fbpx

טסלה תחשוף יכולות רכב אוטונומי נרחבות בקרוב

אילון מאסק מבטיח עדכון שיאפשר לרכבים לנהוג לבדם ׳תוך חודש או משהו כזה׳. במקביל, מתרבות התקריות של נהגים שלוקחים את הטייס האוטומטי שמציעה החברה אל מחוץ למותר בחוק. ניסינו לשרטט את מפת ההתקדמות של טסלה בדרך לרכב אוטונומי מלא שיכול "להיות בטוח פי 10 מהממוצע היום".

בזמן כתיבת שורות אלה הצליחה טסלה לייצר עוד שורה של כותרות עם הבטחה של מנכ״ל החברה אילון מאסק שנראה את רכבי טסלה זוכים ליכולת נהיגה עצמאית מלאה בטווח זמן מיידי. לדבריו, ״תוך חודש בערך״ נראה את כלי הטיסה האוטומטית – האוטופיילוט (AutoPilot) – פועל בלי צורך אמיתי בהתערבות נהג. 

למרות שלא תיאר את פרטי השדרוג הצפוי, מאסק הבטיח שכאשר יגיע העדכון לכביש ״אתם תראו איך הוא. זה מדהים. זה בוודאות יעבוד״. הניסוח באתר החברה נותר צנוע למדי בנוגע ליכולות הרכב, שיפורטו בהמשך, ומבהיר שאופציית האוטופיילוט אינה מהווה תחליף לנהג ערני המסוגל להתערב ולשלוט ברכב. 

נזכיר שבנוסף ליכולות האוטו-פיילוט, ניתן לרכוש את דגמי טסלה ברמת ‘Full Self-Driving Capability’ היקרה יותר, שהיא זו שתאפשר ככל הנראה את היכולות האוטונומיות הנרחבות ביותר בעתיד, על אף השימוש בביטוי 'אוטופיילוט' כמטבע לשון לכל הפיצ'רים האוטונומיים.

חיפוש זריז בגוגל יניב שלל כתבות על נהגים שזלזלו בהנחיה הזו והציבו את עצמם בסכנה ממשית מחד ומשפטית מאידך – כמו סרטון של נהג שישן בזמן נסיעה על כביש מהיר או חבורת נערים שעלו שיכורים לטסלה ונתנו לרכב לקחת אותם הביתה בלי נהג. החבורה השכילה גם להעלות את הסרטון לרשת החברתית הפופולרית טיקטוק, מה שהצית דיון בנוגע למידת האחריות שניתן להטיל את רכב אוטונומי (ובפרט אחד עם אוטונומיה חלקית בלבד).

טייס אוטומטי? אולי טייס משנה אוטומטי

תצוגת המפה במצב Autopilot של טסלה במסך הרכב
תמונה: טסלה

בסוף אוגוסט הוענק לאוטופיילוט עדכון שמאפשר לרכב לזהות שלטים להגבלת מהירות ואור ברמזורים, חלק מכך בזכות שיתוף הפעולה של החברה עם מובילאיי הישראלית עד קיץ 2016, בעוד שכעת טסלה מייצרת את המעבד והחיישנים בעצמה, בהתאם לקו אליו חותרת החברה בכל רמות התפעול שלה. מאז 2016 מצוידים רכבי החברה בשמונה מצלמות חיצוניות, מכ״ם ועוד תריסר חיישנים המתבססים על סונאר (על-קול, אולטראסאונד) שמזינים כולם מידע למחשב של הרכב, ועומדים לרשות עדכוני התוכנה השוטפים של החברה שמנצלים יותר ויותר מהיכולות האלה. 

חודש מאוחר יותר ואחרי ההבטחה של מאסק לספק רכב זול ואוטונומי לחלוטין תוך שלוש שנים, מעניין לראות מה החברה מעיזה להבטיח לנהגיה העתידיים, שעשויים להיות פחות ערניים מהמצופה.

תכנת האוטופיילוט של החברה (הבסיסית מבין השתיים כזכור) מאפשרת בקרת-שיוט ׳המודעת למצב התנועה׳ כך שמתאימה את מהירות הנסיעה לרכבים בסביבה ולעומס על הכביש. בנוסף היא מאפשר היגוי אוטומטי – Autosteer, כלי עזר לשמירה על הנתיב המתבסס גם על המידע המתקבל מבקרת השיוט. באתר החברה מדגישים את הצורך בנתיבים מסומנים היטב לצורך שימוש בכלי זה.

