תכנית הרכב הבריטית Top Gear בניצוחה של השלישייה הכי מצחיקה בעולם הרכב: ג'רמי קלארקסון, ריצ'ארד המונד וג'יימס מאי ידועה בעיקר בזכות האתגרים השונים שלוקחים על עצמם חברי הצוות, כשנראה שכל פעם מדובר במשימה עוד יותר הזויה מקודמתה.
זכורה במיוחד הפעם בה ביקשו חברי הצוות לבדוק אם אפשר "להרוג" טויוטה היילקס – הטנדר היפני נחשב לעמיד במיוחד וכזה שלא ניתן להשמדה ואם תשאלו כל חובב רכב, ובמיוחד את מעריציה האדוקים של הסדרה, מדובר באחד הפרקים הכי מצחיקים בתולדותיה, אם לא המצחיק והזכור ביותר.
הניסיון של חברי צוות התכנית התחיל בצורה רגועה יחסית עם חיכוכים בקירות ועצים אבל מהר מאד התדרדר להטבעה במי מלח, קראוון נגרר שנזרק על ההיילקס המסכן ואפילו השלכה ממסוק שחג בגובה רב – ועד לשיא שכלל חנייה של הטנדר על גג בניין שהופל…
מה עלה בגורלו של ההיילקס אחרי מסכת ההתעללויות הללו? האם הוא שרד כדי לספר? לא נעשה לכם ספוילר, כי אתם חייבים לצפות בזה בעצמם.
ולמה אנחנו מספרים לכם את כל זה? כי דווקא סוף עידן מנועי הבעירה הפנימית והמעבר לתחבורה חשמלית הסתמן כאיום הגדול ביותר על השושלת המפוארת של השם האלמותי היילקס. אבל בשורות טובות – כנראה שזה לא הולך לקרות.
היילקס לא מת, הוא רק הופך לחשמלי.
טויוטה חשפה לאחרונה גרסה חשמלית להיילקס שלה, זו מהווה למעשה את הטנדר החשמלי הראשון מתוצרתה.
החשיפה נערכה בתאילנד, לרגל חגיגות 60 שנות פעילות של טויוטה במדינה האסיאתית, ואם אתם מרגישים מופתעים מכך, אז אל – כי התאילנדים, כמו גם האוסטרלים, המרוקנים, הירדנים ועוד תושבי מדינות בהן יש הרבה שטח (כן, גם ישראל!) – אוהבים רכבים ש"יודעים" לעשות כמה דברים – ובמקרה של ההיילקס גם להסיע נוסעים, גם לבצע מגוון עבודות וגם לטייל בשטח.
ההיילקס החשמלי עדיין מוגדר כאב-טיפוס, למרות שלנו הוא נראה לגמרי מוכן לייצור סדרתי. בתמונות מופיע הטנדר בגרסת החד-קבינה עם שלושה מושבים קדמיים וארגז רחב מידות. הגרסה החשמלית זהה כמעט לחלוטין ואלמלא הגריל האטום ומכסה שקע הטעינה, קשה מאד לזהות שמדובר בגרסה החשמלית של הטנדר הפופולרי.
אקיו טויודה, מנכ"ל החברה, הצהיר בהשקה כי "בטויוטה אנו מאמינים ביצירת פורטפוליו מלא של אפשרויות להפחתת פחמן עבור הלקוחות שלנו, מכלי רכב חשמליים היברידיים, רכבים חשמליים נטענים, מכוניות חשמליות סוללות וכלי רכב עם תאי דלק. כמו כן, אנו מחפשים אפשרויות לדלק מימן כמו מכוניות קונספט מונעות מימן GR-Yaris ו-GR-Corolla. כשאנחנו פועלים להשגת עתיד בר קיימא, אני גם מאמין שאנחנו צריכים לנקוט בגישה הוליסטית לניטרליות פחמן."
וזה מעניין, כי רק לאחרונה אמר ג'ק הוליס, סמנכ"ל המכירות בטויוטה צפון אמריקה ואחד ה"קודקודים" הבכירים בחברה, ש"אין ביקוש לרכב חשמלי בארה"ב". אמירה הזויה בהחלט שלא מתבססת על שום נתון.
בכל מקרה, ההיילקס לא מיועד כנראה להגיע לצפון אמריקה, שם בכלל מעדיפים את דגם הטקומה, שאת הגרסה החשמלית שלו ניתן לראות כאן.
״לעתים קרובות מבקרים אותי בעיתונות כי אני לא אצהיר שתעשיית הרכב צריכה להתחייב ב-100% ל-BEV.״ הוסיף טויודה, ״אני מאמין שאנחנו צריכים להיות מציאותיים לגבי מתי החברה תוכל לאמץ באופן מלא רכבים חשמליים בסוללות ומתי התשתית שלנו יכולה לתמוך בהם בקנה מידה.״
מה דעתכם? יש משהו במה שאומר מנכ"ל טויוטה או שהוא לחלוטין לא בכיוון? ספרו לנו בתגובות מה אתם חושבים.
מילים כמו טווח נסיעה, הספק טעינה או ביצועי המנוע לא תמצאו כאן – פשוט בטויוטה עדיין לא חשפו את המידע הזה. אנחנו מנחשים שאם מדובר בגרסה זולה יותר לשוק אסיאתי טווח הנסיעה כאן לא יהיה גדול במיוחד אבל מי יודע, אולי אנחנו טועים?
מתחרים?
כשניגשים לבחון את קטגוריית הטנדרים החשמליים הכללית, צריך לעשות הפרדה בין דגמים דוגמת הפורד F-150 לייטנינג, השברולט סילברדו, ה-GMC סיירה והריביאן R1T – אלו רכבים יקרים ומפנקים יותר, שמיועדים בעיקר לשוק הצפון אמריקאי.
המחלקה השנייה, של טנדרים חשמליים לא-אמריקנים, למעשה עדיין לא ממש קיימת כי כל הדגמים שהוצגו לאחרונה שמשתייכים אליה עדיין לא התחילו באמת להמכר – אבל היא הולכת ומתגבשת ובשנים הקרובות אנחנו נראה עוד ועוד דגמים מצטרפים אל הרדאר RD6 של ג'ילי, הטנדר החשמלי של פוקסקון ועכשיו גם ההיילקס החשמלי.
אלו אמורים לעלות משמעותית פחות ממקביליהם האמריקנים – בג'ילי מדברים על פחות מ-25,000 דולר לטנדר החשמלי שלהם – רמת מחירים שכנראה שלא נראה לעולם במחלקה האמריקנית.
"ההיילקס החשמלי עדיין מוגדר כאב-טיפוס, למרות שלנו הוא נראה לגמרי מוכן לייצור סדרתי"
הוא אב-טיפוס לא בגלל העיצוב-שנראה מושלם ומוכן, אלא משום שכנראה עדין לא סיימו בדיקות השרדות-אמינות או שיפורי תוכנה לשוק