קארמה, יצרנית רכבי יוקרה חשמליים מקליפורניה, השקיעה אנרגיה וכסף רבים על מנת להפוך עצמה לחממת היי-טק רכב. בבסיס פעילותה ניצב פיתוח פלטפורמות חשמליות "פתוחות" במטרה ליצור שותפויות עם חברות גדולות וקידום הטכנולוגיה שלה.
עד כה פותחו בקארמה חמש פלטפורמות המתאימות לרכבים חשמליים, רובן מיועדות לשמש בסיס לרכבים חשמליים ארוכי טווח (EREV), על בסיס סוללות.
E-Flex, הוואן החשמלי החדש של קארמה, הוא ככל הנראה הוואן הראשון שמונע באופן אוטונומי והוא עושה זאת באמצעות תוכנת פגאסוס של Nvidia, חדשנית מסוגה המסוגלת לבצע מספר חסר תקדים של פעולות למידה עמוקה בשנייה – לא פחות משלוש מאות עשרים טריליון (!).
יכולותיו של הוואן החדש מציבות אותו בדרגה ארבע על ציר האוטונומיה – הגבוה ביותר לרכב מסוג זה כרגע.
מבט של 360 מעלות
לדברי החברה הוואן מופעל על ידי מחשב יעיל אנרגטית ובעל בינה מלאכותית מתקדמת ביותר שבנוי כרשת נוירונים ללמידה עמוקה, המכוונת בו זמנית לשיפור הבטיחות ולייעול הפעילות האוטונומית. מערכת זו בנויה על שלדה ייחודית שפותחה בחברה וכוללת בתוכה ארבעה מעבדים של Nvidia.
תוכנת הבסיס של הוואן החדש, כמו גם החיישנים המותקנים בו, נתמכים על ידי חברת WeRide ומעבדים מידע מ-360 מעלות סביב הרכב – שדה ראייה מלא. התוכנה מסוגלת לבצע מיקום בזמן אמת המבוסס על טכנולוגיות ממספר סוגים, החל ממצלמה, דרך סונר ומערכת LiDAR ועד מערכת ניווט לוויינית.
פרט למידע זה, החברה לא פרסמה ביצועים "רגילים" הנוגעים לרכב כמו טווח הנסיעה, הספק המנוע או מדדים אחרים כעת – אולי כי אלו, באופן מפתיע, לא העיקר כרגע.
בסרטון תדמית ראשון שפורסם בטוויטר מתייחס סגן נשיא החברה סריני גוודה לוואן החדש ומייעד אותו לחלוקה אוטונומית של סחורות, כמו גם ככלי עזר לגורמי רפואה וחירום ביכולתו ליזום תקשורת ולמסור מידע.
רק אחד מתוך מספר פיתוחים חדשניים
"השימוש בפלטפורמת E-Flex שבנינו מיועד לבניית שיתופי פעולה במגוון רחב של יישומים. באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת של אנבידיה ו-WeRide אנחנו מסוגלים להציע היום תוצר ייחודי ויעיל לשוק, בשלב מוקדם יחסית" אמר גוודה בעת פרסום הרכב החדש.
הוואן האוטונומי הוא המוצר החדש ביותר מסדרה של פלטפורמות אוטונומיות שמתוכננות בחברה, כאשר הראשון היה הרכב החשמלי ארוך הטווח Revero GT, שזכה לפרס רכב היוקרה הירוק לשנת 2020.
בחודשים הקרובים צפויה קארמה להתחיל ולחשוף לפחות שלושה פרויקטים אוטונומיים נוספים, כולל "רכב-על" אוטונומי ואולי אפילו רכב המיועד לציבור רחב יותר. בנוסף לכל אלו נמצא גם הפיתוח של החברה בשיתוף אוניברסיטת ארקנסס לייעול טעינה מהירה. כל אלו חלק מהקמת מערך תחבורה חשמלית יעילה ומתקדמת, כמעט מתחת לאף של כולנו.
מה היא בכלל אוטונומיה בדרגה ארבע?
במקביל להשקעה המאסיבית של יצרניות רכב בפיתוח רכבים חשמליים שיצליחו להעפיל על הרכבים הלא חשמליים הקיימים, הון עתק מושקע בפיתוח רכבים אוטונומיים שיוכלו להתניע עידן חדש בעולם התחבורה. בין היתר מוכר לישראלים סיפורה של מובילאיי הישראלית שעוסקת בפיתוחים הנוגעים לעולם זה ומנהליה עשו את האקזיט הגדול בתולדות המשק הישראלי.
מידת האוטונומיה של הרכב מתחלקת לשש דרגות, כאשר הנמוכה ביותר היא אפס ומשמעותה שהרכב אינו מסוגל לבצע שום פעילות באופן עצמאי. הדרגה הגבוהה ביותר היא דרגה חמש – הרכב האוטונומי המלא שאינו זקוק לנהג, חלומם של המפתחים ושל גורמים רבים בשוק.
השקת רכב בעל אוטונומיה בדרגה ארבע מצד קארמה היא שאפתנית וחשובה להתקדמות עולם הרכב העולמי – מדובר ברכב שמסוגל לבצע כמעט כל פעולת נהיגה אך עדיין מצריך נהג לבקרה ולמספר תחומים מורכבים, מצב שיוכל לאפשר הקלה בתפעול ציי משלוחים של חברות רבות.
במקום פשיטת רגל – היהלום שבכתר התחבורה החשמלית
קארמה הוקמה בשנת 2007 תחת השם פיסקר (Fiskar) בקליפורניה והייתה בין החברות הראשונות ששיווקו רכבי פלאג-אין היברידיים – ובשנת 2011 מכרה כאלפיים רכבים כאלו, היקף שלא הצליח להצדיק את קיום החברה והביא אותה להכריז על פשיטת רגל בפברואר 2014.
למזלה של החברה, היא נקנתה על ידי ספקית חלפים סינית והוקמה מחדש תחת השם קארמה לקראת סוף 2015. מאז החלו לעסוק בחברה בפיתוח ובהקמה של מספר רכבי יוקרה חשמליים מרשימים ביותר – הן מבחינת הביצועים והן מהבחינה הטכנולוגית.
נראה שעם כל הכבוד לסייברטראק של טסלה ומוסטנג החשמלית, קארמה הופכת את עצמה ליצרנית ומפתחת טכנולוגיית רכב הניצבת בחזית. אמנם קהל לקוחותיה הוא עשיר יותר ותעשייתי יותר, אך קידום מהיר ויעיל של תחבורה אוטונומית יכול להשאיר גם את אמזון וריביאן מכוסות אבק.