לפי התיאור באתר החברה, יכולות הנהיגה העצמאית יהיו הרבה יותר נרחבות, אך עדיין מותנות בכך שמאחורי ההגה נותר נהג שמסוגל להתערב בכל שלב – תוך הבהרה שאותן יכולות ׳לא הופכות את הרכב לאוטונומי׳. 

אז מה מובטח במסגרת יכולת ׳הנהיגה העצמאית׳? 

הדמיה של הראות של רכב טסלה עבור נהיגה אוטונומית

ובכל זאת, מה תציע טסלה לנהגיה כבר בקרוב? ככל הנראה מדובר בינתיים בעיקר בהרחבה של יכולות שכבר ראינו, שזמינות היום עבור רכבי ה-Full Self Driving:

חנייה אוטומטית: הרכב יוכל לחנות לבד במקביל או במאונך בלחיצת כפתור.

שינוי נתיבים אוטומטי: כלי שיעזור במעבר בין נתיבים סמוכים, שיפעל רק אם אפשרות ה-Autosteer פועלת כבר.

זימון וזימון חכם: מדובר בשני מאפיינים שכבר קיימים ברכבי החברה. בעוד אופציית הזימון תגרום לרכב לצאת מהחניה הצפופה ותקל על הכניסה לרכב, הזימון החכם אמור לאפשר לרכב לנווט ברחבי החניון ולהימנע ממכשולים עד שיגיע לאסוף את בעלי הרכב – תוך הגבלות המחייבות מרחק מסוים וקשר עין, לפחות כרגע.

התנהלות בתנועה ומול שילוט: יכולת זו נמצאת בגרסת בטא עדיין אך כבר פועלת ומאפשרת לרכב לזהות תמרורי עצור ורמזורים, להאט את הרכב ולעצור בהתאם לקווים – תחת השגחה.

ניווט בזמן אוטופיילוט: גם יכולת זו נמצאת כרגע עדיין בגרסת בטא אבל מדובר בבשורה המרכזית מבחינת החברה וצעד חדש בכיוון של תחבורה אוטונומית. כאשר המאפיין הזה יופעל, הרכב יוכל לנווט את עצמו בכבישים מהירים, כולל הצעות לשינויי נתיב, מחלפים, ביצוע פניות ואפילו הפעלה אוטומטית של האיתות לשם כך.

זימון חכם של טסלה

בהמשך מתכננת טסלה לעדכן את יכולות ההיגוי כך שיפעלו גם בתוך הערים ונראה שזה עניין של זמן עד שהניווט האוטונומי יעבור גם הוא למהירויות נמוכות יותר – על אף שהסביבה העירונית היא מורכבת בהרבה מבחינת ניווט והימנעות מתאונות.

עדיף רכב אוטונומי או רכב זול?

בטסלה חוזרים ומדגישים שלמרות הכותרת המבטיחה אין מדובר ברכב אוטונומי אמיתי. כנראה שהביקורת שנשמעה כלפי החברה מבית המשפט בברנדנבורג עשתה את שלה והחברה תעשה את המקסימום כדי להימנע מהאשמות נוספות על הונאת צרכנים או חמור מכך – מניסיון להטיל עליה את האחריות במקרה של תאונות דרכים קטלניות.

אם טסלה תצליח לייצר רכב אוטונומי בדרגה מתקדמת יותר מכפי שאנו רואים היום, אפילו אם לא יהיה אוטונומי באופן מלא, מדובר בבשורה שתשנה את כללי המשחק ועלולה לסחוף את עולם הרכב להתעסקות משמעותית יותר בנהיגה האוטונומית. יש שיאמרו שהתעסקות שכזו עלולה לעכב את המעבר של שוק הרכב לחשמל על פני דלק מאובן, בשל השקעת הכספים המאסיבית הנדרשת.

וכמובן שעם כל הכבוד לרכב האוטונומי – ההישג האמיתי של טסלה יושג אם וכאשר היא תחל למכור רכב חשמלי שעולה פחות מרוב רכבי הבנזין והדיזל שאנחנו רואים היום בשוק. אולי המרדף אחרי סוללה זולה יותר הוא שראוי שנקדיש לו את עיקר המאמצים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button