כבר ביולי השנה החלו לדבר בריביאן על הרמה של מפעל שני לרכביה – שלושה חודשים לפני שהחברה הפכה לציבורית ומנכ״לה נסע על R1T הראשון שיוצר באופן מסחר, והיה גם הטנדר החשמלי הראשון שנמסר ללקוחות באמריקה.
כעת, השמועות על השקעה של חמישה מיליארד דולר להקמת פס ייצור חדש, בתקווה גדול ויעיל יותר, מתקרבות למימוש. בקיץ הקרוב, כך הודיעה ריביאן, תחל ההקמה של מפעל שני בג׳ורג׳יה, ארה״ב, בתקווה להפעילו תוך שנתיים. המפעל יתפרס על שטח של 8 קמ״ר, ולפי החברה יעסיק 7,500 עובדים וצפוי להגיע לתפוקה של ארבע מאות אלף רכבים בשנה, אחרי שיגיע לפעילות מלאה.
במקביל, צפויה ריביאן להרחיב את מפעלה הקיים בנורמל, אילינוי, שם מיוצרים רכבי החברה כרגע בקצב שלדעת הרוב אינו קרוב למספיק. בזכות ההרחבה, ריביאן תגייס עוד 800 עד 1000 עובדים חדשים בחצי השנה הקרובה.
חייבת להגביר קצב
המפעל החדש של ריביאן יהיה ״קמפוס מודע לפחמן״, כך על פי החברה (מה זה אומר בפועל – אנחנו לא בטוחים). ריביאן גם מתכננת להפוך את המפעל למעורב בקהילה ולגייס עובדים מהמחוזות הסמוכים לו, ותקים תכניות הכשרה לעובדים החדשים. במהלך השנה הקרובה תקיים החברה מספר אירועים בעיירות הסמוכות, על מנת להפוך את ריביאן למשמעותית עבור הקהילות בסביבת המפעל החדש.
בהתחשב בכך שהחברה רחוקה מאד מעמידה בעשרות אלפי ההזמנות להם זכו הרכבים הראשונים שלה, אולי עדיף לה להשקיע בהכשרות לעובדים הקיימים, ולהגדיל את התפוקה של המפעל הראשון לפני שג׳נרל מוטורס ופורד מגיעות לכבוש את השוק.
נכון לתחילת דצמבר, ריביאן דיווחה על 71 אלף הזמנות מוקדמות של R1T ושל R1S, ונראה כי הזמנות אלו לא יושלמו לפני סוף 2023(!) – קצב איטי יותר ממה שמתכננת פורד להשיג בשנה הקרובה, למרות שריביאן רוצה להגיע בסופו של דבר לקצב ייצור של מאתיים אלף רכבים בשנה במפעלה באילינוי. כל זאת רגע אחרי שריביאן סיכמה הפסדים בהיקף של 1.2 מיליארד דולר עד סוף ספטמבר, ועוד רחוקה מאד מלהרוויח כסף, שנראה כי לא יגיע לפני 2022.
החברות הגדולות נלחצות
ריביאן היא לא חברת הרכב החשמלי היחידה שהחלה להיסחר בבורסה השנה, ובדומה לקאנו, לורדסטאון מוטורס, לוסיד ופיסקר – היא מוקפת במשקיעים ובהבטחות עוד לפני שהצליחה להרוויח כסף. כולן, בגדול, עדיין נמצאות בתחום החלומות והמשחקים, רחוקות שנות אור מהמקום בו נמצאת טסלה, שעומדת פחות או יותר בזכות עצמה (עם הרבה קרדיט למערכת התמריצים האדירה שעזרה לה להתרומם במהלך השנים האחרונות).
ריביאן היא הבאה בתור, אחרי שהוכיחה כבר שההשקעה יכולה להיתרגם למפעל שמייצר רכבים שנוסעים, גם אם בקצב של תחביב. היא תציע בקרוב שלושה רכבים חשמליים למכירה (בקרוב תחל למכור גרסה ללקוחות פרטיים של הוואן-אה-לה-אמזון שלה) ורגע לפני סוף השנה, סקרינג׳ שדר כי המפעל השני הוא רק ההתחלה של פרויקט ענק לשינוי התחבורה האמריקאית.
אנחנו, האמת, מאמינים לו, במיוחד כששמים לב ללחץ בו נמצאות חברות הרכב הגדולות, שמבינות כי איחרו למסיבה.
אחרי שהרכב הראשון שלה זכה לשבחים מקיר לקיר, נראה שריביאן באמת תכנס ל-2022 עם הובלה על שאר היריבות בעולם הטנדרים החשמליים, ואולי תהיה אחת המובילות הגדולות בעולם בתחבורה בשנים הקרובות. עם זאת, לא נראה שהמשקיעים יראו את כספם בחזרה בשנים הקרובות והמבטיחות האלו, עם הפסדים מצטברים שמתקרבים לשלושה מיליארד דולר, לעומת הכנסות של מיליון דולר ברבעון האחרון, ממכירת 386 רכבים ראשונים.
לא מפחדים ממינוס
לא, ריביאן ממש לא בצרות, ואף אחד לא נבהל מהשקעות עצומות בתחילת הדרך. אם כבר, ההיפך הוא הנכון – הישגים עצומים כל כך כשבקנה נמצאות הזמנות ל-170 אלף רכבים (70 אלף ללקוחות פרטיים ו-100 אלף לאמזון) רק מגדילים את הסיכוי של ריביאן לעבור מהפסד לרווח תוך זמן קצר, ואולי לא להתקרב אפילו לאווירת ׳כמעט פשיטת רגל׳ כפי שהייתה בטסלה בשבועות שלפני השקת מודל 3.
ריביאן יכולה להרשות לעצמה לתכנן את ההתרחבות עוד לפני שניצלה במלואו את מפעלה הראשון, כי האמונה בה גדולה בהרבה מכפי שהייתה בטסלה בתחילת דרכה, או אפילו בחברות ותיקות שעוברות רק בימים אלו לחשמל – נזכיר שריביאן זכתה לשווי ההנפקה הגבוה ביותר בבורסה מאז ההנפקה של פייסבוק. פחות מחודשיים מאז שהחלה להיסחר, ריביאן שווה יותר מרוב חברות הרכב הגדולות של אמריקה, ונושקת לשווי של פולקסווגן.
אם הכל ילך כשורה, תוך שלוש שנים תפיק ריביאן 600 אלף רכבים בשנה, וסביר שכבר נשמע עד אז על עוד פרויקטים שיגדילו את יכולותיה. מכירות בסדר גודל כזה כבר יאפשרו לה לאיים על טסלה, שממשיכה לעכב את הייצור של הסייברטראק.