מהירות מקסימלית של 160 קמ״ש.
מבחינת הטעינה, באמצעות טעינה מהירה ניתן להשיג סוללה המספיקה לשלוש מאות קילומטר תוך שלושים דקות – לא הטוב ביותר שראינו, אבל בהחלט משהו שרבים מוכנים להתפשר עליו. הוכחה לכך ניתן לראות בהודעת החברה בארצות הברית, על מכירת כל משלוח הרכבים הראשון תוך 8 שעות בלבד.
כרגע עוד לא ברור מתי יגיע משלוח הרכבים הבא, אך כנראה שיגיע לפני המשלוחים הראשונים של גרסת הפרו, שאמורה להגיע לארה״ב בשבועות הקרובים.
הגעת ID.4 כדגם החשמלי הראשון בסדרה הנוכחית לארה״ב ולבריטניה הוא מהלך לא מפתיע מצד החברה, שמבינה שכדי להתיישר עם התקנות ההולכות ומתהדקות, עליה להביא לכל שוק את הרכבים שמתאימים לו. כפי שהדגש העיקרי באירופה הוא על ID.3 הקומפקטי, כך בבריטניה ובארה״ב פולקסווגן מכוונת הישר לרכבים האהובים על הנהגים המקומיים.
גרסה לכל אחד
הגרסאות הזולות יותר, בעלות הסוללה הקטנה יותר, כבר מוכנות לרכישות מוקדמות ברמה העולמית – כך מדווחים בחברה. ככל הנראה כבר במרץ יתחילו המשלוחים הראשונים של הגרסאות הזולות יותר של ID4 לסין ולאירופה. בהמשך השנה אלו גם יגיעו לארה״ב, בה נמכרים הדגמים היקרים יותר.
באירופה ובסין ניתן כבר היום לרכוש את ID.4 Pure, עם סוללה קטנה יותר של 52 קילוואט-שעה, שמקטינה את טווח הנסיעה ל-350 קילומטר. פרט לדגם זה, דגמים בשם סיטי וסטייל ניתנים לרכישה, גם הם עם סוללת 52 קוט״ש.
לבריטניה הדגמים הללו יגיעו רק בשנה הבאה, ועוד לא ברור מתי נראה את הרכב על כבישי ארץ הקודש, אך לאור ההתלהבות העולמית, אנו מקווים שזה יקרה עוד השנה.
גרסה | 1st Edition | Pro | Pure | City | Style |
---|---|---|---|---|---|
גודל סוללה (kWh) | 77 | 77 | 52 | 52 | 52 |
טווח נסיעה (ק״מ) | 522 | 522 | 348 | 348 | 348 |
טעינה רגילה (kW) | 11 | 11 | 7.2 | 7.2 | 7.2 |
טעינה מהירה (kW) | 125 | 125 | 50 | 100 | 100 |
מחיר (יורו, לפני תמריצים) | 49,950 | 44,450 | 38,450 | 41,670 | 46,055 |
ההבדל העיקרי בין דגמי הסוללה הקטנה לדגמי ה-Pro או 1st Edition הוא בעיצוב, בטווח ובהתאמה של הדגמים הזולים למטענים בעלי הספק נמוך יותר. מבחינת ביצועי הנסיעה עצמה – ההבדלים הם זניחים אם בכלל קיימים.
כמו כן, מבחינת המחיר זוכה פולקסווגן עדיין לתמריץ המשמעותי של 7,500 דולר הנחה בארה״ב, משום ששם עוד לא מכרה מאתיים אלף רכבים חשמליים. משמע, רוכשי הגרסאות המוקדמות (וכנראה שגם די הרבה זמן אחר כך), ישלמו פחות מארבעים אלף דולר לרכב.
מנצלת את היתרון בפלטפורמת ה-MEB
ה-SUV החשמלי של פולקסווגן נחשף רק בספטמבר האחרון, עם תחילת המשלוחים באירופה של ID.3, ומאז גם נפתחה האפשרות להזמנות מוקדמת של גרסת 1st Edition. בתחילת החודש שעבר נפתחה באירופה האפשרות להזמין את שאר הגרסאות המתוכננות, שיגיעו בהמשך השנה גם לשווקים נוספים בעולם.
סדרת הדגמים מבוססת על פלטפורמת ה-MEB הגלובלית שפותחה בחברה כדי להתאים למגוון הרכבים החשמליים שפולקסווגן מתכננת בשנים הקרובות. הפלטפורמה מאפשרת לפולקסווגן לקצר משמעותית את משך הפיתוח של דגמים חדשים, ומגבירה את מגוון הגרסאות האפשרי לכל דגם. כך, גם ה-ID.3 וגם ID.4 ניתנים לרכישה בחמש או שש גרסאות שונות, במחירים משתנים ובעלי אפשרויות טעינה וביצועים משופרים.
על אף שההבדלים בין הגרסאות השונות אינם גדולים, בפולקסווגן מקווים להגיע כך לקהל רחב יותר של קונים, שיוכלו לבחור רכב המתאים לצורכיהם.
האם זה מספיק כדי לכבוש את אמריקה?
פולקסווגן מתכננת לייצר ולמכור מיליוני רכבים חשמליים עד שנת 2025, כשעד סוף העשור היא צפויה להציע למכירה גרסה חשמלית לכל אחד מדגמיה הקיימים.
״ה-ID.4 יתרום משמעותית (ליעד המכירות, ש״פ). עם הדגם הזה, פולקסווגן מרחיבה את הטווח שלה כך שיכלול רכב חשמלי בתחום הגדל ביותר בעולם, ה-SUV הקומפקטי״ אמר מנהל מותג פולקסווגן, ראלף בראנדשטאטר. ״ההשקה של רכבנו הגלובלי היא אבן דרך משמעותית עבור המותג.״
הדחיפה של חברות להיות המובילות במעבר לתחבורה חשמלית היא מבורכת וחשובה – בפרט כשיותר ויותר ממשלות מבינות את הצורך החיוני במעבר זה.
לאחרונה גם הודיעה ג׳נרל מוטורס, אחת המתחרות הגדולות של פולקסווגן בהגעתה לאמריקה, על מעבר למכירה של רכבים חשמליים בלבד תוך 15 שנים. כמובן, אי אפשר שלא לציין את טסלה, שעדיין מובילה בענק את המכירות החשמליות בארה״ב ורכביה מספקים ביצועים מעולים.
מנגד, כבר היום ארגוני סביבה ומדעני אקלים מציינים שהיעדים הללו אינם שאפתניים מספיק עבור התמודדות עם משבר האקלים. עם זאת, במידה והתחרות לעבר התחבורה החשמלית תמשיך להתחמם, כדאי למצוא את עמדת הטעינה הקרובה – כי אנחנו עשויים לראות שינויים מהירים משחשבנו.