הנורווגים ממשיכים להוביל בפער בכל הנוגע למכירות של רכבים חשמליים: נכון לחודש יוני, חלקם של הרכבים הנטענים (רכבים חשמליים המונעים בסוללה ורכבים היברידיים נטענים) עמד על שמונים וחמישה אחוזים מהמכירות.
בתוך כך, כמעט שני שלישים מהמכירות של רכבים חדשים היו של רכבים המונעים בסוללה (BEV). כשנה לאחר שמכירות הרכבים החשמליים עקפו בנורווגיה את המכירות של אלו המונעים בדלק בלבד, התפלגות המכירות כמעט ומעלימה את חלקם של הרכבים המונעים בדלק.
רכבים לא נטענים – היברידיים חסרי שקע, בנזין ודיזל – הולכים ונעלמים מטבלת המכירות. מתוך יותר מעשרים אלף הרכבים שנמכרו בנורווגיה בחודש האחרון, 3,069 דורשים דלק כדי לנוע, כשכנראה לראשונה נמכרים פחות מאלף רכבים המונעים באופן בלעדי באמצעות דיזל או בנזין (כל קטגוריה לחוד).
מודל 3 תמיד בראש
הרכב הנמכר ביותר ביוני, שהוא גם הנמכר ביותר מתחילת השנה הוא (איך לא) מודל 3 של טסלה. למרות שלכמה חודשים היה נראה כאילו היצרניות האירופאיות מצליחות לעקוף את המכירות של טסלה, הנטייה שלה למסור את הרכבים בעיקר בסוף הרבעון הביא להיפוך התוצאה.
חמשת הרכבים הנמכרים ביותר בחודש יוני עשויים להפתיע אתכם: אמנם ההובלה של מודל 3 היא צפויה למדי, אך במקומות הבאים נמצאים (לפי סדר): מוסטאנג מאך-E של פורד וסקודה אניאק, שהצטרפה רק לאחרונה לשוק. במקום הרביעי נמצא ID.4 של פולקסווגן, ואחריו XC40 של וולוו.
אם בוחנים את כלל המכירות מתחילת השנה, מודל 3 של טסלה עדיין ניצב בראש, אך ID.4 של פולקסווגן נמצא מיד אחריו. אם בוחנים את המכירות לפי החברה, אזי פולקסווגן היא המובילה – כשהמכירות הכוללות של פולקסווגן ואאודי עוקפות יחד את טסלה.
נו, אז נורווגיה כבר חשמלית?
מכירות זה נחמד, אבל מה שמשנה זה כמה אגזוזים רואים על הכביש. בזכות אתר נורווגי חדש המיועד לכך, ניתן סוף סוף לחשב את חלקם האמיתי של הרכבים החשמליים מכלל צי הרכבים במדינה הצפונית.
נכון לאמצע 2021, אחד מכל חמישה רכבים בנורווגיה הוא חשמלי. מדובר בנתון מדהים, לא פחות, ובפער ניכר מכל מדינה אחרת. להשוואה, בישראל הרכבים החשמליים לא מהווים אפילו נתח של רבע אחוז מכלל הרכבים על הכביש.
לא רק זאת: כשמציבים את השינוי על גרף שבוחן את חלקם היחסי של הרכבים החשמליים מאז ינואר 2017, ניתן לראות שקצב האימוץ של רכבים חשמליים בנורווגיה רק הולך ומאיץ (קו המגמה הולך ונהיה תלול משנה לשנה).
משמע, עם מצב המכירות הנוכחי, הצי הנורווגי מומר לחשמל בקצב של 5-6 אחוזים בכל שנה, כשהרוב המוחלט של הרכבים החשמליים מורכב מרכבים המונעים בסוללה. בקצב הנוכחי, תוך שש שנים לפחות מחצית מהנהגים בנורווגיה לא יצטרכו דלק כדי להגיע ממקום למקום.
אחד לעשרה לא חשמלי
עד סוף העשור נורווגיה יכולה להגיע ליחס של 1:10 בין רכבים חשמליים ללא-חשמליים – היפוך של המצב בו נמצאה בתחילת 2019, אז החל המיסוי הפרוגרסיבי והאגרסיבי לטובת רכבים חשמליים ומודל 3 נכנס לשוק הצפוני.
כבר עכשיו נורווגיה מהווה מודל לעולם בכל הנוגע לאימוץ התחבורה החשמלית, והמשך המגמה יוכל להוות מגדלור עבור שווקי רכב שעוד מתעוררים ומנסים לבנות תכנית תמריצים נכונה להפיכת התחבורה לנטולת פליטות – תוכנית שלא ברור אם נשקלת היום גם על שולחנות משרדי הממשלה בישראל.
הרחק מאחוריה אך הרחק לפני שאר העולם ניצבות שוודיה והולנד, ואז גם השווקים החזקים של אירופה, כמו גרמניה, צרפת ובריטניה – בהן הרכבים החשמליים כבר תופסים נפח של חמישית ממכירות הרכבים.
הנורווגים נקיים, נורווגיה מלוכלכת
נורווגיה שוב מוכיחה שהמדיניות שלה לעידוד קנייה של רכבים חשמליים משתלמת. יחד עם מודעות גבוהה לצורך בהפחתה מהירה של פליטות גזי החממה, מצליחים הנורווגים לנקות את האוויר שלהם.
המדיניות הנורווגית הפכה את ההחזקה של רכבים חשמליים למשתלמת בכמה מישורים – פרט למחיר התחזוקה והטעינה הנמוך יותר, הרכבים החשמליים זוכים לשלל הטבות שמקלים על הבחירה בהם: החל מחניה מוזלת, נסיעה חינם בכבישי אגרה ועד הוזלה במחיר הרכישה הראשוני. לנורווגים, בפשטות, לא משתלם לבחור רכב שדורש דלק.
מנגד, נורווגיה מתקשה להתנתק מהתלות שלה בנפט ובגז טבעי. היא עדיין בין המדינות המובילות בקידוחי נפט – כולל קידוחים חדשים שאושרו לאחרונה באוקיינוס הצפוני – ובייצוא שלו. למעשה, המנוע העיקרי למימון תכנית הלא-מיסוי הנהדרת של המדינה, הוא הרווחים האדירים ממכירות דלק מאובנים והקמת ׳קרן העושר׳ הנורווגית שעוזרת לה להישאר מדינה איתנה מבחינה כלכלית.
העושר האדיר של נורווגיה, הוא גם מקור חולשתה – הוא מאפשר למדינה ולנהגיה לעצום עין בנוגע להשלכות של הפעילות הכלכלית שלה, ולהתעלם מכך שבעוד שבאוסלו אפשר לראות יותר אאודי חשמליות מאשר מזהמות, הנפט של המדינה ממשיך להישרף ברחבי העולם.
(תמונת כתבה: Softulka / Shutterstock.com)