fbpx

מחקר: שני שלישים מציי הרכב צפויים לשלב רכבים חשמליים תוך חמש שנים

בזכות היתרונות הכלכליים והסביבתיים, ועל מנת להערך לעתיד החשמלי עם ניסיון רב ככל הניתן – רוב ציי הרכב בבריטניה ישלבו בקרוב רכבים חשמליים.

תוך חמש שנים, שניים מכל שלושה מפעילים של ציי רכב כבר ישלבו רכבים חשמליים בתוך צי הרכבים. זאת בעקבות מחקר שנערך בבריטניה על ידי חברת ציי הרכב ריבוס (Rivus) ואיגוד הרכב של בריטניה. הדו״ח החמישי בנושא ציים תפעוליים, המשותף לשני הגופים ופורסם על ידם לאחרונה, ציין גם כי נכון לעכשיו, כבר רבע מציי הרכב בבריטניה משלבים כבר רכבים חשמליים בפעילותם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אמנם השוק החשמלי בישראל עוד נמצא בחיתוליו, אך ברחבי העולם הופכים הרכבים החשמליים למרכזיים ובולטים על הכבישים – ועם הניסיון המצטבר, הופכים לפופולריים יותר בציים תפעוליים, בעיקר בזכות עלויות תפעול נמוכות. 

לפי הדו״ח החדש, גם מנהלי ציים חשים בשינוי, כשכמעט שמונים אחוזים מהם מדווחים כי שמו לב לעלייה במספר הרכבים המסחריים המונעים בחשמל.

מעל 500 מפעילי צי רכב בבריטניה- 80% הסכמה

המחקר כלל מעל לחמש מאות מפעילי ציי רכב בבריטניה, וארבעה מכל חמישה הסכים עם האמירה כי האיכות המוצעת של רכבים חשמליים השתפרה משמעותית בשנים האחרונות, וכי שמו לב לשיפור בטווחי הנסיעה של רכבים חדשים. שני שלישים מהמשתתפים במחקר מאמינים כי המעבר לרכב חשמלי בעסק ישתלם כלכלית, בזכות עלויות נמוכות יותר לאורך חיי הרכב, כשמשווים לכזה המונע בבנזין או בדיזל.

עם זאת, עדיין ישנם מכשולים וחסמים בדרך לאימוץ תחבורה חשמלית לצרכים מסחריים. כשליש מהמנהלים התייחסו לכך שהפיזור הלא-אחיד של מטענים חשמליים ברחבי המדינה פוגע ביכולת להפוך את הצי כולו לחשמלי, ומעכב את הקצב בו השינוי מתבצע.

בריבוס ציינו כי כמעט שליש מהמטענים החשמליים בבריטניה ממוקמים בסביבת לונדון, והמספר הזה קופץ עד ל-50% כשכוללים גם את דרום מזרח ודרום מערב אנגליה. בוויילס, לדוגמה, ממוקמים רק 5% מכלל המטענים החשמליים. למרות שמספר המטענים בבריטניה כבר עומד על יותר מעשרים וחמישה אלף, כשחמישית מתוכם הותקנו רק בשנה האחרונה, בריבוס מפנים את הזרקור לעובדה שהפריסה של מטענים אלו נעשית בצורה שמונעת מקהילות גדולות גישה נוחה ואת הדחיפה הנדרשת על מנת לעבור מהר יותר לתחבורה חשמלית.

עמדות טעינה פרוסות לאורך הרחוב עם רכבים חשמליים מחוברים אליהן בלונדון
עמדות טעינה פרוסות לאורך הרחוב בלונדון

העדר המטענים הזמינים במחוזות פריפריים יותר בבריטניה הופך את המעבר לחשמל לפחות משתלם עבור תפעול של ציים מסחריים, בפרט כאלה המתוכננים לפעילות אורבנית – שם מטענים בהספק בינוני בזמינות גבוהה יכולים להקל משמעותית על התפעול, והלכה למעשה לאפשר טווח אינסופי עבור רכבים. 

הגופים המשתתפים במחקר הדגישו יחד את המשמעות החשובה שלו, ושל הצעדים שיינקטו בעקבותיו. בנוסף, הם מדגישים את החשיבות למעבר לתחבורה חשמלית לקראת האיסור העתידי של ממשלת בריטניה על רכישת רכבים מזהמים. אמנם זה ייכנס לתוקפו רק בסוף העשור, אך רכישה מוקדמת של רכב חשמלי תאפשר לעסקים המתבססים על תחבורה לצבור ניסיון חיוני בשימוש ברכבים אלו, למצות את היתרונות ולפתור את האתגרים עוד לפני שייעלמו החלופות.

ומה בישראל? בישראל עלות האחזקה של רכבים חשמליים נמוכה מאוד ביחס לרכבי בנזין ודיזל, בעיקר בשל הפרשים משמעותיים בין עלות החשמל לעלות הדלק (עוד על עלות טעינה של רכב חשמלי), אגרת רישוי נמוכה לרכבים חשמליים ועלות אחזקה מינמלית.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. לרכבים שיטופיים אמור להיות אפי' יותר קל מלהשכרה, כי הטווחים הקצרים נותנים יותר הזדמנות גם לרשתות טעינה איטיות/זולות-שגם נותנות חיי סוללה טובים יותר. מה שחסר זה קצת מחשבה לטווח ארוך וחוצפה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button