fbpx

במקביל לתחילת המשלוחים, ריביאן הונפקה בשווי של 70 מיליארד דולר

רחוקה מרווחיות, רחוקה מייצור בקנה מידה גדול ורחוקה מלאיים על המתחרות שלה – אבל הטנדר החשמלי הראשון כבר פה, ואפשר להכריז על ריביאן כמנצחת. לפחות בינתיים.

נראה שמנכ״ל ריביאן ר.ג׳. סקרינג׳ יכול לישון טוב בלילות הקרובים – חברת ההזנק שלו הצליחה בחודש האחרון להשלים שניים מהצעדים המכוננים בתולדותיה. קצת יותר מעשור מאז הוקמה, ריביאן היא החברה הראשונה למסור טנדר חשמלי בארצות הברית וגם עברה הנפקה מוצלחת והתחילה להיסחר בשווי ראשוני של שבעים מיליארד דולר.

מדובר במספר מדהים, שמשקף יותר מאת הצלחת החברה את הביטחון של המשקיעים ושל וול-סטריט בכך ששוק הרכב החשמלי הרותח עוד רחוק מאד מלהגיע למיצוי. סביב ההנפקה ריביאן צפויה לגייס עוד שניים עשר מיליארד דולר, ולהגיע מהר מאד לשווי שוק כמעט זהה לזה של ענקית הרכב האמריקאית פורד, שמוערכת כיום בשמונים מיליארד דולר – ומכרה בשנה שעברה יותר מארבעה מיליון רכבים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

עם שווי מדהים כזה ריביאן רק מתחילה במסירות הרכבים שלה. כמעט חודשיים אחרי אירוע המסירה הרשמי, בו נסע סקרינג׳ ברכב הראשון שיצא ממפעל החברה, מתחילות לצוץ התמונות של הנהגים הראשונים שנוהגים בטנדר החשמלי הראשון באמריקה.

טסלה החדשה

המייסד של ריביאן עומד כשמאחוריו טנדר חשמלי של החברה
אר.ג'י. סקרינג' , מייסד ריביאן

לפני ההנפקה ההערכות כלפיה היו כבר הרבה יותר מאופטימיות – וחוזות כי שווי השוק שלה יזנק מהר מאד ויעקוף את השווי של החברות שתומכות בה ומתחרות בה, כמו פורד, סטלנטיס או ג׳נרל מוטורס. מאז ההנפקה שווי החברה הספיק כבר לעלות.

האופטימיים ביותר כבר רואים בריביאן את ״טסלה הבאה״ – מה שלא מפתיע אותנו מאד. בסופו של דבר, מדובר בחברת רכב חשמלי עם חזון לא שונה מזה של טסלה, שבמהלך השנים האחרונות רדפה אחרי מהנדסי ומנהלי טסלה בדימוס במטרה להפוך את עצמה לטובה יותר מהחברה של אילון מאסק.  העובדה שריביאן הצליחה להיכנס ישירות לסקטור הרכב הפופולרי ביותר בארה״ב, ובפער משמעותי ביחס למתחרות הבולטות, שם אותה על המסלול להגשמת היעד המדובר.

כמו כן, עם הלחץ הגובר ברחבי העולם על ממשלות וחברות פרטיות לנקוט צעדים בולטים יותר אל מול האקלים המתערער, ריביאן עשויה לזכות לביקוש גבוה מהצפוי וכן לתמיכה לא מבוטלת מצד הממשל האמריקאי, שמחפש כרגע דרכים להפוך את סקטור הרכב למזהם פחות.

שני רכב ריביאן R1T חשמליים בשטח

טסלה ומנייתה, מנגד, חוו השבוע טלטלה לא מבוטלת בעקבות הקשקשת הקבועה עד מעייפת של מאסק בטוויטר, שרמז כי בכוונתו למכור עשירית מאחזקותיו בחברה, ונמצא על המסלול המהיר להתנגשות עם הממשל האמריקאי סביב המחלוקת על מיסוי עשירי העל של אמריקה.

