fbpx

מכירות הרכב החשמלי באירופה מזנקות- אך דווקא בריטניה עשויה להישאר מאחור

שוק הרכב החשמלי באיחוד האירופי ממשיך לצמוח בקצב גבוה וכבר בשנה הבאה לפחות אחד מכל שבעה רכבים שיימכרו ביבשת יונע בחשמל. מנגד, הברקזיט עשוי להביא להאמרת מחירם של רכבים חשמליים ולפגיעה קשה בתמריץ שניתן בבריטניה.

מכירות הרכבים החשמליים (כולל היברידים נטענים) שילשו את עצמן ביחס לשנה שעברה באירופה, כך מסתמן מהנתונים שנצברו עד כה בשנה שהייתה הכל חוץ מנורמלית בעולם הרכב. 

בדרך להתאים עצמן לתקנות הפליטה המתהדקות של האיחוד האירופי, באולמות המכירה הציגו חברות הרכב יותר דגמים נטולי פליטות מאי פעם. הלקוחות שיתפו פעולה והרכבים החשמליים והנטענים נמכרו בשיעור של עשרה אחוזים מכלל המכירות.

לפי התחזית של קבוצת המדיניות הירוקה האירופית ׳תחבורה וסביבה׳ בשנה הבאה חלקם של הרכבים החשמליים (בעיקרם) יגדל בחמישים אחוז בממוצע ביחס לשנה הנוכחית – בעקבות התחרות שנוצרה בין חברות הרכב ביבשת לצמצם את פליטות הפחמן הדו-חמצני שלהן לאטמוספירה. 

ההקשחה הנוספת בתקנות מצד האיחוד תביא לכך שלפחות אחד מכל שבעה רכבים חדשים יהיה חשמלי. 

התקנות הסביבתיות שתוכננו בעשור הקודם ילכו ויחמירו עד 2030, כחלק ממטרת האיחוד להפחית את פליטות גזי החממה שלו ולעמוד ביעדי הסכם פריז להגבלת ההתחממות הגלובלית. לאחרונה גם עדכנו באיחוד את יעדי פליטות גזי החממה לאותה שנה, להפחתה של לפחות 55% בפליטות גזי החממה.

התקנות מחמירות באירופה. לא בבריטניה

עומס תנועה בכביש M1 בבריטניה
האם בריטניה תשתרך מאחור? עומס תנועה בכביש M1 בבריטניה (תמונה: Jarek Kilian / Shutterstock.com)

בעוד האיחוד מחדד את יעדיו וזוכה לראות שיפור לטובת הרכבים החשמליים בתמהיל מכירות הרכב בגבולותיו, דווקא בריטניה עשויה למצוא את עצמה נתקלת בתקרת זכוכית בקרוב:

למרות שגם בבריטניה נצפתה עליה דומה בשיעור הרכבים החשמליים החדשים, בשנה הבאה היא עלולה להתקשות בהמשך קידום המגמה במידה ובמהלך היציאה מהאיחוד לא יוסדרו חוקי ותקנות הפליטה שנועדו להאיץ את השינוי בשוק הרכב.

בקיץ האחרון הורד רף פליטות הפחמן הדו-חמצני הממוצע לרכבים באירופה מ-122 ל-111 גרם של פד״ח לקילומטר, מה שמחייב את החברות למכור יותר רכבים חשמליים כאשר חברות שסך פליטות רכביהן יהיה גבוה מהממוצע ניצבות בפני מסי ענק.

״מכירות הרכבים החשמליים משגשגות בזכות יעדי הפליטות.״ אמר בהצהרה גרג ארצ׳ר, ראש הסניף הבריטי של ׳תחבורה וסביבה׳. ״בשנה הבאה אחד מכל שבעה רכבים שיימכרו באירופה יהיה נטען. ליצרנים אירופאיים יש רכבים חשמליים למכור אבל החל מינואר לא יהיה להם תמריץ למכור אותם בבריטניה אלא אם הממשלה תדרוש מהם לעשות כך.״

על פי דו״ח של ׳תחבורה וסביבה׳ החברות המובילות בדרך לעמידה ביעד הן PSA (שכוללת את פיג׳ו, סיטרואן, אופל ואחרות), וולוו, טסלה/פיאט קרייזלר (שחולקות באשראי הפחמני ביבשת) וב.מ.וו. החברות שנשרכות מאחור בתחרות להפחתת הפחמן הן פולקסווגן, קיה, יונדאי ודיימלר.

