פרצת תוכנה סיפקה לאחרונה הצצה למידע שטסלה אוספת מהמצלמה הפנימית ברכב. המצלמה הפנימית, שפונה בעיקר לנהג אך מצלמת את כלל חלל הרכב החלה לשמש כעת את החברה שכבר נודעה בהתקדמות הטכנולוגית שלה על פני המתחרות.
המידע שנאסף ממצלמות הרכב, הן אלו שפונות החוצה והן מצלמת הנהג, נשלח למשרדי הפיתוח של טסלה לצורך ניתוחים שונים. איסוף המידע חשוב לחברה בפרט כאשר מופעלת תוכנת האוטופיילוט (Autopilot), שמאפשרת רמות מסוימות של נהיגה אוטונומית.
ההתקדמות של טסלה מתרחשת כשברקע האטה בהשקעה העולמית בתחבורה אוטונומית בשנים האחרונות, תוך התמקדות בקידום תחבורה חשמלית, הגדלת יכולות הייצור של רכבים חשמליים והפחתת עלותם. יש שחשבו שגם טסלה הורידה הילוך במירוץ האוטונומי לטובת הגדלת יכולות הייצור שלה, בפרט עם שני המפעלים שנבנים כרגע בברלין ובטקסס.
אך השילוב של הובלה טכנולוגית והובלה במכירות של רכבים חשמליים וכאלה עם פוטנציאל לנהיגה אוטונומית מאפשרים לטסלה להשיג הרבה מאד מידע לצורך קידום היכולות העתידיות של רכביה. עם מאות אלפי רכבים שכבר נמצאים על הכביש ותומכים באוטופיילוט ובתכנת הנהיגה העצמאית שנמצאת כעת בגרסת בטא – המרחק של טסלה להשגת אוטונומיה קרוב משאנו חושבים.
מפעילה מצלמה שעד כה הייתה כבויה
בזמן כתיבת שורות אלה החברה רק החלה להציע לנהגיה את חווית ה-FSD (Full Self Driving), שעל פי הכתוב באתר החברה אמור לאפשר יכולות ניווט ונהיגה מתקדמות בהרבה משל האוטופיילוט, אך עדיין מחייבת שליטה אפשרית ברכב על ידי נהג ערני.
מוקדם יותר השנה החלה טסלה להפעיל את המצלמה הפנימית ברכבים מסוג טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y שהייתה עד כה לא פעילה. היא עשתה זאת עם הסכמת הנהגים, כך שאין פה תכנית זדונית, אלא בעיקר עדות להתקדמות שטסלה רוצה לבצע מבחינת יכולות האוטונומיה של רכביה: בהודעת החברה הוגדר כי הפעלת המצלמות נעשית לצורכי מחקר ואיסוף מידע.
בפריצה שנעשתה לאחרונה במערכת נחשף המידע אותו טסלה ביקשה לאסוף. ההאקר שכינה את עצמו ״green״ פרסם בטוויטר את האירועים אותם מחפשת המצלמה ונשלחים למאגר המידע של טסלה. בין היתר אמורה המצלמה לזהות מצבים כמו ״עיניים עצומות״, ״מבט למטה/למעלה״, ״ראש למטה״, ״שימוש בטלפון״ ואפילו ״משקפי שמש עם מבט כנראה למטה״.
בסך הכל מדובר בשלושה עשר אירועים שונים שהמצלמה מסוגלת לתעד ופורסמו על ידי ההאקר. ככל הנראה טסלה אינה מצלמת סרטונים ארוכים אלא סרטונים של מילישניות בודדות שנשלחות למחשבי החברה, שמעידים כי טסלה בוחנת סימנים לערנות נמוכה מצד נהגים שמשתמשים באוטופיילוט.
8 מצלמות, מכ"ם ומעקב אחר הדוושות
תוכנת ה-FSD, השלב הבא של טסלה בדרך לנהיגה אוטונומית, תהיה זמינה ברכבים שיוצרו החל מחודש אוקטובר 2016. התוכנה מתבססת על 8 מצלמות, מכ״ם ותריסר חיישני על-קול המזינים את מחשב הרכב.
על אף שהחברה הצהירה כי לא מדובר עדיין ברכב בעל אוטונומיה מלאה ושנדרש מהנהג לשמור על ערנות ואת הידיים על ההגה, שימוש ב-FSD הוא הקרוב ביותר לאוטונומיה שנוכל לראות כרגע – והוא קרוב למדי.
לפי אתר החברה, רכבים שהתוכנה פועלת בהם יוכלו לשנות נתיב לבד, לחנות לבד, לצאת מחניה ולנסוע עד אליכם מהחניה. בגרסת הבטא שכבר ניתנת לרכישה כלולים ניווט בכבישים מהירים, זיהוי תמרורים ורמזורים ותגובה אליהם. בעתיד גם מתכוונים לפתח בחברה אפשרות לניווט בתוך העיר.
הדרך לאוטונומיה מלאה עוברת בסמכויות הולכות וגוברות של הרכב תחת פיקוח של הנהג. מבחינת טסלה, השימוש במצלמה הפנימית מאפשר להם לוודא את ערנות הנהג (אולי באמצעות הערות שהרכב ידע לתת בעתיד) וגם להישמר מבחינה משפטית, למרות שהחברה לא ציינה זאת מפורשות.
עד כה החברה הסתמכה על תזוזת ההגה או מגע בדוושות כדי להעריך את מעורבות הנהג בזמן פעולת האוטופיילוט. מעתה יוכלו לבחון טוב יותר את ערנות הנהג ואת מידת תשומת הלב שהוקדשה לנהיגה במידה ותתרחש תאונה בזמן הפעלת האוטופיילוט או ה-FSD.
מגדילים את היתרון הטכנולוגי
ההובלה של טסלה בעולם הרכב החשמלי היא כבר עובדה מוצקה. כעת ניכר הפער גם ביכולות האוטונומיה בינה ובין שאר השוק. למרות שכל צעד בכיוון של תחבורה בטוחה וחכמה יותר הוא מבורך, צריך לתהות מה המשמעות של ביצוע מהלכים שהחברה ומערכת אכיפת החוק עוד לא בהכרח בשלים אליהם.
בנוסף, פער ניכר ביחס למתחרות עלול לגרור שינויים בהשקעות תקציבי הפיתוח של חברות הרכב שמאבדות הון עתק בדרך לרכבים חשמליים ואוטונומיים במקביל. אילו הרכב האוטונומי יהפוך לנושא החם של השנים הקרובות, אנחנו עוד יכולים לגלות שהתאמת מפעלים לייצור רכבים חשמליים מתעכבת לטובת אולמות ניסוי לרכבים אוטונומיים.
אך עבור בעלי טסלה שלא חוששים מרכב שהולך לבד – מדובר בעוד חדשות שמקלות על תחושת העליונות שניתן לחוש בזמן נהיגה ברכבים החשמליים של החברה שעשתה היסטוריה בשנה האחרונה.