fbpx

פעילי המשאיות מחליפים את הדיזל בחשמל

זה עניין של זמן עד שתחום המשאיות יתמכר לחשמל. בינתיים חברות ותיקות וחברות סטארט-אפ מתחרות על העלאת משאיות חשמליות כבדות ראשונות על הכביש. עם זאת, ייקח עוד זמן רב עד שאלו ישלטו בכבישים.

ללא מוט הילוכים להתעסק בו וללא טרטור מנוע דיזל מחריש אוזניים, רק זוג כפתורים להפעלת המנוע ולשחרור בלם האוויר דרושים כדי להניע את המפלצות החשמליות שעוד ישתלטו על כבישי העולם.

"כל אחד יכול לנהוג בהן" מעידים נהגי המשאיות הוותיקים באמריקה שעוברים אט אט ממשאיות המונעות במנועי דיזל ענקיים למנוע חשמלי שקט וקל לתפעול "כמו קלנועית גולף" באורך 35 מטרים. "זה נהדר, אתה כבר לא חוזר הביתה בערב עם האוזניים מצלצלות" אמר אחד הנהגים לניו יורק טיימס.

ההזמנות מגיעות בהמוניהן עבור משאיות שלא יגיעו לכביש בחודשים ואולי אף בשנים הקרובות, מתוך הרצון של חברות רבות לצמצם את מחיר התפעול של ציי האספקה שלהן יחד עם הפחתה בפליטות גזי חממה.

ללקוחות אין סבלנות לייצור המוני

ה-eCascadia, המשאית החשמלית של פרייטליינר, בבעלות ענקית הרכב הגרמנית דיימלר, הייתה רק רעיון וירטואלי לפני שנתיים במטרה להפוך את משרפות הדיזל הניידות לכלי נטול פליטות ולהבטיח עתיד נקי יותר. כיום זהו אחד ממספר דגמים שנמצאים כולם במבחני נסיעה בשטח וצפויים להגיע לייצור בשנה הבאה.

דיימלר שלחה לאחרונה עוד עשרים משאיות eCascadia ללקוחות טרם הייצור הנרחב, בעיקר בגלל שקשה לעמוד בלחץ המבקשים. "אנו רוצים את המשאיות יותר מהר משניתן להרכיב אותן" אמר נשיא חברת NFI מניו ג'רזי, בין החברות הראשונות שזכו לקבל את המשאיות החשמליות הראשונות של דיימלר ומפעילה את הצי הגדול של אלו באמריקה – כעשר משאיות.

בדומה לדיימלר גם חברת המשאיות של וולוו בצפון אמריקה הודיעה על נסיעות מבחן של עשרים ושלוש משאיות כבדות ראשונות המופעלות במנוע חשמלי בנמל לוס אנג'לס. קנוורת' היושבת בוושינגטון כבר מפעילה צי פיילוט של עשרה סמיטריילרים שמונעים בתאי דלק מימני באותו אזור. 

סמי טריילר חשמלי - eCaSCADIA
eCaSCADIA, סמי טריילר חשמלי

חוסכים בכסף ובזיהום אוויר

משאיות במשקל בינוני וכבד אחראיות לשמונה אחוזים מכלל פליטות גזי החממה בארצות הברית, כך לפי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA). החלפה של המשאיות האלה לחשמליות לא רק מאפסת את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה של הרכבים, היא גם מאפשרת הוזלה של עלויות התפעול.

מכיוון שלרכבים חשמליים יש פחות חלקים נעים, התחזוקה של משאיות חשמליות גם קלה וזולה בהרבה משל מנועי דיזל מורכבים וכבדים.

המחיר הממוצע של תחזוקת משאית דיזל בארצות הברית מוערך בכ-1.4 דולר לכל מייל (0.88 דולר לק"מ) – בערך מאה ושמונים אלף דולר בשנה, מתוכם שבעים אלף מושקעים בדלק ועוד חמישה עשר אלף בתחזוקה.

