לפני שלוש שנים נתחה בישראל אחת המכוניות החשמליות המעניינות שהגיעו לישראל – יונדאי איוניק 5, מכונית מרווחת ומאובזרת, עם טווח נסיעה גבוה ועם עיצוב יוצא דופן. המחיר של האיוניק 5 החל בזמנו מ-190 אלף שקלים, מחיר שעלה עם הזמן בעקבות עליות המיסוי בישראל על רכבים חשמליים.
האיוניק 5 מתהדרת בבסיס גלגלים ארוך של שלושה מטרים – בזכותו יש לרכב תא נוסעים מרווח מאוד ביחס לקטגוריה, והיא מבוססת על פלטפורמת ה-E-GMP של יונדאי-קיה, שמאפשרת טווחי נסיעה גבוהים ומהירויות טעינה גבוהות מאוד.
במרץ השנה יונדאי חשפה גרסה מעודכנת של הדגם, עם שינויים בפנים הרכב ומערכות בטיחות משודרגות וסוללה גדולה יותר המאפשרת טווחי נסיעה גבוהים יותר, שמגיעה עכשיו גם לישראל. מעבר לכך, כלמוביל החלו בשיווק גם של גרסה עם סוללה קטנה יותר וטווח מוצהר של 440 ק״מ.
לדגם החדש עיצוב מעודכן לפגושים, חישוקי סגסוגת אווירודינמיים וספוילר אחורי מוארך ב-50 מ״מ, שצפויים לשפר את האווירודינמיות של הרכב ולהאריך את טווח הנסיעה.
סוללה, טווח, הנעה
הגרסה החדשה מצוידת בסוללה גדולה יותר – 84 קוט״ש (לעומת 77 קוט״ש בגרסה היוצאת), עם טווח נסיעה מוצהר של 530-570 ק״מ לפי תקן WLTP, טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי לנוע באיזור ה-420-450 ק״מ לטעינה בפועל, זאת לעומת הגרסה היוצאת שסיפקה טווח ריאלי של כ-400 ק״מ.
נציין כי גרסת האולטימייט (Ultimate) מספקת את טווח הנסיעה הגבוה ביותר (570 ק״מ לפי התקן), זאת לעומת רמות האבזור הבכירות יותר – לימיטד ועלית, שתיהן מציעות טווח נסיעה נמוך יותר (530 ק״מ לפי התקן), בשל המשקל הגבוה יורת של רמות אבזור אלו.
בנוסף כלמוביל החלה בשיווק גרסה עם סוללה קטנה יותר – 63 קוט״ש ברמת גימור פרימיום (Premium), עם טווח מוצהר של 440 ק״מ, גרסה זו צפויה לספק טווח נסיעה ריאלי של כ-330-350 ק״מ בלבד. נציין כי טווח הנסיעה תלוי בגורמים שונים כמו סגנון הנהיגה ומזג האוויר. בנהיגה רגועה תוכלו להגיע לטווחי נסיעה גבוהים יותר.
רמת אבזור \ גרסה | סוללה (קוט״ש) | טווח מוצהר (ק״מ, WLTP) |
---|---|---|
פרימיום | 63 | 440 |
אולטימייט | 84 | 570 |
לימיטד | 84 | 530 |
עלית | 84 | 530 |
יונדאי איוניק 5 מצוידת בטעינה סופר מהירה בגרסאות עם הסוללה הגדולה, המאפשרת לטעון את הרכב מ-10 ל-80% סוללה ב-18 דקות בלבד או לטעון 100 ק״מ של טווח ב-5-6 דקות. עם זאת, חשוב לציין כי נכון להיום אין בישראל עמדות שיכולות לספק לרכב את תנאי הטעינה האופטימליים, ורוב העמדות האולטרה-מהירות בישראל יודעות לספק 180 קילוואט – גם בהספק כזה הרכב יכול לקבל עוד 100 ק״מ של טווח בפחות מעשר דקות של טעינה.
