מתחילה לצמצם פערים? באירוע רשמי שנערך לאחרונה, הציגה טויוטה תכנית "חשמול" שאפתנית, הכוללת לא פחות מ-30 דגמים חדשים. מי שקורא אותנו בצורה קבועה יודע שאנחנו לא עושים חיים קלים ליצרני הרכב היפנים שנראה שסובלים מקצר חשמלי שגרם להם לפספס יותר מידי סימנים שמעידים על כך שימיהם של מנועי הבעירה הפנימית ספורים, והעולם מתקדם לרכבים מבוססי סוללה.
טויוטה הייתה דווקא אחת החלוצות בתחום התחבורה החשמלית, כשהציגה את הפריוס ההיברידית המהפכנית לקראת תחילת שנות ה-2000, וייצרה מספר דגמים חשמליים ניסיונים (כמו ה-Rav4 EV עד 2014), אך מאז משהו נתקע, ודווקא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם מצאה עצמה נשארת מאחור, עם דגם חשמלי בודד מבוסס מימן (טויוטה מיראי), וללא רכב אחד מבוסס סוללה.
כעת, נראה שבטויוטה הבינו שהגיע הזמן להתעורר, עם חשיפתם של ליין שלם של דגמים קונספט חשמליים חדשים – רכבי פנאי, שטח, ספורט ועוד, וגם כמה דגמים מעניינים במיוחד שנראים כמו רכבים אוטונומיים.
שני דגמים מעניינים במיוחד שתפסו לנו את העין הם מה שנראה כמו גרסה חשמלית לרכב השטח של טויוטה, ה-FJ CRUISER (שלא כל כך מוכר בארץ אבל בארה"ב, בהחלט כן) והשני הוא טנדר, גרסה חשמלית לדגם ה-Tundra.
מדובר בשני דגמים סופר-חשובים, בעיקר לשוק הצפון אמריקני – בסגמנט רכבי השטח, הפנאי והטנדרים בארה"ב טויוטה הוא אחד המותגים הכי פופולריים, ואם היפנים לא רוצים לאבד את כל השוק לפורד שתתחיל למכור בקרוב את ה-F-150 לייטנינג, הטנדר החשמלי שלה, הם חייבים להגיב עם פתרון משלהם.
פרטים טכניים לגבי הדגמים (השניים שהזכרנו וכל השאר) כמו מנועים, טווחי נסיעה או גדלי סוללות לא פורסמו, כך שאנחנו מבינים שמדובר בפרויקט שמתחילים לעבוד עליו ממש עכשיו ושהעיצובים הוירטואליים קיימים אבל חוץ מזה – אין שום דבר קונקרטי. לפחות חלק מהדגמים יבוססו מן הסתם על פלטפורמת ה-e-TNGA החשמלית, בה עושה שימוש דגם הטויוטה bZ4X – הדגם ה-100% חשמלי הבא של טויוטה.
בתמונות מהאירוע ניתן לראות 17 דגמי קונספט חדשים, ובטויוטה מבטיחים אף יותר מכך – כ-30 דגמים חשמליים לחלוטין עד שנת 2030 – יעד שאפתני למדי בהתחשב בכך שמדובר בפחות מ-10 שנים.
אחרי ההודעה של ניסאן כי תשקיע לא פחות מ-17 מיליארד בתחבורה חשמלית, טויוטה מגיבה ומציגה תכנית מרשימה משלה – נראה כי יצרניות הרכב היפניות מתחילות להתעורר, וזה סימן טוב לכולנו.
אני כותב מארה"ב [שיקאגו,ניו יורק,וניו ג'רזי, והדרכים] וזה באמת הזוי כמות ה'פיק-אפ טראק' שנוסעות בכביש אשכרא רכב משפחתי פה .ומחירי הדלק בעליה כנראה הפורד F150 החשמלי יעוף פה .ועוד דבר שאמריקאים לא סומכים בקלות על חברות חדשות אז הסיניות כנראה לבינתים לא אלטרנטיבה