נראה כי שנת 2024 תהיה שנה שיצרניות הרכב החשמלי משוודיה ירצו לשכוח. אחרי החדשות על פולסטאר, שפיטרה מאות עובדים וגם איבדה את התמיכה של וולוו, קייק (Cake), חברת הזנק שמייצרת אופנועי שטח ודו-שימושיים חשמליים, מכריזה על פשיטת רגל.
מצד אחד, קייק הרשמית עדיין משדרת עסקים כרגיל – יש דיבורים על ההתרחבות בשוק האירופאי והמסירות של אופנועי השטח והדו-שימושיים החשמליים של החברה, כולל דגם המוטוקרוס החשמלי החדש, Bukk, שמחירו מתחיל מ-11,000 דולר ממשיכות כל העת' אבל מצד שני, חברת ההזנק השוודית עצרה את תשלומי המשכורות לעובדיה. עוד פורסם כי חבר המנהלים של החברה התחיל לעבוד על ניירת פשיטת הרגל.
למרות כמה גיוסים מוצלחים בשנים האחרונות, בקייק לא הצליחו לשמור על זרימה שוטפת של מזומנים שיאפשרו לה להמשיך את הפעילות ונראה שהקש ששבר את גב הגמל היה אחד המשקיעים שמשך את ההשקעה שלו ברגע האחרון של סבב הגיוס האחרון.
"זו לא אחת אלא כמה נסיבות שגרמו לנו להגיע למצב הזה. נושאי האקלים כבר לא במוקד, אנחנו במיתון. זה קשור בנו, אבל זה גם קשור לאקוסיסטם של הון סיכון. כרגע הוא מת לחלוטין". הצהיר שטפן יטרבורן, מי שהקים את קייק, משמש כמנכ"ל שלה וגם מחזיק ב-10.4% ממנה.
לפני כמעט שנה, הגיע המותג השוודי גם לישראל, עם שלושה דגמים של אופנועים חשמליים דו-שימושיים: הקייק Kalk&, קייק Kalk INK& וקייק Ösa, ולא ברור כיצד החדשות האלו משפיעות על הפעילות המקומית של היבואן.
כרגע זה מת
אומר המנכ"ל, ואם מותג קייק לא יקבל חבל הצלה בדמות משקיע או חברה שירצו לרכוש אותו ולשפוך עליו מזומנים – אז כנראה שהסיפור באמת נגמר. וזה לא נגמר עד שזה לא נגמר – ואם יש סיכוי, אנחנו האחרונים שנמהר להספיד אותו.
הזווית שלנו
הדגמים של המותג השוודי, שמצליח לשלב עיצוב לא שגרתי עם רכיבים מהטופ של הטופ (כמו בולמי הזעזועים של אוהלינס, שנמצאים בחלק מדגמי הפרימיום) ייחודיים בנוף הדו-גלגלי וזה יהיה חבל לראות את קייק נעלמת כמו אלטה זצ"ל, יצרנית האופנועים החשמליים האמריקנית שהציעה מוצרים מצוינים, אבל איבדה את חייה במלחמת הקיום של חברות ההזנק – כשאף אחד לא ניסה לנווט את הספינה השוקעת אל חוף מבטחים – כולנו תקווה שהעתיד של קייק לא יהיה זהה.