האיוניק 5 תומכת גם ב-V2L, המאפשר לספק חשמל למכשירים חיצוניים באמצעות מתאם ייעודי המתחבר לשקע הטעינה של הרכב. באמצעות V2L ניתן להטעין מכשירים שונים, כמו מחשב נייד או אופניים, לחבר מכשירים חשמל או כלי עבודה בשטח, ואף לטעון רכב חשמלי אחר באמצעות V2L.
גרסת הפרימיום של האיוניק 5 מצוידת בהנעה אחורית בהספק של 170 כוחות סוס, עם תאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-8.5 שניות. רמות האבזור הבכירות יותר מצוידות בהנעה אחורית של 229 כוחות סוס (12 כ״ס יותר מהגרסה היוצאת), עם מומנט של 35.7 קג״מ ותאוצה למאה קמ״ש ב-7.5 שניות.
פנים הרכב ואבזור
כאמור יונדאי איוניק 5 מציעה פנים מרווח מאוד הודות לבסיס הגלגלים הארוך של הרכב, שנותר ללא שינוי למרות שהגרסה החדשה ארוכה ב-2 ס״מ (עם אורך כולל של 4,655 מ״מ). הרכב מציע מרווח נוח גם ליושבים בחלקו האחורי של הרכב, בו שלושה מבוגרים יוכלו לשבת בנוחות.
מבחינת אבזור כלל רמות האבזור והגרסאות מצוידות במסך מולטימדיה בגודל 12.3״ יחד עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל זהה, תמיכה באנדרואיד אוטו ובאפל אקרפליי, קיפול מראות חשמלי, ידיות דלתות שקועות ובקרת אקלים מפוצלת.
רנת אבזור אולטימייט, המצוידת בסוללה הגדולה יותר (ביחס לפרימיום), מוספיה גם דלת תא מטען חשמלית ופתיחה אוטומטית לידיות הדלתות. רמת אבזור לימיטד מצוידת בטעינה אלחוטית לנייד, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית למניעת סינוור, גלגל הגה עם חימום, ריפודי עור, מושב נוסע עם כיוון חשמלי וכרית ניפוח גב תחתון ואוורור וחימום מושבים קדמיים.
ברמת אבזור עלית תקבלו גם תאורת אווירה משתנה, מושבים קדמיים מתכווננים הניתנים להטיה מלאה, זכרונות למושבים קדמיים, מושב אחורי עם אפשרות לכיוון חשמלי, חימום מושבים אחוריים, מערכת שמע של BOSE, מערך מצלמות היקפיות הכולל מערכת להצגת השטח המת בלוח השעונים בעת מעבר נתיב, ומערכת המאפשרת להוציא את הרכב מהחניה מרחוק באמצעות שלט הרכב.
אבזור בטיחות
באבזור הבטיחות הרכב מקבל דירוג אבזור בטיחות של 7 מתוך 8, הכולל בין היתר 7 כריות אוויר, ניטור שטח מת ומערכת אקטיבית למניעת תאונות צד, התרעה על שיכחת ילד, זיהוי תמרורי מהירות, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה בנתיב ועוד.
רמת אבזור אולטימייט מוסיפה גם מערכת התרעה במצב של עייפות או הסחת דעת הכוללת זיהוי פנים, רמת אבזור עלית מצוידת בין היתר גם במערכת אקטיבית להתראה ומניעת התנגשות בעת כניסה ויציאה מחניה, מערך של ארבע מצלמות היקפיות, ובהצגה של השטח המת על המסך בעת איתות.
מחירים
- יונדאי איוניק 5 רמת אבזור פרימיום (440 ק״מ) – החל מ-209,990 ש"ח.
- יונדאי איוניק 5 רמת אבזור אולטימייט (570 ק״מ) – החל מ-229,990 ש"ח.
- יונדאי איוניק 5 רמת אבזור לימיטד (530 ק״מ) – החל מ-248,990 ש"ח
- יונדאי איוניק 5 רמת אבזור עלית (530 ק״מ) – החל מ-279,990 ש"ח.
יונדאי מעניקה על הסוללה אחריות מורחבת ומקיפה של 7 שנים או 150 אלף ק"מ.