- יצרנית רכבי הפרימיום החשמליים לוסיד חושפת את הגרביטי, רכב פנאי ראשון מתוצרתה.
- זהו הדגם השני שלה, אחרי הסאלון החשמלי, הלוסיד אייר (AIR).
- הלוסיד גרביטי יתחרה ברכבים כמו טסלה מודל X ופולסטאר 3.
לוסיד, שהחלה את דרכה בשנת 2007 בתור חברת Atieva כיצרנית סוללות ומנועים חשמליים, בין השאר למכוניות המרוץ שלקחו חלק בליגת הפורמולה E, הוקמה על ידי שלושה יזמים, כשהשם המעניין ביותר מבין השלושה הוא ברנרד טסה (Bernard Tse), שכיהן בתפקיד סגן נשיא טסלה בין השנים 2003 – 2007. על פי אתר החברה, הסוללות שלה, בנפחים מ-3 קוט"ש ועד 150 קוט"ש הגיעו למגוון של כלי רכב חשמליים, החל מאופנועים ועד אוטובוסים. בשנת 2016 החליפה החברה את שמה מ-Atieva ללוסיד מוטורס.
העובדה שטסה לקח את הידע שהוא רכש בטסלה והשתמש בו כדי להקים מותג מתחרה עיצבנה מישהו אחד במיוחד – אלון מאסק התבטא לא פעם נגד לוסיד, בין השאר כשאמר על מותג רכבי הפרימיום החשמליים ש"זה בחיים לא יעבוד".
האם מדובר בטראש טוק או שיש משהו במה שמאסק אומר? על פי דיווח שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל, לוסיד מפסידה סכום אסטרונומי של יותר מ-220,000 דולר על כל רכב שהיא מוכרת – החברה נהנית מהתמיכה של ממשלת סעודיה שמחזיקה במניות בהיקף של מעל ל-60% משווי החברה אבל אם הדיווח הזה נכון, לא בטוח שהיא תוכל להמשיך וליהנות ממנה לאורך זמן.
האם הגרביטי יהווה את נקודת המפנה? ימים יגידו.
לוסיד פועלת מקליפורניה ויש לה מפעל בעיר קאסה גרנדה באריזונה. החברה החלה את דרכה בסגמנט מכוניות הסאלון החשמליות עם דגם האייר שהושק בשנת 2020 וכעת מסמלת מטרה חדשה – סגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים-חשמליים בו נמצאים רכבים כמו המודל X של טסלה, ה-3 של פולסטאר, הליריק של קאדילק והמתחרים מגרמניה כמו האאודי Q8 אי-טרון, מרצדס EQS SUV ו-ב.מ.וו IX.
לוסיד גרביטי
רכב הפנאי החשמלי של לוסיד עושה שימוש בפלטפורמת ה-900V של היצרן, בגרסת הפנאי גרביטי היא מגיעה עם צמד מנועים חשמליים הספק של יותר מ-800 כ"ס ותאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך פחות מ-3.5 שניות – נתונים הזהים לאלו של גרסת הגרנד-טורינג של האייר, שמחירה מתחיל מ-115,000 דולרים.
טווח הנסיעה צפוי להיות באזור ה-700 ק"מ, הודות לסוללה גדולה בנפח של יותר מ-110 קוט"ש. במידה ויש עמדת טעינה מהירה שיכולה לספק הספק של עד 350 קילוואט, הלוסיד גרביטי יוסיף כ-300 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך רבע שעה בלבד.
דגם | לוסיד גרביטי | טסלה מודל X | פולסטאר 3 |
---|---|---|---|
טווח נסיעה | כ-700 ק"מ | 576 ק"מ | 610 ק"מ |
בלוסיד שומרים על תא הנוסעים של הגרביטי נקי וחף מכפתורים כמעט לחלוטין – יש מסך תצוגה מרכזי גדול דרכו שולטים על הפיצ'רים השונים של הרכב ומסך ארוך נוסף שמציע מידע לנהג, בגיבוי של תצוגה עילית שמשתקף על השמשה הקדמית.
הגרביטי יהיה זמין בגרסת 5 נוסעים עם שתי שורות מושבים או בגרסת 6 / 7 נוסעים עם שלוש שורות מושבים. בלוסיד מבטיחים כי רכב הפנאי החשמלי שלהם מספק "ביצועים של רכב ספורט" – גובהו הנמוך (155 ס"מ מול 167 ס"מ במודל X של טסלה), מערכת מתלי האוויר המתכווננים, החישוקים הגדולים וצמיגי הספורט בהם הוא מצויד תומכים בכך.
בלוסיד מצהירים שרכב הפנאי החשמלי שלהם יהיה מרווח במיוחד ויציע מגוון של פתרונות אחסון – כמו לדוגמא תא מטען קדמי גדול בנפח של יותר מ-220 ליטרים. הגרביטי מסוגל לגרור עצמים במשקל של עד 2.7 טונות – המשקל הממוצע של קרוואן נגרר גדול – אחד מהעצמים הנגררים ביותר בצפון אמריקה.
בסיס הגלגלים של הגרביטי נמתח ל-3,035 מ"מ – די קרוב לבסיס הגלגלים של דגם הסאלון שעומד על 2,959 מ"מ.
הלוסיד גרביטי ברמת הגימור פיור תעלה פחות מ-80,000 דולר – תג מחיר שמזכה את רוכשי הרכב החשמלי שמיוצר באמריקה בהטבת מס – במידה ונראה גם רמות גימור נוספות – אולי רמת משולשת מנועים עם הספק של 1,200 כ"ס, כמובן שהמחיר הזה צפוי לקפוץ כמה מאות אלפי דולרים למעלה ואפשר לשכוח מהטבות מס.
הזווית שלנו
יש לנו תחושה שהגרביטי מגיע בדיוק בזמן מבחינת לוסיד. ממש כמו בטבע, כשהחזק מפגין חולשה, אחרים ממהרים לתפוס את מקומו.
המודל X שהוצג לראשונה בשנת 2012 (המסירות החלו בפועל רק 3 שנים אח"כ) מתחיל להרגיש מעט מיושן, לא כולם "עפים" על דלתות השחף שלו – לפני עשור אולי היה מדובר בגימיק מגניב שמשך קונים אבל היום, אך לומר בעדינות, פחות.
הטסלה מודל X נראה חלש מאי פעם – האם לוסיד גרביטי, הפולסטאר 3 ושאר המתחרים שהזכרנו למעלה מוכנים לתפוס את מקומו?