בחודש ספטמבר עלו על כבישי ישראל 609 רכבים חשמליים חדשיים, ובסך הכל מתחילת השנה עלו על כבישי ישראל 8,074 רכבים חשמליים ו-10,779 רכבים היברידים נטעניים (PHEV) מתוך 257,786 רכבים חדשים.
נתח הרכבים הכל-חשמליים (BEV) בספטמבר עומד על 4.60% מכלל המסירות, ורכבי ה-PHEV היוו 6.77% מהמסירות הכוללות. הנתונים מראים שהנהג הישראלי עדיין ״מעדיף״ את מנוע הבנזין, גם כשהוא בוחר בקטגוריה של רכבי הפלאג אין. באירופה המצב הפוך, ונראה שבתחום רכבי הפלאג אין, הרכבים החשמליים תופסים נתח גדול יותר מאשר הרכבים ההיברידיים הנטענים.

כך לדוגמה בגרמניה רכבים חשמליים היוו 17% מכלל המכירות בספטמבר, לעומת 11.6% רכבי PHEV. בצרפת הרכבים החשמליים היוו 12.7% לעומת 8.8% ובנורווגיה, מובילת מכירות הרכבים החשמליים בעולם, רכבים חשמליים מלאים היוו 77.5% מהמכירות לעומת 13.9% רכבי פלאג אין, ו-8.5% בלבד של רכבים ללא שקע (בנזין, דיזל והיברידיים).
בנוסף, כפי שניתן לראות מהנתונים, הפופולאריות של הרכבים החשמליים באירופה גבוהה מאוד ביחס לישראל. המצב בארץ נובע בין היתר ממודעות נמוכה בקרב הציבור ליתרונות הרכב החשמלי, מחסור בפתרונות נגישים להתקנת עמדות טעינה בבתים משותפים, ומתשתית טעינה ציבורית שעדיין סובלת מקשיים רבים.
לצערינו גם ההשקעות האחרונות של משרד האנרגיה בפריסת עמדות טעינה ציבוריות מתעסקות במספרים וכמויות ולא בתכנון נכון ונגיש של פריסת העמדות.
הבעיות ברשת הטעינה הציבורית בישראל מתחילות כבר בחיפוש העמדה הקרובה, הדורשת חיפוש במספר אפליקציות שונות. גם לאחר איתור עמדה קרובה חלק מהאפליקציות לא נותנות חיווי על האם העמדה פנויה, ובמקרים מסוימים האם היא בכלל נגישה, שכן חלק מהעמדות נמצאות בחניונים שלא פתוחים 24/7.
מסירות דגמים חשמליים ספטמבר 2021
טסלה מודל 3 מובילה במספר הרכבים החשמליים שעלו על הכביש בספטמבר עם 238 מסירות, לאחריה MG ZS EV עם 123 מסירות ובמקום השלישי קיה נירו EV עם 26 מסירות בלבד. אלו חמשת הדגמים הנמכרים ביותר לספטמבר 2021:
דגם | מסירות ספטמבר 2021 |
---|---|
טסלה מודל 3 | 238 |
MG ZS EV | 123 |
קיה נירו EV | 26 |
יונדאי איוניק 5 | 17 |
יונדאי קונה EV | 15 |
ברבעון השלישי של השנה הרכבים החשמליים היוו 4.94% מהמסירות, לעומת 4.32% ברבעון השני ו-0.93% בלבד ברבעון הראשון. מדובר בנתון גבוה ביחס לשנת 2020 בה מכירות הרכבים החשמליים הסתכמו בסך הכל ב-0.71% מכלל המכירות.

כפי שכתבנו בעבר, הקפיצה בביקוש לרכבים חשמליים נובע מהמסירות של המודל 3 שמהווה 58% מסך כל המכירות של הרכבים החשמליים השנה בישראל. למרות כניסה של דגמים חשמליים רבים בחודשים האחרונים, נראה שהמסירות של חלק מהרכבים החדשים מתעכבת בשל מלאי מוגבל והמחסור בשבבים שמשפיע באופן ניכר על תעשית הרכב ועל זמני האספקה של רכבים חדשים.
הסיבה המרכזית שעמדות אינן זמינות היא בשל העובדה שבבונים שאין להם רכב נטען חונים בהן.