העליה המטאורית במניית טסלה – שווי השוק כמעט שילש את עצמו בשלושת החדשים האחרונים – הפכה את שווי החברה לגדול ממאה מיליארד דולר בסוף ינואר, ואת טסלה לחברת הרכב האמריקאית הראשונה שהגיעה לרף זה.
טסלה מכרו עד כה יותר רכבים חשמליים מאשר כל החברות המתחרות יחד ושווי השוק של החברה כבר עוקף את השווי המשולב של פורד ושל ג'נרל מוטורס. כעת, טסלה שווה יותר מפולקסווגן ושניה רק לטויוטה – שלה שווי שוק של 233 מיליארד דולר.
הטיפוס המרשים בערך המניה מגיע על רקע מספר חודשים של חדשות חיוביות, כמו השקת הסייברטראק, חתימת החוזה על הקמת ג'יגה-פקטורי בגרמניה ותחילת המשלוחים מהג'יגה-פקטורי בסין, שהפכו את המחצית השנייה של 2019 לחזקה ורווחית מהצפוי עבור החברה שבראשה עומד אילון מאסק.
טסלה על הגל, אבל מכשולים רבים בדרך
בעוד שמשקיעים רבים ספקניים בנוגע ליכולת של טסלה להיות רווחית באופן קבוע התרחבות תשתיות החברה האיצה את ההשקעות בה ומחיר המניה טיפס לראשונה מעל לחמש מאות דולר למניה. עם זאת, יש לטסלה כמה אתגרים גם בטווח הקרוב.
אחרי כמה שנים של עליה מתמדת במכירות שהאיצה אפילו יותר עם השקת מודל 3 ב-2018, בשנה האחרונה המכירות התייצבו והביקוש לדגמים הוותיקים והיקרים יותר – מודל X ומודל S – הולך ודועך.
במהלך 2019 טסלה גם נאלצה להתמודד עם ביטולן ההדרגתי של הטבות המס שרוכשי רכביה קיבלו עד כה. ינואר היה החודש הראשון בו נמכרו דגמי החברה ללא הטבה ממשלתית אחרי שהקונגרס לא הרחיב את היקף ההטבות, טסלה נאלצה לעדכן את מחירי הרכבים ועוד לא ברור מה היקף ההשפעה של הסרת ההטבות על הביקוש.
הכניסה של מתחרות לשוק עזרה לטסלה למצב את עצמה כרכב חשמלי איכותי מחד, אך מניפה את חרב התחרות מעל לראשו של מאסק – שיאלץ בקרוב להתחרות עם חברות ענק ותיקות ומנוסות, במיוחד שאלו עוד יכולות לנצל את הטבת המס על רכביהן.
הגרמנים מתרגשים
בגרמניה לא נותרים שאננים ביחס לצמיחה של טסלה. המפעל החדש של טסלה ליד ברלין רק מעצים את האיום על פולקסווגן ומאיץ בגרמנים להיכנס לתחרות ביתר מרץ, ובשבוע שעבר כבר נקראו בכירי החברה ללשכתו של הרברט דיס, מנכ"ל קבוצת פולקסווגן, על מנת למצוא את הדרך לזרז את המעבר שלה לתחבורה חשמלית ולהתמודד עם השינויים המתרגשים על השוק.
לאחרונה במסגרת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס התייחס דיס למתרחש בבורסה העולמית ושלח מסר למאסק: טסלה על הכוונת.
"בעוד טסלה פורצת את הדרך בכל הקשור לרכבים חשמליים, פולקסווגן קונה חברות תוכנה ומגדילה את השקעותיה בפיתוח סוללות וטכנולוגיות רכב ממוקדות קיימות. המרוץ פתוח, אנחנו אופטימיים ומאמינים שנצליח לעמוד בקצב של טסלה, ואפילו לעקוף אותם בעתיד" אמר דיס בריאיון לבלומברג.
על אף שטסלה עוד לא הראתה יכולת לשמור על רווחיות, ושסך מכירות הרכב של החברה לא מתקרב למכירות השנתיות של פולקסווגן, היא הצליחה לייצר תמונה תחרותית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, תוכנת ההפעלה שלהם וטכנולוגיות נלוות נוספות, מה שדחף את השוק כולו לתחרות על תחבורה ירוקה יותר.
טסלה וטראמפ נגד פולקסווגן
טסלה היא לא הדאגה היחידה של דיס בימים אלו – ולמרות ארוחת ערב עם הנשיא טראמפ בדאבוס בשבוע שעבר, נראה שהמסים על יבוא רכבים אירופיים לארצות הברית לא עומדים לרדת בקרוב.
"קשה לדעת מה יחליט הנשיא טראמפ אבל הוא ציין שעדיין אינו תומך בייבוא מאירופה, אנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת להפחית את המיסוי" אמר דיס לאחר הפגישה.
פולקסווגן הפגינה עמידות מרשימה בשנים האחרונות אל מול הדעיכה בשוק הרכב העולמי, מיסים מוגברים וירידה במכירות בסין – השוק הגדול ביותר של היצרנית הגרמנית. אך עתה, עם תקנות הרכב המתהדקות באירופה, בפולקסווגן יצטרכו לשפר את פליטות גזי החממה של רכביהם, לעבור לרכבים חשמליים מהר יותר או לשלם קנסות שיוטלו על ידי האיחוד האירופי והממשלה הגרמנית.
על אף שמחיר סך המניות של טסלה עקף את פולקסווגן, היא עדיין לא גדולה מפולקסווגן בשווי הכולל של החברה (enterprise value) – מדד שמשקף במידה אמינה יותר את כוחה הכלכלי של החברה. אבל השינוי בבורסה מעיד על כך שבניגוד ליצרניות הגדולות באמריקה ובאירופה, למאסק יש הרבה פחות מה להפסיד בדרך לעתיד ירוק יותר.
"2020 תהיה שנה לא פשוטה עבור תעשיית הרכב" סיכם דיס "אך אנו עושים את המיטב כדי להישאר בתחרות".