fbpx

טסלה מכה את השוק הגרמני, וזה עוד לפני הג'יגה בברלין

בתום הרבעון השלישי של אחת השנים המורכבות בכלכלה העולמית, טסלה היא חברת הרכב היחידה שלמעשה גדלה בשוק הגרמני. וגם – תכנון הסוללות החדשני יגיע קודם כל לברלין.

מקומם של הרכבים החשמליים בגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה והרביעי בגודלו בעולם, ממשיך לגדול מחודש לחודש ומשנה לשנה. בספטמבר תפסו רכבים עם מערכת הנעה חשמלית כ-15.6 אחוזים מכלל מכירות הרכב במדינה-  כאשר רכבי פלאג-אין היברידיים ורכבים חשמליים באופן בלעדי (BEV) חלקו נתח זהה מהמכירות, כ-8% כל אחד.

מדובר על פי ארבעה ביחס לנתח השוק שתפסו הרכבים החשמליים בספטמבר שעבר.

הנתונים מחזקים את מגמת הטיפוס של הרכבים החשמליים בגרמניה, עם ממוצע שנתי של עשרה אחוזים עד כה.

בדומה למקומות אחרים בעולם, הסמן המשמעותי ביותר לבשלותו של השוק לקבל לתוכו רכבים חשמליים הוא הגעת טסלה למדינה. במקרה של גרמניה, העובדה שטסלה מוכרת בה את רכביה כבר 9 שנים מתגמדת לעומת ההקמה של ׳טסלה שטראסה׳ שיוביל למפעל החדש בסמוך לברלין.

אחרי 9 שנים- טסלה פורצת

שוק הרכב הגרמני הוא, בלשון המעטה, קשה עבור מתמודדים מבחוץ. תעשיית הרכב המקומית חזקה מאד ובעלת השפעה, בצורה שמביאה רבים לבחור בתוצרת מקומית על פני רכבים שמיוצרים מעבר לאוקיינוס.

טסלה התקשתה להשתחל פנימה ואפילו נתקלה בקשיים מצד הרגולציה המקומית, כמו ההתמודדות המשפטית על המערכת האוטונומית שלה– ״האוטופיילוט״ (Autopilot) ואפילו אי-קבלת תמריצים המיועדים לרכבים חשמליים כשזה הגיע לרכבי החברה. אך בסופו של דבר, החברה מצליחה. 

הרבה מההתחזקות שלה ניתן לזקוף לזכות ההשקעה המאסיבית של החברה בשוק וההחלטה למקם את הג׳יגה-פקטורי החדש בברלין, מה ששינה באופן קיצוני את היחס כלפיה. למרות שבניית המפעל רק החלה, המכירות כבר זכו לזריקת עידוד (במיוחד אחרי חודשים של עיכובים במשלוחים בשל המגיפה) ונראה שהגרמנים מתחילים להתהדר במותג החשמלי האמריקני. 

כשמתרגמים זאת למספרים, ניתוח של המכירות השנה מראה שטסלה שברה את השיא של עצמה במדינה והייתה למעשה חברת הרכב היחידה, גרמנית או לא, שמכרה יותר רכבים במדינה במהלך השנה הנוכחית מאשר בקודמת.

רוצים טסלה, אבל לא בחצר האחורית שלהם

אולם תצוגה של טסלה עם שני רכבי טסלה בקניון בברלין, גרמניה
אולם תצוגה של טסלה בגרמניה (צילום: Sorbis / Shutterstock.com)

ניתן לתלות את ההצלחה המתפתחת של טסלה בגרמניה במספר גורמים פרט למפעל החדש: החל מהמכירות הישירות דרך האינטרנט שהוכחו כפרקטיקה מתאימה במיוחד לימי הסגר, דרך הערכת הניסיון ארוך השנים (יחסית) שיש לטסלה עם רכבים חשמליים ועד לכבוד שרוכשים הקונים לחברה שהייתה הראשונה להציג רכב חשמלי בעל ביצועים מבטיחים. 

ובכל זאת, כנראה שעצם ׳כיבוש הקרקע׳ על ידי טסלה, יחד עם ההבטחה לייצר בגרמניה את מודל Y – שכבר זוכה לפופולריות ברמה לה זכה מודל 3 בשנתיים האחרונות – הוא שהצית את העניין הציבורי בחברה ודרבן את המכירות.