אי של פחם בים של רכבים חשמליים יקרים

רכב חשמלי קטן ולבן מחובר לעמדת טעינה ברחובות לונדון
עמדות טעינה ברחובות לונדון (צילום: nrqemi / Shutterstock.com)

בינתיים, חברות הרכב יכלו לצרף את מכירות הרכבים החשמליים לשקלול הפליטות וכך להוריד את הממוצע שלהן ולהציל את כיסיהן. במידה ולא תקבע בריטניה תקנות בדומה לקיימות באיחוד האירופי, המכירות בממלכה לא יכללו בחישוב הפליטות וחברות הרכב יאבדו תמריץ חשוב למכירת רכבים חשמליים בה. 

במקביל, צפויים מחירי הרכבים החשמליים בבריטניה לעלות בצורה שתבטל הלכה למעשה את הסבסוד של הממשלה לרוכשי רכבים חשמליים. 

יציאה של בריטניה מהאיחוד ללא הסכם תביא לעליה ממוצעת של 2,800 ליש״ט במחירי הרכבים החשמליים בשל עליית המכס על רכבים שמיובאים מאירופה לבריטניה ולהיפך. בגלל שהתמריץ הממשלתי עומד על 3,000 ליש״ט – הבריטים יכולים להתעורר לבוקר של רכבים חשמליים יקרים יותר בשל עזיבת האיחוד.

בריטניה יכולה למצוא עצמה מחוץ למשחק אם לא תקבע מדיניות שמחייבת מכירת רכבים חשמליים. למרות התכנון להיפטר מבנזין ומדיזל עד שנת 2035 (ושמועות בנוגע להקדמת היעד ל-2030), הניתוח של ׳תחבורה וסביבה׳ מראה שטיוטות החקיקה הקיימות היום לא מספיק טובות ואף לא בטוח שיוכלו לעבור את תהליך החקיקה כדי להיכנס לתוקף עד עזיבת בריטניה את האיחוד.

ללא תיקון, בריטניה תדמה יותר לישראל

בשנה הבאה צפויות טסלה, רנו ופולקסווגן לעמוד בראש טבלת המכירות של רכבים חשמליים באירופה. אם לוקחים בחשבון גם רכבים היברידיים נטענים אפשר לכלול גם את וולוו, ב.מ.וו ודיימלר ברשימת חברות שצופות שנה רווחית במיוחד. 

אך בריטניה, ללא תיקון מהיר ומתאים של החקיקה – יכולה למצוא את עצמה דומה לישראל, בה הרכבים החשמליים לא מצליחים למצב את עצמם כרכישה משתלמת.

עלית המכסים במקרה בו בריטניה תעזוב את האיחוד בסופו של דבר ללא הסכם צפויה להשפיע על מישורים רבים בחייהם של האירופאים ושל הבריטים. אך בהקשר של הרכבים החשמליים, מדובר על אירוע שיכול לפגוע בשינוי בו בריטניה מנסה להקדים את האיחוד. 

זינוק במחירי הרכבים החשמליים יכול לעכב משמעותית הן את התאוששות התעשייה הבריטית מהפגיעה לה גרמה הקורונה והן את המעבר למשק המבוסס על אנרגיה ירוקה ותחבורה חשמלית. 

בסיטואציה אליה בריטניה ואירופה מתקדמות כרגע נוכל לראות הבדל תהומי בין פריחת רכבים חשמליים באירופה ובין עיכוב ואף היפוך מגמה בבריטניה. ללא מדיניות אגרסיבית ותמריצים כלכליים בולטים כמו באיחוד, בריטניה הופכת בעל כורחה לכבשה השחורה של היבשת, תרתי משמע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button