fbpx

זה קורה: באירופה נמכרו יותר רכבים חשמליים מאשר בסין

מכירות הרכבים החשמליים בחמשת השווקים הגדולים באירופה עקפו לראשונה את המכירות בסין. בין אם זו תולדה נוספת של מגפת הקורונה ובין אם לאו, מדובר במגמה משמעותית, ואולי גם מדאיגה, בשוק הרכב.

בחמשת שווקי הרכב הגדולים של אירופה נמכרו ברבעון הראשון של השנה הנוכחית יותר רכבים חשמליים מאשר נמכרו בכל סין, לראשונה אי פעם. אמנם מדובר בפער קטנטן שרוכב על ההתאוששות האיטית של המכירות בסין מהשפל של מגפת הקורונה, אך ייתכן שהנתונים מעידים על מגמה נרחבת.

לפי המחקר שפורסם על ידי חברת האסטרטגיה של PwC נמכרו בגרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ובריטניה (כן, היא נחשבת חלק משוק הרכב האירופי) כשלושת אלפים יותר רכבים מאשר בסין. בסך הכל נמכרו באירופה 79,300 רכבים חשמליים לחלוטין בין ינואר ומרץ בעוד שבסין נמכרו 77,256.

על אף שמדובר בפער כמעט מקרי במכירות בשני קצות אירו-אסיה, בחינת השינויים שהתרחשו בכל אחד מן השווקים ביחס לעצמו חושפת עד כמה משמעותיות המגמות בהן נע שוק הרכב בשנה האחרונה, שהייתה המשמעותית ביותר עד כה הן במכירות והן בדעת הקהל העולמית בנוגע לרכבים חשמליים.

סין קפאה ומתקשה להפשיר

כשמשווים את הרבעון הראשון של השנה הנוכחית לזה של השנה הקודמת, מתגלה מידת ההשפעה של הקפאת השוק הסיני על מכירות הרכבים החשמליים. ההבדל במכירות בין השנה הקודמת לנוכחית עומד על מאה ושישה אלף רכבים – צמצום של השוק בכמעט שישים אחוזים.

אנחנו יודעים גם שהירידה במכירות הורגשה עוד לפני שסין נכנסה לימי הסגר הקשים של פברואר, בעיקר משום שהופסקו התמריצים שניתנו עד כה לקונים רכבים חשמליים. בצל ההתנפלות של סוכנויות הרכב על הקונים הפוטנציאליים בכל דרך אפשרית, בינתיים מנסה הנשיא שי להחזיר את התמריצים בשינוי אדרת, דרך השלטונות המקומיים.

התקווה בסין היא שמדובר בשפל חד פעמי ושהמגמה לא תתקבע בשל שינוי בתודעת הצריכה של הסינים. עם השחרור ההדרגתי במגבלות התנועה והעבודה, צופים עליה במכירות שתחזיר את השוק לכל הפחות למצבו הקודם – או אפילו להתפתחות של "תיקון יתר" שיביא לעליה במספר המכירות הכולל לשנה זו.

גרף שמראה את מסירות הרכבים החשמליים באירופה שמובילה ולאחר מכן סין וארצות הברית

אמריקה משתנה לאט אך לטובה

ניתן לחשוב על אמריקה כאילו יצאה הרוח ממפרשיה: הכל עסוקים שם במלחמות פנימיות על חיוניות הסגר, על מספר מכונות ההנשמה ומקורן וגם על השליטה על תקנות זיהום האוויר ופליטות האגזוז של הרכבים. דרמות ציבוריות שכאלה מותירות אך מעט מקום לקידום אג'נדה מסודרת שתוביל את שוק הרכב והצרכנים.

ולמרות זאת מכירות הרכב החשמלי באמריקה חוו עליה ברבעון החולף ביחס למקביל לו בשנה שעברה, עם מכירות של ארבעים ושישה אלף רכבים מול ארבעים אלף בהתאמה. 

באמריקה השינוי קורה לאט מהצפוי, אך המגמה ברורה למדי ושומרת על יציבות גם בהסתכלות רב-שנתית. במקביל להתחזקות של טסלה והכניסה הצפויה של רכבי שטח וטנדרים חשמליים בשנתיים הקרובות, סביר שהמגמה באמריקה לכיוון החשמלי רק תלך ותתחזק.

אחד מכל שבעה רכבים – לא מונע בלעדית במנוע בעירה פנימית

באירופה מכירות הרכבים החשמליים יותר מאשר הכפילו את עצמן תוך שנה. בעוד שברבעון הראשון של 2019 נמכרו מעט פחות משלושים ושישה אלף רכבים, השנה כבר גדל מספר הרכבים החשמליים על הכבישים בשבעים ותשעה אלף.

מכירות הרכבים החשמליים (BEV בלבד) הגיעו לנתח שיא של 3.7 אחוזים מכלל מכירות הרכב ברבעון החולף (לצורך השוואה, בסין ובארה"ב מדובר על 2.3 ו-1.3 אחוזים בהתאמה) וכאשר מוסיפים למספרים את מכירות הרכבים ההיברידיים וההיברידיים פלאג-אין, מדובר על כמעט חמישה עשר אחוזים.

למעשה, אחד מכל שבעה רכבים שנמכרו באירופה במהלך 2020 מונע באמצעות מערכת היברידית או חשמלית באופן מלא. התמיכה הממשלתית המשמעותית ברחבי היבשת בקידום התחבורה החשמלית הביאה את כותבי המחקר לחזות מכירה חסרת תקדים של רכבים חשמליים השנה, למרות הקשיים הכלכליים והמגבלות בהן עדיין נתונים תושבי היבשת.

ועדיין יש מקום לדאגה

על פי התחזית של PwC עשויים להימכר השנה לא פחות מאחד עשר מיליון רכבים חשמליים ברחבי העולם, זאת על אף הצמצום הצפוי בשוק הרכב העולמי, שעשוי להגיע לכדי ארבעים אחוזים ביחס לשנה שעברה.

ובכל זאת, רובה של 2020 עוד לפנינו ותוכניות גדולות של יצרניות רבות כבר החלו להתערער. למרות שבפולקסווגן הודיעו כי פסי הייצור של ID.3 חזרו לפעולה לקראת אספקה של הדגמים כבר בקיץ, אחת הבשורות הגדולות של השנה הנוכחית – ריביאן – הולכת ומאבדת גובה, כך שטרם ברור מתי נראה את הטנדר החשמלי שלה מכניס אנרגיה חשמלית לאמזון ולנהגים האמריקאיים.

גם בטסלה, שמצליחה לתפקד לא רע אל מול המשבר וכבר החלה לדבר על הרחבת המפעל הסיני לייצור מודל Y לקראת סוף השנה, יש רבים שמודאגים לאור הירידה בהכנסות ובמחיר המניה. 

צניחת מחירי הנפט לשפל חסר תקדים וההקלות בתקנות הסביבתיות ברחבי העולם עשויות לדחוק את שוק הרכב החשמלי חזרה לשוליים. אז אמנם המגפה חיזקה במקומות רבים את הדאגה הסביבתית ואת הרצון לעבור לרכב חשמלי, אך האם ההתאוששות מהמגפה באמת תביא איתה שינוי לטובת הרכבים החשמליים?

(תמונת כתבה: רנו זואי בפריז, צילום: Vereshchagin Dmitry / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button