בעוד העניין גובר, נראה כי הדברים מתקדמים בקצב המתוכנן בכל הנוגע למפעל החדש והוא לא צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים עד קבלת האישור להתחיל לייצר רכבים מתישהו בשנה הבאה. כרגע פעילים בארגוני סביבה ותושבים מקומיים מקשים על הרשויות בתביעות ותלונות הנוגעות למספר רב של נושאים, החל מכריתת יער, דרך בזבוז מים ועד עליה בתנועת משאיות ורעש בסביבה – אך בשלטון המקומי בברנדנבורג לא מודאגים וצופים שהפרויקט של טסלה ימשך כמתוכנן ושהאישורים לבניה ולפעילות יינתנו כצפוי.

יבשת חדשה, מפעל חדש, עיצוב חדש

רכבי טסלה מודל 3 וטסלה מודל S מחוברים לעמדת טעינה של טסלה בפרנקפורט
טסלה בפרנקפורט (צילום: Feel good studio / Shutterstock.com)

מנכ״ל החברה אילון מאסק כבר ביקר באתר בחודש שעבר, בו הוקמו מבנים ראשונים. זהו המפעל הראשון של החברה באירופה כחלק מתהליך התעצמות עולמי– ולאחר שיוקמו הג׳יגה-פקטורי בברלין ובטקסס, יכולות הייצור של החברה יוכפלו ואף יותר. 

הג׳יגה-פקטורי בברלין צפוי לייצר כחצי מיליון רכבים בשנה – בדומה למפעל בקליפורניה. לפי מאסק, המפעל האירופי יתחיל לפעול במחצית השנה הבאה וייצר קודם כל את מודל Y בהתאם לתכנון החדש שלו שהוצג ביום הסוללות בחודש שעבר. 

לפי ההודעה של מאסק, ״המפעל בברלין ישתמש בסוללות 4680 (העיצוב החדש שהוצג, ש״פ) ובחיפוי כיחידה אחת״. לפי השינויים שהוצגו כבר בחודש שעבר, על מנת לחסוך בעלויות ייצור ולהגביר את הצפיפות האנרגטית תבנה השלדה עם מקום מובנה לסוללות החדשות, כך שידרשו פחות חלקים ותהליך ההרכבה כולו יתקצר.

עם זאת, מדובר בסיכון תכנוני שהחברה לוקחת, שכן היא עוד טרם הוכיחה שהייצור החדשני באמת יעיל ומשתלם יותר. במבנה כזה, אומרים המבקרים, עלויות הטיפול עשויות להיות גבוהות בהרבה מכפי שהן היום.

פולקסווגן נכנסת למתח

הכניסה של טסלה לאירופה דומה במידה מסוימת לימיה הראשונים באמריקה – היא נאלצת להתמודד עם חברות חזקות ומשפיעות בתעשייה המקומית ועם צרכנים שאוהבים לקנות תוצרת מקומית ושומרים על נאמנות למותג. ההבדל הפעם הוא שלגרמניה טסלה מגיעה עם קבלות.

אחרי שכבר הוכיחה את יכולתה לייצר רכבים מעולים, לייצר ולשמור על רווחיות וכמובן להתגאות בתואר ״חברת הרכב המוערכת בעולם״ ההתנגדות להגעתה נמוכה יותר מלכתחילה. עם זאת, עד תחילת השיח על הג׳יגה-פקטורי בשנה האחרונה התקשתה טסלה להפוך את יחסי הציבור למכירות בשטח.

כעת, למרות העצים הכרותים והרעש לשכנים – נראה שהגרמנים מתחילים דווקא לשמוח שהמותג הזה נמצא בחצר האחורית שלהם. כשהחברות המקומיות, בפרט פולקסווגן, יודעות שתוך שנה מהיום יחלו מכירות של טסלה מייצור מקומי, הלחץ לייצר ולמכור ביתר רכבים חשמליים שיצליחו להתחרות בה (מישהו אמר ID.4?) גובר. המרוויחים משינוי כזה בנוף התחבורה הם, למעשה, כולם.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button