על פי טסלה, מחיר התפעול המוערך של המשאית החשמלית שלה (Tesla Semi) יעמוד על 1.26 דולר למייל – חיסכון של 18 אלף דולר (עשרה אחוזים) בשנה, בהנחה שמחירי הסוללות והטעינה לא ירדו.

המטרה הקבועה – הגעה למחיר תחרותי

משאיות חשמליות בכל זאת יקרות יותר ממשאיות המונעות בדיזל ומחירן עולה ביחס ישר לטווח הנסיעה שלהן, שמצריך יותר סוללות, מעלה את משקל המשאית וכך את מחיר הייצור והתחזוקה. 

טסלה מתכננת למכור את הסמי לטווח בינוני של 482 ק"מ במאה וחמישים אלף דולר ולטווח ארוך יותר של 804 ק"מ במאה ושמונים אלף דולר, כשלושים אלף דולר יותר מאשר משאית מונעת דיזל מקבילה.

"המטרה שלנו היא ייצור משאיות חשמליות בפער של עד עשרה אחוזים מהמחיר של משאיות לא חשמליות, כך שגם לקוחות פרטיים וגם מפעילי ציים יראו את ההשקעה חוזרת בזכות תחזוקה זולה ואי תלות בדלק תוך שנתיים-שלוש" אמר דקוטה סמלר, ממקימי חברת הסטארט-אפ למשאיות חשמליות Xos בצפון הוליווד, שמתכננת לייצר את הסמיטריילר החשמליים שלה בשנה הבאה.

על אף ההשקעה, משאיות חשמליות הן עדיין נחלת העתיד הרחוק

המעבר למשאיות חשמליות הוא תהליך המורכב משלושה שלבים עיקריים, המתחיל בהפיכה של רכבי הובלה ומשאיות בינוניות לחשמליות כפי שמתכננות לעשות אמזון וריביאן (שבינתיים משותקת). 

השלב השני הוא חשמול המשאיות הכבדות והסמיטריילרים המשמשים לשינוע סחורות כבדות בנמלים, בתוך המדינה ובין מדינות. על חלק זה שוקדים כעת בדיימלר, וולוו, קנוורת' וחברות סטארט אפ רכב נוספות בקליפורניה.

השלב השלישי והמורכב ביותר כולל מעבר למנועים חשמליים של משאיות למרחקים ארוכים, מחזה שלא רואים בישראל הקטנה אך נפוץ בצירים המרכזיים של אמריקה, אירופה ואוסטרליה. 

משאיות אלו מיועדות לגמוע מסעות של יותר מאלף קילומטרים ביום וככל הנראה לא נראה את אלו הופכות לחשמליות בקרוב – שכן חשמולן דורש פריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות על מנת שיוכלו להתחרות במחירן של המשאיות הדומות שמונעות היום בדלק מאובן.

למרבה הצער, הנהירה של חברות רבות אחר משאיות חשמליות וההשקעה המאסיבית בפיתוחן ובייצורן אינה מספיקה. בשל אורך חייהן של משאיות והעובדה שהתחרות האמיתית במשאיות לא-חשמליות טרם החלה, נתחן של המשאיות החשמליות לא צפוי להגיע אפילו לחמישה אחוזים מכלל המשאיות הנמכרות בארה"ב עד שנת 2025, לפחות כל עוד לא יינתנו תמריצים לכך.

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. הטווח נסיעה הוא 300 מייל ולא 300 ק"מ ו-500 מייל לא 500 ק"מ.
    300 מייל = 480 ק"מ , 500 מייל = 805 ק"מ.
    וכתוב "משאית מונעת דיזל בעלת ביצועים דומים" למשאית דיזל אין ביצועים דומים לעומת משאית טסלה, משאית טסלה מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5 שניות, שלא להוסיף את הנהיגה אוטומטית וכ"ו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button