במקביל להצלחתה של ריביאן קשה להתעלם גם מתחילת המשלוחים של לוסיד, שהביאה לשוק רכב יוקרתי ומרשים מאד. יחד מדובר בשתי חברות שאפתניות ומרשימות שמאיימות על טסלה בנטילת הבכורה החשמלית – וגם יכולות להדיר שינה מעיניהם של העומדים בראש חברות הענק המתקשות להשתחרר מדלק מאובנים.

שני רכבים ביום

עובדים בפס הייצור של ריביאן בעבודה על ה-R1T החשמלי

ריביאן רוצה להפוך לחברה אמתית, וזה אומר שהיא רעבה למזומנים. עוד לפני ההנפקה היא הצליחה לגייס עשרה מיליארד דולר ממשקיעים, והיא צופה השקעה של מיליארדי דולרים בעצמה בדרך להגדלת יכולות הייצור של שלושת רכביה: פרט לטנדר החשמלי R1T ולרכב הספורט שטח R1S, קשה לשכוח את ההזמנה המפלצתית של מאה אלף רכבי משלוחים מאמזון – הזמנה שהתקבלה הרבה לפני שריביאן הפכה לכה מוחשית, ועומדת לגזול ממנה הרבה מאד אנרגיה בלי הגדלת כושר הייצור.

ההגדלה הזו חשובה מאד כי, ואין דרך להציג זאת באור חיובי, במהלך אוקטובר שהיה החודש הראשון לפעילותה, ריביאן ייצרה פחות משישים רכבים.

ריביאן נוהגת בשקיפות יחסית ולקראת סוף אוקטובר פרסמה דו״ח ובו נתוני הייצור שלה – ובו מסתבר שמ-14 בספטמבר ועד 22 באוקטובר השנה (כמעט שישה שבועות!) יוצרו במפעל באילינוי פחות משני R1T ביום: ״התחלנו במשלוחים ללקוחות בספטמבר 2021״ נכתב בדו״ח. ״נכון ל-30 בספטמבר 2021, יוצרו 12 וbמסרו 11 רכבי R1T. עד ה-22 באוקטובר יוצרו 56 ונמסרו 42 רכבים.״

קדמת הרכב של ריביאן ואמזון, רכב משלוחים עם הלוגו של אמזון בקדמת הרכב
רכב המשלוחים של ריביאן ואמזון (תמונה: אמזון)

אמנם אף אחד לא מצפה מריביאן להגיע לתפוקות של פורד כבר החודש, אבל שני רכבים ביותר זה קצב מאכזב בלשון המעטה – שגם יביא להתרוקן הקופה של ריביאן הרבה לפני שתשלים את ייצורם של 48 אלף הרכבים שהוזמנו עד ה-30 בספטמבר. יכול להיות שריביאן מעדיפה כרגע לייצר רכבים עבור אמזון (האמנם?), אבל בלי שיפור משמעותי בקצב הייצור, יהיה לה קשה להצדיק את הכסף הרב שמושקע בה.

ביטחון עצמי

ריביאן מצטרפת לקבוצה גדלה של חברות רכב שמאמינות שאנחנו מוכנים לעבור לתחבורה חשמלית מהר מכפי שקובעי המדיניות חושבים – ומוכנה להמר בחייה על כך. 

בהגשה להנפקה, ריביאן כבר מודה שעד סוף 2023 לא תצליח למסור את הרכבים שהוזמנו עוד לפני תחילת הייצור, מה שמדגיש את הפער שנוצר בתעשיית הרכב בין ההשקעות ותנודת המניות ובין הקצב הריאלי בו חברות מקימות פסי ייצור ומרחיבות אותן. המשימה הזו צפויה להפוך למורכבת בהרבה עם השיבוש המתמשך בשרשראות האספקה.

כמו כן, בינתיים ריביאן רחוקה מאד מלהרוויח כסף ובשנה חצי האחרונות ״הפסידה״ קרוב לשני מיליארד דולר. בלי שתתחיל לבצע עם הכסף שאחרים שופכים עליה, יהיה לה קשה להישאר במשחק, על אחת כמה וכמה כשחברות גדולות ממנה, ובראשן פורד שגם השקיעה בה בעבר, יציגו טנדרים חשמליים מעולים.

ועדיין, לסקרינג׳ מגיעים כמה לילות שקטים וכמה ימים מחויכים: הוא משנה את עולם הרכב, ואולי את העולם כולו.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button