בזרוע האמריקאית של חברת הרהיטים השוודית הודיעו על תכנית מרשימה ומהירה למדי במסגרתה יהפוך צי רכבי השליחויות של החברה לחשמלי עד מאי 2021. במסגרת התכנית כלולות כרגע משאיות קטנות למשלוחי ״הקילומטר האחרון״, ובחודש הבא יחל תהליך דומה גם בלוס אנג׳לס, שם הוחלפו כבר חמישה מתוך חמישים רכבי השליחויות של החברה.
בהודעה, שפורסמה מוקדם יותר החודש, ציינה איקאה שבמהלך החודש יהפוך כל צי המשאיות של החברה בעיר ניו יורק – כארבעים משאיות – לחשמליות לחלוטין ויפעלו בכל רובעי העיר. נכון לפרסום ההודעה, רק שליש מרכבי המשלוחים היו חשמליים.
הצי של איקאה מתבסס על שיתוף פעולה עם חברת השכרות הרכב האמריקאית פלואיד טראק (Fluid Truck), אחרי שמוקדם יותר השנה הפכה איקאה למשקיעה בחברה.
לפי מנהל אגף הפרויקטים של איקאה בארה״ב , סטיבן מולק, הבחירה בשיתוף פעולה עם חברת משלוחים מאפשרת קידום מהיר יותר של תחבורה חשמלית מסחרית:
״תשעים אחוזים מרכבי המשלוחים על הכביש היום מנוהלים על ידי גופים עצמאיים. ההנגשה של משאיות חשמליות מבלי לשאת במלוא העלויות (דרך שיתוף פעולה ברכישה ובתפעול – ש״פ) מאפשרת לחברות כמונו לקדם את יעדי הקיימות והמחויבות שלנו למשלוחים למרות שאין לנו שליטה מלאה על הרכבים שפועלים בשרשרת האספקה שלנו.״
בניו יורק, הצי החשמלי מורכב כרגע ממקבץ של רכבי משלוחים מבית Lightning eMotors (חברה שמציעה תפזורת של רכבים חשמליים שהותאמו על בסיס שלדות רכבים מונעים בדלק) וכן את דגמי Workhorse C100 (רכבים חשמליים בייצור עצמי במבנה דומה לרכבי הדואר האמריקני) . לפי ההסכם בין איקאה ופלואיד, הגישה לרכבים נוספים תוכל לגדול בהתאם לדרישות.
יכול לעניין אותך:
- חברות הענק מציבות יעדי אנרגיה שאפתניים- ומה התאגידים בישראל יכולים ללמוד מאמזון ומאיקאה?
- טסלה מכה את התחזיות: מסרה יותר רכבים מהצפוי
- כמו חבר מכוכב אחר: כך נשמע רכב המשלוחים החשמלי החדש של אמזון
בצד השני של היבשת, מתמקדת איקאה כרגע בהקמה של התשתית הנדרשת להפעלה של צי חשמלי גם בחנויות של איקאה בסביבת לוס אנג׳לס. רכבי משלוחים חשמליים יתחילו לפעול שם כבר בחודש הבא, עם יעד של חמישים רכבי משלוחים בסופו של דבר.
איקאה עושה צעד חשוב לכיוון קיימות של חברות אחרות
במהלך השנה האחרונה קבעה איקאה כמה יעדים בכל הנוגע לקיימות ולהשפעה הסביבתית שלה, כשהיעד המרכזי שלה הוא להפוך לחיובית מבחינה אקלימית עד סוף העשור – משמע, שהפעילות העסקית של החברה תגרום להפחתה של רמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה וישפיעו לטובה על הסביבה.
מבחינת איקאה מדובר ביעד מורכב למדי, משום שהגשמת היעד דורשת (לכל הפחות) נטרול של פליטות פחמניות שנגרמות בגלל משלוחים או שימוש בחשמל בשווקים בהם נמכרים מוצריה.
על מנת להצליח בכך, החברה רותמת כרגע את השפעתה במישורים שונים, כמו על ידי הקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת בהספק שעולה על צריכתה, וכמו שניתן לראות בפיילוט המשלוחים שלה באמריקה – שמגייס ומקל על חברת המשלוחים לבחור ברכבים חשמליים על פני מזהמים.
בהסתכלות אופטימית יותר, ניתן גם לקוות שבזכות שיתוף הפעולה המוצלח עם איקאה תבחר פלואיד להפוך את כל רכביה לחשמליים (שיהיו גם זולים יותר לתפעול). פעילותה של איקאה מציבה כעת גם רף קיימות חשוב, שיכול להיות שיעודד וידחוף חברות נוספות להפוך את ציי הרכבים שלהן לחשמליים ולהקטין את תביעת הרגל הפחמנית שלהן.