
חברת רימאק (Rimac), או בשמה המלא, רימאק אוטומוביל, הייתה מוכרת לנו עד היום בזכות הרימאק נברה (NEVERA). מכונית העל החשמלית מחזיקה בשיא ההקפה המהירה ביותר במסלול הנורבורגרינג הידוע, 7:05.298 דקות, שהושג בשנת 2023 עם הנהג מרטין קודריץ' מאחורי ההגה – ככה זה כשיש לך הספק של 1,914 כ"ס, 240 קג"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות משתי שניות (1.81 שניות).
קבלו נתון מפתיע על רימארק – החברה הקרואטית מחזיקה ב-55% מהבעלות על מותג מכוניות העל בוגאטי, כשב-45% מחזיקה פורשה. אבל אנחנו לא כאן כדי לדבר על מכוניות על, בדיוק להפך – למכונית שנדבר עליה תכף אין אפילו דוושות ולא הגה.
אנחנו מדברים על הרימאק וורנה (Verne), המכונית האוטונומית החדשה או בשם ה-קליט יותר, רובוטקסי, של מותג הרכב שנוסד בשנת 2009 בקרואטיה על ידי מאטה רימאק.
נראה שברימאק מעריכים שהצורה שבה ננוע בדרכים תיראה שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים כיום, ושכבר בעתיד הלא רחוק, לא יהיה צורך בגורם האנושי מאחורי ההגה ומכונית כבר לא תקרא מכונית אלא "חדר על גלגלים", כפי שהגדיר את זה אדריאנו מודרי, מנהל מחלקת העיצוב של רימאק.

מי שעוד חושב ככה הוא אילון מאסק, שמנווט את טסלה בדיוק לשם – נזכיר שלאחרונה פורסם כי טסלה החליטה לוותר על התוכניות שלה לייצר רכב חשמלי קטן עם תג מחיר אטרקטיבי בשביל להשקיע את כל המשאבים ברכב האוטונומי שלה, הרובוטקסי. מאסק הכחיש את הדיווחים.
ברימאק מבינים גם שהשינוי יהיה איטי יחסית – "רצינו לגרום לזה עדיין להידמות למכונית כדי שאנשים לא יפחדו ממנה. זה צריך להיות קשור ומקובל" הוסיף מודרי.
העיצוב של הוורנה בהחלט מקנה לה מראה של משהו שנראה שכאילו הגיע מהעתיד, עם שמשה קדמית עצומה, ומגוון מערכות וחיישנים שבולטים מחלקו העליון ומצדדיו של הרכב האוטונומי, אלו שיאפשרו לו לנוע ללא נהג.
טכנולוגיה כחול לבן

מי שסיפקה לרימאק את המערכת שתאפשר לוורנה לנסוע ללא נהג בן אנוש מאחורי ההגה היא חברת מובילאיי הישראלית, שמערכת המובילאיי דרייב שלה, הבליטות האלו שרואים על גג הרכב, "רואה" עד חצי קילומטר קדימה.
בנוסף לבליטות בגג, בטח שמתם לב גם שהוורנה של רימאק מגיעה עם שתי דלתות צד בלבד – רוב הנסיעות (9 מתוך 10), מתבצעות היום עם אדם אחד ומקסימום שניים, כך עולה מבדיקה של רימאק אבל אם נהיה כנים, כולנו שמנו לב לזה ואנחנו לא ממש צריכים את רימאק שתגיד לנו את זה.
"זוכרים שפעם היו נוסעים ברכב יותר משני אנשים? אילו זמנים מוזרים…" אמר אחד לחברו בשנת 2050.

מה שמקבלים זה באמת חדר על גלגלים, עם מושבים מפנקים, המון מקום לרגליים, מסך ענק בגודל 43 אינץ' ומערכת שמע היקפית עם 17 רמקולים להשלמת חוויית הנסיעה. הגה אין לוורנה, גם לא דוושות וגם לא בורר מצבי נסיעה – רק כפתור Start / Stop, שלחיצה עליו תתחיל את הנסיעה לאחר שהנוסעים חגרו את חגורות הבטיחות ולחיצה נוספת עליו תאותת לרכב שהנוסעים מעוניינים לסיים את הנסיעה ושיש להגיע למקום בטוח על מנת לעצור.
כנראה שבעתיד, לפחות בערים גדולות, כבר לא נצטרך להחזיק ברכב פרטי – הרובוטקסי של רימאק, כמו הרובוטקסי של טסלה, מיועד למיזמים של רכב שיתופי. וכמו הרובוטקסי של טסלה, גם הרובוטקסי של רימאק יוזמן על ידי אפליקציה, שתאפשר למזמינים לעשות כל מיני פעולות עוד לפני שהרכב מגיע אליהם, כמו התאמת הטמפרטורה, עוצמת התאורה ואפילו בחירה מתוך מגוון ריחות. מעניין.
נראה שברימאק חשבו על הכל, עד הפרטים הקטנים אך חשובים. לדוגמא, איך תדעו שהוורנה שאתם רואים היא הוורנה שהזמנתם? מלבד תצוגה באפליקציה, שם הלקוח המזמין יוצג בצידו של הרכב.
ברימאק מתכננים להעלות את הוורנה על הכבישים כבר ב-2026, בתחילה במדינת האם, קרואטיה, ואז גם במדינות נוספות – בגרמניה, בבריטניה וגם במידל איסט… מידל איסט? אנחנו במידל איסט! ברימאק אומרים שהם חתמו על הסכמים שמתירים להם להפעיל את המכונית האוטונומית שלהם עם לא פחות מ-11 ערים שונות ומשא ומתן מתנהל עם עוד 30 ערים נוספות.
ואם כבר הזכרנו למעלה את הרובוטקסי של טסלה, לפי מאסק היא צפויה להחשף בחודש אוגוסט הקרוב.