fbpx

טסלה מתקרבת לייצור משאית וטנדר, ומאיצה את הקמת המפעל החדש

במקביל להקמת הג׳יגה-פקטורי בברלין שייצר את מודל Y חברת הרכב המוערכת בעולם מקימה את הג׳יגה-פקטורי טקסס, ממנו ייצאו דגמי הסייברטראק המבוקשים וכנראה שגם הסוללות החדשות והיעילות 4680.

טסלה מתכננת לייצר סוללות בטקסס, שם החלה ההקמה של הג׳יגה-פקטורי החדש שמתוכנן לייצר את הסייברטראק (Cybertruck)– הטנדר המדובר בעל העיצוב העתידני שהוצג לפני כשנה.

בחודש שעבר במהלך השיחה השנתית עם בעלי המניות, שנקראה גם ״יום הסוללות״ הציג אילון מאסק, מנכ״ל החברה, את הסוללה החדשה שתקרא 4680. העיצוב החדש יאפשר לטסלה לאגור יותר אנרגיה בנפח נתון ויתבסס על ניקל כמרכיב העיקרי בסוללה, ללא שימוש בקובלט ותוך חיסכון במים.

הסוללות החדשות גם ישמשו את טסלה בהנעת רכביה הגדולים יותר, כמו הסייברטראק והמשאית שלה – טסלה סמי (Tesla Semi). עד כה טסלה ייצרה רק אבות-טיפוס של הסוללות החדשות במפעלה בפרמונט, קליפורניה, אך נמנעה מלציין את המקום המיועד לייצור מסחרי שלהן. 

הגילוי על הקמת פס הייצור לסוללות בטקסס הגיע לאחר שטסלה הגישה למדינה מסמכים המפרטים את הפעילות המתוכננת במפעל.

מדובר בהחלטה הגיונית למדי שכן שבעוד שנה מתוכנן תחילת הייצור של הסייברטראק, שיונע באמצעות הסוללות החדשות, באותו אתר.

כריית ניקל והפקת ליתיום תוצרת בית

מבנה החוץ של המפעל של טסלה, הגיגה-פקטורי 2, בבפאלו שבניו יורק
קרדיט תמונה: טסלה

כפי שדווח באוסטין ביזנס ג׳ורנל (Austin Business Journal), שבסמוך לה יוקם הג׳יגה-פקטורי, המסמכים לא ציינו במפורש אם טסלה תקים את פס הייצור לסוללות בשטח המפעל המקורי שמשתרע על כשמונה וחצי קמ״ר או בשטח סמוך בגודל 1.5 קמ״ר שנרכש לאחרונה.

ייצור הסוללות של טסלה הצליח למשוך את תשומת הלב של תעשיית התחבורה החשמלי מאז יום הסוללות – שעד כה הוכרז כי יבוצע גם במפעל שמוקם בימים אלו בסמוך לברלין, שייצר את מודל Y בתכנון השלדה החדשה שמיועדת לחיסכון בעלויות וייעול אנרגטי.

מאז התפרסמו עוד מספר דו״חות שמראים את הפעולות שטסלה נוקטת בדרכה לייצור עצמאי של סוללות: בין היתר תוך שיתוף פעולה עם חברת כרייה קנדית בשם ג׳יגה מתכות (Giga Metals) בפרויקטים שמיועדים למתכות נדירות כמו ניקל ועדויות לכך שטסלה מתכננת לבנות מפעל לייצור ליתיום לסוללות, גם הוא בטקסס ובמטרה לתמוך בפעילות הג׳יגה-פקטורי הטקסני. 

המפעל בטקסס, השאפתני ביותר שהחברה מתכננת, יהיה גם המפעל הראשון עם חלק פתוח לציבור ולפי התיאור של מאסק יהווה גם גן אקולוגי שכולל מסלולי הליכה, טיול ורכיבה.

