fbpx

רשת הטעינה של IONITY באירופה מתרחבת

רשת הטעינה המשותפת של יצרניות הרכב זוכה להשקעה מאסיבית של 700 מיליון יורו, אחרי השקעה מצד בית ההשקעות בלאקרוק. הרשת תגדיל פי יותר מ-4 את מספר המטענים המהירים שלה באירופה. לראשונה מאז הוקמה, אחת החברות המנהלות לא תהיה יצרנית רכב.

רשת הטעינה האירופאית איוניטי (IONITY) הודיעה השבוע על השקעה בהיקף של שבע מאות מיליון יורו (כשניים וחצי מיליארד ש״ח) שתעזור לה להרחיב את מספר המטענים המהירים שלה הפרוסים ברחבי היבשת. 

איוניטי היא חברת טעינה משותפת של מספר יצרניות רכב כולל ב.מ.וו, פורד, פולקסווגן, דיימלר (כולל מרצדס-בנץ) ואחרות. בשנת 2019 הצטרפה לשיתוף הפעולה המצליח גם קבוצת יונדאי (שכוללת גם את קיה).

כעת מתכננות החברות להגדיל יותר מפי ארבעה את מספר המטענים המהירים של איוניטי באירופה – מ-1500 מטענים ב-400 עמדות ב-24 מדינות ליותר מ-7000 באלף אתרים שונים עד אמצע העשור. עיקר ההשקעה הושג באמצעות ״פלטפורמת האנרגיה המתחדשת הגלובלית״  שלבית ההשקעות בלאקרוק (BlackRock), בין הגדולים בעולם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

עד שנת 2020 פעלה רשת הטעינה בעיקר עם יצרניות הרכב המפעילות אותה, ומחיר הטעינה עמד על תעריף אחיד – 8 יורו (22 ש״ח) לכל טעינה, בלי קשר לכמות האנרגיה שנצרכה. מאז 2020 נפתחה הרשת לכל סוגי הרכבים וגם שונה התעריף לכזה התלוי בקוט״ש המוטען, מה שהעלה את המחירים פי חמישה ויותר. ובכל זאת, מדובר באחת מרשתות הטעינה החשובות באירופה – בעיקר בזכות שיתוף הפעולה שהיא מייצרת בין חברות הרכב.

רשת הטעינה המשודרגת תאפשר טעינה מהירה בהספק של עד 350 קילוואט, בעמדות שייפרסו בסמוך לכבישים מהירים אך גם במטרופולינים הגדולות של אירופה, בהתאם לדפוסי הביקוש והעומסים. כמו כן, ישודרגו עמדות טעינה קיימות שזכו לביקוש גבוה. לפי ההודעה של איוניטי, בכל עמדה יוקמו שישה מטענים בממוצע.

אין תחבורה חשמלית בלי תשתית תומכת

פורשה טייקן בצבע סגול מחוברת לעמדת טעינה בתחנה עם ארבעה מטענים מהירים של חברת IONITY בצרפת
פורשה טייקן בתחנה של IONITY (צילום: sylv1rob1 / Shutterstock.com)

הרחבת רשתות הטעינה באירופה נעשית בדיוק בזמן, אם לא מאוחר מדי. למרות שאירופה ראתה השנה ירידה של 25 אחוזים במכירות הרכב הכללית ביחס לשנה שעברה, מכירות הרכבים החשמליים ממשיכות לזנק – הן באופן יחסי והן במספרים מוחלטים.

מאז ספטמבר 2020 מכירות הרכב החשמלי באירופה עומדות על יותר מ-150 אלף רכבים בכל חודש (פרט אולי לחודשים ינואר ופברואר 2021), ובכמה חודשים כבר עברו את רף ה-200 אלף. רכבי הדיזל בדרך המהירה החוצה משוק הרכב, ומרבית הרכבים ההיברידיים כרגע הם היברידיים נטענים, מה שמראה על המגמה הפרו-חשמלית של אירופה, ועל הביקוש למטענים ציבוריים שעומד לזנק בקרוב.

כפי שכתבנו כאן רבות בעבר, חשמול התחבורה הולך יד ביד עם פיתוח תשתיות מתאימות. בעיית המטען הזמין ו״חרדת הטווח״ ביחס לרכישת רכב חשמלי הן ביצה ותרנגולת – כל עוד אין תשתית מספקת, רבים נמנעים ממעבר לרכב חשמלי, וכל עוד אנשים לא רוכשים רכבים חשמליים אין תמריץ להקים רשתות טעינה טובות מספיק.

לכן, ההחלטה של חברות הרכב להרחיב את רשת הטעינה המהירה באירופה משקפת את ההבנה שלהן כי העתיד הוא חשמלי, ועל מנת להזיז את המציאות קדימה לכיוון החשמל יש צורך בטיפול בשני הצדדים של המשוואה: להגדיל את היצע הרכבים החשמליים במקביל ליצירת פתרונות טעינה מספקים.

ולא רק חברות הרכב מבינות זאת: כניסתה של בלאקרוק כמשקיעה גדולה ובעלת מניות באיוניטי מסמנת אותה כבעלת המניות הראשונה שאינה מתחום הרכב – ומאותת גם את ההבנה של שוק ההון בכך שתחבורה חשמלית היא העתיד הבלתי נמנע של האנושות, ומי שמעוניין להרוויח מכך צריך להשקיע בפרויקטים חשמליים כבר עכשיו (אם לא לפני ארבע או חמש שנים).

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button