300,000 יחידות בשנה

הטנדר החשמלי של טסלה הסייברטראק בחולות
טסלה סייברטראק (תמונה: טסלה)

הייצור המסחרי של הסייברטראק, בעוד בערך שנה ממועד כתיבת שורות אלה, הוא האירוע המשמעותי ביותר בעתיד הנראה לעין מבחינת טסלה. בינתיים גם קהל הלקוחות שותף להתלהבות ומספר ההזמנות המוקדמות הגיע כבר לשש מאות אלף לפי דבריו של מאסק ביום הסוללות (אך חשוב לזכור שהן מצריכות פיקדון של מאה דולר בלבד, כך שרבות מהן צפויות להתבטל).

לאחר שנשאל על כך ביום הסוללות, ציין מאסק כי עדיין אינו בטוח מה יהיה נפח הפעילות במפעל אך שיער כי ״לפחות 250 עד 300 אלף יחידות בשנה, אולי יותר״ דגמים יורכבו בו בכל שנה. בינתיים, הוא ציין, הדגם המתוכנן מיועד ומפותח במיוחד ללקוחות צפון אמריקאים ושבעתיד עשוי להתווסף דגם מקביל אך קטן יותר לשווקים נוספים. 

הצדקת המכירה רק בצפון אמריקה בינתיים נובעת בעיני מאסק מכך שפיתוח רכב שיוכל להתאים למכירה בכל העולם בלי צורך בהתאמות לשווקים ספציפיים הוא ״בלתי אפשרי״. 

באתר החברה הרכב מוצע למכירה בטווח מחירים שנע בין 39,990 דולר לדגם הפשוט בעל הנעה אחורית בלבד ועד 69,990 דולר עבור הדגם התלת-מנועי עם טווח של יותר מ-800 קילומטר וביצועים חסרי תקדים.

למרות המחיר הגבוה, מדובר בביצועים מעולים בהשוואה לרכבים דומים שמתוכננים, כמו האמר החשמלי שהושק רק לאחרונה ומציע ביצועים ירודים במחיר גבוה בהרבה. כמו כן, למרות שבינתיים החברה לא חשפה פרטים טכניים חדשים על הסייברטראק, כן התייחסו בטסלה לכך שהשיפורים הטכנולוגיים שהוצגו בספטמבר יקלו את עלויות הייצור בטווח הרחוק בכלל ובפרט את אלו של רכבי הדגל של החברה – הסייברטראק, הסמי והרודסטר.

עוד סימן להצלחה בחסות הקורונה

עם תחילת המרוץ להשלמת יעדי החברה לשנת 2020  אפשר להסתכל על קפיצת המדרגה שביצעה טסלה בהצלחה יתרה בשנה הזו. במחצית השנייה של 2019 עוד רבים בתעשייה הסתכלו על טסלה בהרמת גבה ולא אחת נמנעו גופים גדולים מלהשקיע בחברה שלא הצליחה להציג רווחיות, אך כעת מדובר בחברת הרכב המוערכת בעולם והראשונה במאה השנה האחרונות שהפכה מחזון למציאות.

הצלחתה של טסלה היא עוד סמן בדרך לעולם רכב משתנה: יותר אנשים מתעניינים בתחבורה חשמלית, חרדת הטווח היא נושא שמודבר בהצלחה באירופה ויותר חברות, מדינות וגופים בעולם מציבים לעצמן יעדים להפחתת פליטות הפחמן שלהן, כאשר הפיכת ציי רכבים לחשמליים ופיתוח תשתיות טעינה המבוססות על חשמל נקי נמצאות בלב המעבר הזה.

בנוסף לכל אלו, העובדה שהשנה המוצלחת של טסלה – עם ארבעה רבעונים רווחיים ברצף, שיא מכירות, תכנון של מפעלים שיכפילו את כושר הייצור שלה, סוללות חדשות ומספר דגמים בקנה – היא דווקא השנה בה שוק הרכב נפגע בצורה חסרת תקדים הופכת את ההצלחה למרתקת אפילו יותר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button